Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 2 lipca 2017, 11:30

System Shock 2 – erpegowa strzelanka. W co zagrać czekając na Cyberpunka 2077

Spis treści

System Shock 2 – erpegowa strzelanka

Jedna z najważniejszych gier schyłku ubiegłego millenium. Ojciec chrzestny (bo nie przodek) FPS-ów, zawierających elementy shootera, skradanki, RPG i survival horroru – dowodzący, jaki potencjał drzemie w podobnej mieszance gatunków. Dług u niego mają takie tytuły jak Deus Ex, Dead Space, BioShock (za obie pozycje odpowiada ten sam twórca, Ken Levine) czy ostatnio – nowy Prey.

W tej grze straszą nie tylko piksele z poprzedniej epoki (zredukowane zresztą do minimum dzięki pracy moderów). Wstrząsających wrażeń dostarcza przede wszystkim obcowanie ze złowrogą sztuczną inteligencją – Shodan. To przeciwnik, przy którym Skynet wygląda co najwyżej jak brutalny uczniak. Shodan jest bezwzględna, nieludzka, przerażająca – nastawiona na zniszczenie człowieka,. Scena jej ujawnienia się przeszła już na stałe do historii gier wideo.

Gameplay stanowi dziś elementarz, z którego uczą się następne pokolenia. Dzięki wszczepom ulepszamy postać, szukamy sprzętu, który pomoże nam przetrwać, odkrywamy stopniowo historię tego miejsca, toczymy walkę w nieprzyjaznym otoczeniu.

Z zagrożeniem musimy radzić sobie sami – w ogromnym kompleksie, pogrążonym w ciemności i pełnym złowrogich stworów. Opanowanym przez program, który chce wymazać nas i wszelkie ślady naszego istnienia z historii. Z niewielką ilością amunicji i leków na podorędziu. Nawet dziś, przy pierwszym kontakcie z grą, można przeżyć niezły szok i spaść z krzesła.

POWRÓT LEGENDY?

System Shocki nie należą do najnowszych gier. I choć tytuł ma w branży status legendy, to zwłaszcza pierwsza część mocno straciła na przystępności. Dlatego ludzie zgromadzeni pod banderą Night Dive Studios planują dostarczyć pełnoprawny remake tej gry. Kto wie, może będzie to dobra droga, by o serii znów zrobiło się głośno?

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

Cyberpunk 2077 jest hitem, bo robi go CD Projekt RED
Cyberpunk 2077 jest hitem, bo robi go CD Projekt RED

Istnieje niewielka grupa studiów, które dla graczy stały się absolutnym gwarantem jakości i choćby tworzyły produkcje w skrajnie niszowej tematyce, są w stanie wykreować gigantyczne zainteresowanie nimi. Takim studiem stało się już CD Projekt RED.

Memy z Cyberpunka 2077 - jak Keanu Reeves i CDPR podbili internet
Memy z Cyberpunka 2077 - jak Keanu Reeves i CDPR podbili internet

Keanu Reeves to jeden z najbardziej lubianych aktorów z Hollywood, a Cyberpunk 2077 to jedna z najbardziej oczekiwanych gier wideo. Co mogło powstać z ich połączonych mocy? Memy, dużo memów. Postaraliśmy się znaleźć te najlepsze.

Antyutopia w kolorach tęczy – analiza trailera gry Cyberpunk 2077
Antyutopia w kolorach tęczy – analiza trailera gry Cyberpunk 2077

Przedstawiony wczoraj podczas konferencji Microsoftu zwiastun gry Cyberpunk 2077 wywołał mieszane reakcje. Wielu graczom nie spodobała się wizja bardziej żywego, kolorowego miasta – ale czy aby na pewno kłóci się ono z założeniami nurtu?