autor: Damian Pawlikowski
Electronic Arts. Nie tylko Microsoft dał dużo za Minecrafta
Spis treści
Electronic Arts
Koszyk: PopCap, Maxis, Westwood, BioWare
Electronic Arts nie jest łatwo: korporacja od lat cieszy się złą sławą wśród konsumentów, zdobywając m.in. dwa lata z rzędu miano najgorszej firmy w USA (w tym roku szczęśliwie ustąpił miejsca na antypodium spółce Time Warner Cable). O słuszności wylewania wiader goryczy i krytyki na EA można by pisać całe debaty, jednak nie o tym traktuje nasz dzisiejszy artykuł. Chcemy bowiem przedstawić Wam najistotniejsze firmy nabyte przez gamingowe korporacje, a w głębokim koszyku Elektroników znalazły się m.in. Westwood Studios (122 miliony w 1998 roku, dziś byłoby to 178 mln), Maxis (w 1997 roku 125 milionów, dziś 185 mln), BioWare/Pandemic (775 milionów) oraz PopCap Games (750 melonów w 2011, dzisiejszy równoważnik to 793 mln). Jakkolwiek gruba kasiora by to nie była, wciąż nie umywa się do 2,5 miliarda za Mojang i Minecrafta... teraz chyba wreszcie rozumiecie, czym się tak wszyscy branżowcy ekscytują. Tak czy siak, warto przyjrzeć się zakupionym przez ten koncern studiom i wzrokowo obliczyć ich wskaźnik powodzenia po oddaniu się w ręce korpokultury. Maxis zaczynał od SimCity, próbując później swoich sił przy tworzeniu SimAnt, SimFarm, SimEarth, SimLife czy SimTower. Dopiero po wessaniu w świat Elektroników udało mu się w pełni rozwinąć ideę SimCity, a także wyprodukować dwie kolejne marki, The Sims oraz Spore. Nieistniejące już Westwood Studios w latach 1995–2003 zajmowało się cyklem Command & Conquer, a PopCap Games po dziś dzień zajmuje się dewelopmentem tytułów pokroju Peggle, Bejewled bądź Plants vs. Zombies, z których ta ostatnia produkcja doczekała się ostatnio swojej własnej sieciowej strzelanki w 3D. Na koniec pozostał prawdziwy rodzynek wśród zespołów deweloperskich, a mianowicie BioWare, które przeszło na "elektroniczną" stronę mocy w 2008 roku, i od tamtego czasu spłodziło dwie odsłony space-opery Mass Effect, wzięty cykl RPG Dragon Age, czy grę MMO bazującą na poprzednich gwiezdno-wojennych dokonaniach studia, Star Wars: The Old Republic.