Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 28 lipca 2020, 14:46

Cheaty i kody. Pomysły sprzed lat, których brakuje dziś w grach

Spis treści

Cheaty i kody

Dawno, dawno temu, za siedmioma lasami i siedmioma górami, żyło pewne plemię graczy, które nie znało słowa mikrotransakcje. Ponoć jego mniej sprawni przedstawiciele, aby ułatwić sobie przechodzenie gier, musieli wyposażyć się jedynie w wiedzę dotyczącą czarodziejskich kodów. Wiedza owa była powszechnie dostępna – bądź to za sprawą kolorowych periodyków oferowanych przez kupców w małych domkach zwanych kioskami, bądź też przekazywano ją sobie z ust do ust, nie czyniąc zeń żadnej tajemnicy. Mowa ta dla współczesnych badaczy brzmi niczym starożytne zaklęcia, inkantacje zapomnianych ludów. „IDDQD”, „IDKFA”, „show me the money”. Jednym z najpotężniejszych słów było „GOD”. Do mniej popularnych, ale równie chętnie wykorzystywanych należały czary „Up-Up-Down-Down-Left-Right-Left-Right-B-A” czy „give ammo”.

Dziś pamiętają o nich jedynie najstarsi wśród naszej braci. Na świecie zatriumfował model polegający na wykupywaniu różnych dóbr usprawniających granie poprzez wykorzystanie prostokątnych plastikowych przedmiotów, zwanych kartami płatniczymi. Stare zwyczaje i wieloletnia tradycja poszły w odstawkę wraz z rosnącą kupką prostokątnych papierków z wizerunkami bardzo ważnych pań i panów.

Przemysław Zamęcki

Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

więcej

TWOIM ZDANIEM

Czy Original War to najlepszy RTS w historii?

Tak!
7,7%
Absolutnie!
36%
Zdecydowanie!
4,3%
StarCraft, Age of Empires i Company of Heroes są prawie tak samo dobre.
52,1%
Zobacz inne ankiety
95% szans na sukces i… PUDŁO! Mechaniki z gier, których nienawidzimy
95% szans na sukces i… PUDŁO! Mechaniki z gier, których nienawidzimy

Tak, kochamy gry, ale są takie chwile, gdy jedyną sensowną reakcją jest... wyrzucenie klawiatury przez okno. Niektóre mechaniki zaszły graczom mocno za skórę i dzisiaj piszemy właśnie o nich.

Wirtualne umieranie, czyli śmierć jako element mechaniki i fabuły gier
Wirtualne umieranie, czyli śmierć jako element mechaniki i fabuły gier

Jak twórcy wykorzystują śmierć w mechanice i w fabule gier? Czy traktują ten temat po macoszemu czy w sposób całkowicie dojrzały?