Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 lipca 2020, 14:46

Płacenie postaciom NPC za pracę. Pomysły sprzed lat, których brakuje dziś w grach

Spis treści

Płacenie postaciom NPC za pracę

Mam to zrobić? Zapłać mi. - Tak się kiedyś grało - zapomniane mechaniki, za którymi tęsknimy - dokument - 2020-07-28
Mam to zrobić? Zapłać mi.

Opłacanie wyszkolonych najemników prowadzących wielkie armie czy nawet całych rzeczonych armii nie jest niczym nowym w grach komputerowych. Każdy władca wirtualnej krainy musiał liczyć się z tym, że w skarbcu nie może zabraknąć pieniędzy na zaciąg wojska. Żeby jednak opłacać zwykły plebs? Miejską i wiejską hołotę, której jedynym zadaniem jest machanie młotkiem lub siekierą? Przecież to poniżej godności jakiegokolwiek panującego!

Cóż, deweloperzy z firmy HeroCraft mieli na ten temat inne zdanie. W wydanej w 2000 roku grze Majesty: The Fantasy Kingdom Sim wprowadzili mechanikę niepozwalającą graczowi na bezpośrednie sterowanie podwładnymi. Zamiast tego system bazował na zachęcaniu ich do konkretnych prac przy pomocy odpowiednich nagród. Sam kij nie wystarczał, na jego końcu musiała jeszcze wisieć marchewka. Nasze priorytety nie zawsze były priorytetami naszych poddanych.

Dziewięć lat po debiucie pierwszej części na rynku pojawiła się kontynuacja, czyli Majesty 2. W niej również zadbano o mechanikę planowania działań w oparciu o odpowiednią zachętę dla wirtualnych pracowników, co stało się cechą charakterystyczną tej serii. Serii, która dziś już nie istnieje.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy Original War to najlepszy RTS w historii?

Tak!
7,7%
Absolutnie!
36%
Zdecydowanie!
4,3%
StarCraft, Age of Empires i Company of Heroes są prawie tak samo dobre.
52,1%
Zobacz inne ankiety
95% szans na sukces i… PUDŁO! Mechaniki z gier, których nienawidzimy
95% szans na sukces i… PUDŁO! Mechaniki z gier, których nienawidzimy

Tak, kochamy gry, ale są takie chwile, gdy jedyną sensowną reakcją jest... wyrzucenie klawiatury przez okno. Niektóre mechaniki zaszły graczom mocno za skórę i dzisiaj piszemy właśnie o nich.

Wirtualne umieranie, czyli śmierć jako element mechaniki i fabuły gier
Wirtualne umieranie, czyli śmierć jako element mechaniki i fabuły gier

Jak twórcy wykorzystują śmierć w mechanice i w fabule gier? Czy traktują ten temat po macoszemu czy w sposób całkowicie dojrzały?