Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 30 września 2017, 11:24

Stimpaki i mentaty – na haju strzela się lepiej. 20 rzeczy, za które pokochaliśmy serię Fallout

Spis treści

Stimpaki i mentaty – na haju strzela się lepiej

Podejrzewamy, że społeczeństwo konsumpcyjne Fallouta miało problem z narkotykami jeszcze przed wojną. - 2017-09-30
Podejrzewamy, że społeczeństwo konsumpcyjne Fallouta miało problem z narkotykami jeszcze przed wojną.

Połowa świata w Falloucie funkcjonuje na kompletnym haju, a druga połowa zjada psy lub jest tak napromieniowana, że na wieczór nie potrzebuje zapalać świateł. To brutalne uniwersum, gdzie podważa się prawa naturalne, nie mówiąc już o prawie władzy. Takie środki jak mentaty, które rozwijały naszą inteligencję i percepcję jednego dnia, a drugiego (na kacu) ją obniżały, potrafiły wpłynąć na wynik walki lub rozmowy. Przedziwne stimpaki przypominające prędzej pompkę do... roweru niż lekarstwo, których działania nigdy nie wyjaśniono, to jedno, ale obecność jetu (w polskiej wersji odlotu) to już zupełnie co innego.

Jet to silnie uzależniający narkotyk rozwijający siłę i percepcję (na 5 minut, po których powoduje obniżenie tych współczynników na 24 godziny o 4 punkty), którym mogliśmy faszerować swoją postać, aby zdobywać przewagę w starciach. Narkomani w świecie Fallouta mają w czym wybierać, bo jest jeszcze buffout (wygrzew) będący formą sterydów czy psycho podnoszący zdolności bojowe. Narkotyki po końcu świata są najzupełniej legalne, a chwilowy odjazd dla wielu mieszkańców stanowi jedyny moment radości. Albo po prostu są uzależnieni i potrzebują pomocy.

SPECIAL i perki – rozwój podstawą regresu

Proste kreskówki z Vault-Boyem przedstawiały poszczególne atrybuty postaci. - 2017-09-30
Proste kreskówki z Vault-Boyem przedstawiały poszczególne atrybuty postaci.

Znany z 1997 roku system SPECIAL przetrwał w pewnym sensie do dzisiaj. Założenia miał raczej proste (każda litera odpowiada nazwie kluczowego atrybutu, S – siła, P – percepcja itd.), a gracz, rozdysponowując punkty, mógł określić swoje mocne lub słabe strony. Mogliśmy również wybrać swój wiek, co nawet dzisiaj nie za często się zdarza. Warto przypomnieć kreator postaci z Fallouta 3 – tworzenie bohatera rozpoczynaliśmy jeszcze jako mały berbeć w kojcu.

Perki natomiast były tym, co awansowanie na kolejny poziom czyniło tak podniecającym. Enigmatycznie nazwane i ilustrowane prostymi animacjami Vault-Boya potrafiły znacznie wpłynąć na naszego bohatera, obdarowując go umiejętnością, przykładowo, sprawniejszego uwodzenia kobiet lub mężczyzn. Pozwalało to odczuć rzeczywisty postęp naszej postaci, a na wyższym poziomie mogliśmy poczuć się jak zwiastun zagłady lub zbawca wypalonego do cna świata.

Tyle od nas. Wszystkiego najlepszego Falloucie! Tylko nie każ nam znowu czekać na kolejną odsłonę tyle lat.

Maciej Pawlikowski

Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która odsłona serii Fallout jest Twoim zdaniem najlepsza?

Fallout 4
10,4%
Fallout: New Vegas
39,6%
Fallout 3
5,8%
Fallout Tactics: Brotherhood of Steel
3,1%
Fallout 2
34,5%
Fallout 1
6,6%
Zobacz inne ankiety
Siedem najciekawszych frakcji w uniwersum Fallouta
Siedem najciekawszych frakcji w uniwersum Fallouta

Fallout dla milionów graczy stał się symbolem postapokalipsy. Tym jednym światem po nuklearnej zagładzie, który budował w głowach wizję końca ludzkości. W tej wizji ocalali ludzie podzielili się na „plemiona” – i to właśnie o nich dzisiaj porozmawiamy.

Dzień, w którym zatrzyma się Ziemia. Jak może wyglądać upadek cywilizacji?
Dzień, w którym zatrzyma się Ziemia. Jak może wyglądać upadek cywilizacji?

Trudno zliczyć gry, których autorzy snują własne wizje apokaliptycznych zdarzeń stawiających ludzkość na krawędzi zagłady. Ale koniec świata to nie tylko pożywka dla fikcji, ale i szereg mrożących krew w żyłach, wcale nie nieprawdopodobnych scenariuszy…

Życie po bombie - wszystko, co musisz wiedzieć o uniwersum Fallouta - część I
Życie po bombie - wszystko, co musisz wiedzieć o uniwersum Fallouta - część I

23 października 2077 roku na całym świecie zawyły syreny alarmowe zwiastujące nadciągającą nuklearną apokalipsę. Z okazji tej szczęśliwie fikcyjnej rocznicy przyglądamy się bliżej uniwersum Fallouta, szykując się na nadchodzącą premierę nowej odsłony.