Cykl Sensible Soccer. Gry, które przegrały z FIF-ą i PES-em ⚽
Spis treści
Cykl Sensible Soccer
- Data wydania: lata 1992–2007
- Platformy: Amiga, PC, PlayStation, PlayStation 2, Xbox 360
- Producent: Sensible Software
Wiele z tytułów na tej liście to gry kiepskie, niedopracowane, czasem zwyczajne skoki na kasę. Serii Sensible Soccer należy się jednak pełen szacunek: to jeden z prekursorów dzisiejszych gier piłkarskich, który miał ogromny wpływ na dalszy rozwój gatunku. Pierwsza odsłona o podtytule European Champions została wydana w 1992 roku, na kilkanaście miesięcy przed debiutem gry FIFA International Soccer. Oferowała 40 reprezentacji narodowych ze Starego Kontynentu – od Anglii i Francji aż po Wyspy Owcze czy Cypr. Mecze toczyliśmy w widoku z lotu ptaka, a tempo spotkań było niewyobrażalnie szybkie – ciężar akcji w ciągu minuty potrafił kilkakrotnie przenieść się z jednej bramki pod drugą. O takich fanaberiach jak taktyka, żółte i czerwone kartki, dokładne wymierzanie podań czy różne rodzaje strzałów można było wówczas tylko pomarzyć. Nie zmieniało to jednak faktu, że gra oferowała multum dobrej zabawy i naturalnie doczekała się licznych kontynuacji.
Wśród nich warte wspomnienia jest przede wszystkim Sensible World of Soccer, które kompletnie wyprzedzało swoje czasy. Wydana w 1994 roku gra posiadała m.in. tryb kariery, w którym można było prowadzić jedną z ponad tysiąca (!) drużyn przez 20 sezonów, kupując i sprzedając piłkarzy oraz biorąc udział w rozmaitych turniejach. W konkurencyjnych symulatorach takie atrakcje pojawiły się dopiero lata później! Niestety, Sensible World of Soccer wyznaczyło nie tylko najjaśniejszy punkt w historii serii, ale także moment, w którym cykl znalazł się na równi pochyłej. Kolejne edycje nie robiły już takiego samego wrażenia i zaczęły przegrywać rywalizację z szybko rozwijającą się FIF-ą. Próby wskrzeszenia marki także się nie powiodły i wygląda na to, że czasy świetności Sensible Soccera pozostaną wyłącznie wspomnieniem.
OWOCE I ŻOŁNIERZE NA BOISKU
Twórcy cyklu z pewnością nie traktowali swojego dzieła ze śmiertelną powagą. Różne wersje Sensible Soccera doczekały się bonusowych wariacji, dołączanych do magazynów o grach. W jednej zamiast profesjonalnymi drużynami mogliśmy zagrać ekipami złożonymi z jabłek i pomarańczy (sędzia był bananem, a bramkarze – gruszkami), w innej, inspirowanej kontrowersyjnym Cannon Fodderem, walczyły ze sobą zespoły żołnierzy brytyjskich i niemieckich. Futbolówkę zastępował tam granat ręczny, który od czasu do czasu wybuchał, raniąc i zabijając pobliskich graczy.