Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 9 czerwca 2017, 16:52

12. Barbarian: The Ultimate Warrior. Najlepsze bijatyki – redakcyjne top 15

Spis treści

12. Barbarian: The Ultimate Warrior

Barbarian to przykład tego, że trafiona okładka może przesądzić o sukcesie marketingowym gry. - 2017-06-09
Barbarian to przykład tego, że trafiona okładka może przesądzić o sukcesie marketingowym gry.
W SKRÓCIE:
  1. Rok premiery pierwszej odsłony cyklu: 1987
  2. Producent: Palace Software
  3. Platformy: PC

Barbarian przeszedł do historii w dużej mierze dzięki swojej kampanii reklamowej – wykorzystanie na okładce skąpo odzianej modelki Marii Whittaker, której zdjęcia topless z tabloidu The Sun chwilę wcześniej zapewniły jej całkiem sporą rozpoznawalność, okazało się strzałem w dziesiątkę. Głosy oburzenia zapewniły produkcji Palace Software znacznie większy rozgłos niż jakakolwiek standardowa kampania reklamowa.

Pod kontrowersyjną oprawą kryła się jednak pełnoprawna bijatyka, oferująca standardowe dla gatunku rozwiązania na długo przed pojawieniem się Street Fightera II. Produkcja skupiała się na pojedynkach jeden na jednego między potężnymi, wyposażonymi w miecze barbarzyńcami, którzy za pomocą różnorodnych ataków i przewrotów starali się dobrać sobie do skóry. Tytuł zapadał w pamięć także dzięki sporej dawce czarnego humoru. Niestety, wydana w 1988 roku kontynuacja Barbariana była już bardziej uproszcza i pozbawiona trybu dla dwóch osób, co pogrzebało serię i nie pozwoliło jej dożyć prawdziwego boomu na tego typu gry.

Pojedynki oparte były nie tylko na atakowaniu, ale także na stosowaniu przewrotów. - 2017-06-09
Pojedynki oparte były nie tylko na atakowaniu, ale także na stosowaniu przewrotów.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jaka jest Twoja ulubiona seria bijatyk?

Mortal Kombat
50,5%
Tekken
30,6%
Street Fighter
4,3%
Soulcalibur
6,5%
Inna
7,1%
Marvel vs. Capcom
1,1%
Zobacz inne ankiety
Capcom zaczął słuchać fanów i wraca na szczyt
Capcom zaczął słuchać fanów i wraca na szczyt

Wśród czterech najmocniejszych premier początku roku aż dwa tytuły – Resident Evil 2 i Devil May Cry 5 - wyszły spod ręki japońskiej firmy, która jeszcze kilka lat temu ledwo utrzymywała się na powierzchni, co rusz rozczarowując swoich fanów.

Kudłaty, uspokój się. Shaggy w Mortal Kombat 11 to zły pomysł
Kudłaty, uspokój się. Shaggy w Mortal Kombat 11 to zły pomysł

Nowa internetowa moda wdziera się z butami tam, gdzie zdecydowanie nie jest jej miejsce – do najnowszej odsłony cyklu Mortal Kombat.

Dlaczego już nie gramy w bijatyki? Sukces, upadek i powolny powrót
Dlaczego już nie gramy w bijatyki? Sukces, upadek i powolny powrót

Choć bijatyki radzą sobie ostatnimi czasy całkiem nieźle, to do złotych czasów czy wyników najpopularniejszych gier wciąż im daleko. Dlaczego dawniej jeden z najpopularniejszych gatunków gier dziś walczy o to, by wyjść z niszy?