Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 18 czerwca 2018, 15:19

Cykl Club Football. Gry, które przegrały z FIF-ą i PES-em ⚽

Spis treści

Cykl Club Football

Jedno twórcom Clubu Football trzeba przyznać – grywalne drużyny odwzorowano rzeczywiście dobrze.
Jedno twórcom Clubu Football trzeba przyznać – grywalne drużyny odwzorowano rzeczywiście dobrze.
W SKRÓCIE:
  1. Data wydania: lata 2003–2004
  2. Platformy: Xbox, PlayStation 2, Nintendo GameCube
  3. Producent: Codemasters

Seria Club Football autorstwa firmy Codemasters spokojnie może być określana mianem najbardziej bezczelnego i spektakularnego skoku na kasę w historii wirtualnej piłki nożnej. Brytyjczycy postanowili zarobić na najwierniejszych kibicach poszczególnych klubów i zamiast jednej wersji gry, w której byłyby dostępne wszystkie zespoły, postanowili wydać kilkanaście odsłon, skupiających się na poszczególnych drużynach. Jeśli więc byłeś fanem Manchesteru United, ale z drugiej strony chciałeś spróbować gry galaktycznym składem Realu Madryt, musiałeś wydać pieniądze na dwie edycje. Dla porównania wypuszczona mniej więcej w tym samym czasie gra FIFA Football 2004 w cenie pojedynczego tytułu oferowała ponad dwadzieścia licencjonowanych lig z całego świata. Codemasters próbowało jeszcze zachęcić graczy ekskluzywnymi materiałami oraz informacjami dotyczącymi danego zespołu, ale „genialne” decyzje marketingowe skutecznie pogrzebały wszelkie szanse na większy sukces.

Pod względem rozgrywki Club Football też nie miał się zresztą czym pochwalić. Choć jest to zdecydowanie bardziej profesjonalnie wykonana produkcja niż sporo tytułów z tej listy, mecze rzadko kiedy wzbudzały prawdziwe emocje. Duża w tym „zasługa” niezbyt aktywnej sztucznej inteligencji, która szczególnie na niższych poziomach trudności potrafiła schodzić z drogi biegnącym z piłką zawodnikom drużyny przeciwnej lub wyprowadzać ataki z werwą godną podstarzałych oldbojów, a nie gwiazd stadionów świata. Niemniej niewykluczone, że seria z czasem rozwinęłaby skrzydła. O tym się już jednak nie przekonamy – deweloperzy nie chcieli bowiem rezygnować ze spaczonego modelu sprzedaży, a widząc malejące zainteresowanie cyklem, zaprzestali jego produkcji pod koniec 2004 roku.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Który z przegranych tytułów piłkarskich wspominasz najcieplej? 2

Cykl Sensible Soccer
54%
Era Futbolu 2002
26,2%
Cykl This Is Football
9,3%
Cykl Club Football
1,3%
Adidas Power Soccer
1,6%
Virtua Pro Football
1,9%
Polska Goola!
2,6%
Pure Football
1,6%
Sociable Soccer
1,6%
Zobacz inne ankiety
Lewandowski, co oni ci zrobili? Najbrzydsi Polacy w serii FIFA
Lewandowski, co oni ci zrobili? Najbrzydsi Polacy w serii FIFA

Nie ocenia się książki po okładce. To przysłowie z pewnością można przenieść także na grunt piłki nożnej – wszakże to nie wygląd decyduje o tym, jak dany zawodnik gra. Czasem jednak nie sposób nie zwrócić uwagi na czyjąś „charakterystyczną urodę”.

Kamil Stoch z pikseli – historia gier o skokach narciarskich
Kamil Stoch z pikseli – historia gier o skokach narciarskich

Kiedyś grało się „w Małysza”. Dzisiaj, kiedy Kamil Stoch idzie w ślady orła z Wisły, wspominamy produkcje, w których wcielaliśmy w skoczków narciarskich. Gatunek ten jest już dzisiaj zapomniany, ale... ile mamy dzięki niemu świetnych wspomnień!

Szusowanie na ekranie, czyli sportowe gry zimowe - Stoch i Kowalczyk w wirtualnym wydaniu
Szusowanie na ekranie, czyli sportowe gry zimowe - Stoch i Kowalczyk w wirtualnym wydaniu

Przyglądamy się ponad trzydziestoletniej historii sportowych gier zimowych i przybliżamy warte uwagi produkcje, które pozwolą powtórzy sukcesy Stocha, Kowalczyk i Bródki na XXII Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Soczi.