Cykl Club Football. Gry, które przegrały z FIF-ą i PES-em ⚽
Spis treści
Cykl Club Football
- Data wydania: lata 2003–2004
- Platformy: Xbox, PlayStation 2, Nintendo GameCube
- Producent: Codemasters
Seria Club Football autorstwa firmy Codemasters spokojnie może być określana mianem najbardziej bezczelnego i spektakularnego skoku na kasę w historii wirtualnej piłki nożnej. Brytyjczycy postanowili zarobić na najwierniejszych kibicach poszczególnych klubów i zamiast jednej wersji gry, w której byłyby dostępne wszystkie zespoły, postanowili wydać kilkanaście odsłon, skupiających się na poszczególnych drużynach. Jeśli więc byłeś fanem Manchesteru United, ale z drugiej strony chciałeś spróbować gry galaktycznym składem Realu Madryt, musiałeś wydać pieniądze na dwie edycje. Dla porównania wypuszczona mniej więcej w tym samym czasie gra FIFA Football 2004 w cenie pojedynczego tytułu oferowała ponad dwadzieścia licencjonowanych lig z całego świata. Codemasters próbowało jeszcze zachęcić graczy ekskluzywnymi materiałami oraz informacjami dotyczącymi danego zespołu, ale „genialne” decyzje marketingowe skutecznie pogrzebały wszelkie szanse na większy sukces.
Pod względem rozgrywki Club Football też nie miał się zresztą czym pochwalić. Choć jest to zdecydowanie bardziej profesjonalnie wykonana produkcja niż sporo tytułów z tej listy, mecze rzadko kiedy wzbudzały prawdziwe emocje. Duża w tym „zasługa” niezbyt aktywnej sztucznej inteligencji, która szczególnie na niższych poziomach trudności potrafiła schodzić z drogi biegnącym z piłką zawodnikom drużyny przeciwnej lub wyprowadzać ataki z werwą godną podstarzałych oldbojów, a nie gwiazd stadionów świata. Niemniej niewykluczone, że seria z czasem rozwinęłaby skrzydła. O tym się już jednak nie przekonamy – deweloperzy nie chcieli bowiem rezygnować ze spaczonego modelu sprzedaży, a widząc malejące zainteresowanie cyklem, zaprzestali jego produkcji pod koniec 2004 roku.