autor: Michał Jodłowski
This War of Mine. W co zagrać na słabym laptopie – nasze propozycje
Spis treści
This War of Mine
- System operacyjny: Windows XP SP3 / Vista
- Procesor: Intel Core 2 Duo (2,4 GHz) / AMD Athlon X2 (2,8 GHz)
- Pamięć RAM: 2 GB
- Karta grafiki: GeForce 9600 GS / Radeon HD 4000 (z obsługą Shader Model 3.0, 512 MB VRAM-u)
This War of Mine to polska niezależna produkcja, która w bardzo nowatorski i niespotykany sposób podchodzi do tematu wojny. Zamiast opowiadać o bohaterskich żołnierzach i bitewnym zgiełku przedstawia niewymieniony z nazwy konflikt zbrojny z perspektywy jego najliczniej i najbardziej poszkodowanych uczestników: cywili. Choć jest to gra minimalistyczna w formie i treści, niewątpliwie skłania do refleksji w związku z podejmowaną tematyką, może nawet przyprawić o srogiego kaca moralnego.
W This War of Mine przejmujemy kontrolę nad kilkoma cywilami i budynkiem, z którego ci uczynili swoją kryjówkę. Naszym celem jest nie tylko zagospodarowanie i urządzenie schronienia, ale także dbanie o potrzeby podopiecznych oraz nocne wyprawy po niezbędne materiały i zapasy, w tym jedzenie czy leki. Pod osłoną nocy – bo za dnia łatwo znaleźć się na celowniku snajpera – odwiedzamy różnorodne miejsca.
Przetrwanie czasami zmusza nas do okradania innych ludzi. Trzeba przy tym pamiętać, że część z nich jest uzbrojona i nie rozstanie się ze swoimi zapasami bez walki.
Niestety, brutalne realia wojny nierzadko zmuszają nas do kradzieży, a w skrajnych przypadkach: do napadów na równie uciemiężonych ludzi. W This War of Mine moralność ma tak wiele odcieni szarości jak oprawa wizualna gry. Co robić w sytuacji, kiedy jednego z naszych towarzyszy niedoli dopadła choroba, a jedynym sposobem na zdobycie lekarstw jest obrabowanie i tak cienko przędącego szpitala czy samotnie mieszkającego starszego małżeństwa? Z takich wydarzeń nie da się wyjść bez blizn, i to niekoniecznie tych fizycznych.
Wydajność
Przy niskich ustawieniach wizualnych platforma testowa zapewnia przyjemną rozgrywkę w około 25–30 FPS-ach i maksymalnej rozdzielczości ekranu (768p). Grafika wygląda niewiele gorzej, w dodatku ona sama stanowi nieszczególnie istotny element całości. Niestety, zintegrowana karta grafiki nie dała rady, zaś zmniejszenie rozdzielczości ekranu do 1024x768 i 800x600 czyni interfejs absolutnie nieczytelnym na niespełna 16-calowym panoramicznym ekranie.