Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 30 września 2017, 11:24

Nuka-Cola – smak atomowej świeżości. 20 rzeczy, za które pokochaliśmy serię Fallout

Spis treści

Nuka-Cola – smak atomowej świeżości

„Coraz bliżej bomba, coraz bliżej bomba!” Może w ten sposób wyglądałyby świąteczne spoty reklamowe tego znanego napoju? Wyobraźcie sobie – świąteczny american truck Nuka-Coli wjeżdża do Broken Hills. Z nieba zamiast śniegu prószy nuklearny pył. Zbiegają się umorusane atomowymi odpadami brzdące, gawiedź i ghule. Supermutanci rozładowują ciężarówkę z nową dostawą najwspanialszego napoju w postnuklearnym świecie. Buteleczki w kolorze dazzling blue podzwaniają radośnie w czasie rozdawania zebranym. Wszyscy są szczęśliwi, bo cola przecież łączy ludzi.

Czy wiesz, że...

Nuka-Cola pojawiła się jeszcze przed wojną? W 2044 roku wynalazł ją niejaki John Caleb-Bradberton. Jego imię to tak naprawdę połączenie dwóch prawdziwych nazwisk z naszego świata, twórcy Coca-Coli (Johna Pembertona) i wynalazcy Pepsi-Coli (Caleba Bradhama). Twórcę Nuka-Coli możecie poznać w DLC do Fallouta 4, Nuka-World. Jego los to nawiązanie do popularnego mitu, według którego śmiertelnie chory Walt Disney miał zostać zamrożony, aby w przyszłości można było przywrócić go do życia i uleczyć.

Losowe zdarzenia – spacer przez pola absurdu

Pamiętam, że gdy na świat przyszedł pierwszy Fallout, prasa ze szczególną uwagą rozpisywała się o tzw. random encounterach, czyli losowych zdarzeniach, które mogą przerwać wędrówkę naszego bohatera przez Pustkowia. Pisano więc, że świat Fallouta jest nieobliczalny i brutalny, a random encountery miały być tego powodem i dowodem. To prawda, random encountery, oparte na losowości i rzadkości, świetnie pasowały do surowego uniwersum gry. Zdarzało się, że celowo przesuwaliśmy kropkę symbolizującą naszą postać na mapie, licząc na ciekawe i najrzadsze zdarzenia.

Te cechy powodowały zresztą, że w random encounterach twórcy ukryli mnóstwo smaczków i easter eggów. To podczas takich zdarzeń mogliśmy natrafić na kosmiczną budkę telefoniczną, która – gdy się do niej zbliżyć – znikała (nawiązanie do Doctora Who), odnaleźć rozbite UFO i martwych kosmitów z obrazem Elvisa Presleya, a w Falloucie 2 odwiedzić Cafe of Broken Dreams (nawiązanie do obrazu Nocne marki Edwarda Hoppera i Boulevard of Broken Dreams Gottfrieda Helnweina) i spotkać postacie z pierwszej części, w tym wiernego czworonoga Dogmeata! Co prowadzi nas zresztą do następnego punktu...

Maciej Pawlikowski

Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która odsłona serii Fallout jest Twoim zdaniem najlepsza?

Fallout 4
10,4%
Fallout: New Vegas
39,6%
Fallout 3
5,8%
Fallout Tactics: Brotherhood of Steel
3,1%
Fallout 2
34,5%
Fallout 1
6,6%
Zobacz inne ankiety
Siedem najciekawszych frakcji w uniwersum Fallouta
Siedem najciekawszych frakcji w uniwersum Fallouta

Fallout dla milionów graczy stał się symbolem postapokalipsy. Tym jednym światem po nuklearnej zagładzie, który budował w głowach wizję końca ludzkości. W tej wizji ocalali ludzie podzielili się na „plemiona” – i to właśnie o nich dzisiaj porozmawiamy.

Dzień, w którym zatrzyma się Ziemia. Jak może wyglądać upadek cywilizacji?
Dzień, w którym zatrzyma się Ziemia. Jak może wyglądać upadek cywilizacji?

Trudno zliczyć gry, których autorzy snują własne wizje apokaliptycznych zdarzeń stawiających ludzkość na krawędzi zagłady. Ale koniec świata to nie tylko pożywka dla fikcji, ale i szereg mrożących krew w żyłach, wcale nie nieprawdopodobnych scenariuszy…

Życie po bombie - wszystko, co musisz wiedzieć o uniwersum Fallouta - część I
Życie po bombie - wszystko, co musisz wiedzieć o uniwersum Fallouta - część I

23 października 2077 roku na całym świecie zawyły syreny alarmowe zwiastujące nadciągającą nuklearną apokalipsę. Z okazji tej szczęśliwie fikcyjnej rocznicy przyglądamy się bliżej uniwersum Fallouta, szykując się na nadchodzącą premierę nowej odsłony.