Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS

gamedev - newsy i ciekawostki

Jeden z największych problemów branży gier okiem Jasona Schreiera. Deweloperzy mają dość wielkich korporacji, przez co małe studia coraz bardziej rosną w siłę
Jeden z największych problemów branży gier okiem Jasona Schreiera. Deweloperzy mają dość wielkich korporacji, przez co małe studia coraz bardziej rosną w siłę

Kamil Kleszyk, 30 października 2024, 19:07

Spokojniejsza atmosfera, łatwiejsze zarządzenie ludźmi i tworzenie gier obarczonych mniejszym ryzykiem – zdaniem Jasona Schreiera to tylko niektóre z powodów, dla których deweloperzy zaczynają opuszczać wielkie studia na rzecz skromniejszych ekip.

Monetyzacja przeprosin i roadmapa pokuty - jak zarabia się na błędach po nieudanej premierze gry?
Monetyzacja przeprosin i roadmapa pokuty - jak zarabia się na błędach po nieudanej premierze gry?

Maciej Pawlikowski, 5 maja 2024, 13:00

Przeprosiny po nieudanej premierze są już dziś normą, a stały się wręcz sposobem na monetyzację i podsycanie zainteresowania rozzłoszczonych graczy. Oto, jak roadmapa rozwoju gry zamienia się w roadmapę pokuty. A my się na te gesty zwyczajnie nabieramy.

Od grania do robienia gier. Oto deweloperzy, którzy zamienili swoją pasję w pracę
Od grania do robienia gier. Oto deweloperzy, którzy zamienili swoją pasję w pracę

Sonia Selerska, 11 grudnia 2023, 16:03

Słynni twórcy gier chętnie wspominają o tytułach, które już od dzieciństwa stanowiły dla nich inspirację – tę kreatywną, ale także zawodową. Cuphead, Dying Light czy Pokemony nigdy by nie powstały, gdyby ich autorzy nie oddali się swojej wielkiej pasji związanej z wirtualną rozrywką.

Tworzenie gier to dochodowa branża? Zaglądamy Wiedźminowi i innym do sakwy
Tworzenie gier to dochodowa branża? Zaglądamy Wiedźminowi i innym do sakwy

Sonia Selerska, 21 listopada 2023, 13:58

Czy tworzenie gier prowadzi tak samo do chwały (jeśli tytuł zadowoli graczy), jak i wysokich zarobków? Dowiedzcie się więcej na temat dochodowości w gamedevie.

Twórcy Black Myth: Wukong oskarżeni o seksizm i toksyczną kulturę pracy
Twórcy Black Myth: Wukong oskarżeni o seksizm i toksyczną kulturę pracy

Kamil Kleszyk, 21 listopada 2023, 13:03

Obszerny raport wskazuje na toksyczne i seksistowskie zachowania wśród członków Game Science, studia pracującego nad Black Myth: Wukong.

Praca marzeń - jak się wkręcić w tworzenie gier? Szanse i wyzwania przyszłych deweloperów
Praca marzeń - jak się wkręcić w tworzenie gier? Szanse i wyzwania przyszłych deweloperów

Sonia Selerska, 24 października 2023, 09:48

Oto proste zasady, które ułatwią Wam wejście na ścieżkę kariery w branży gamedevu. Dowiedzcie się, jakie kroki warto podjąć przed złożeniem pierwszego CV i pracą przy grach wideo.

„Mógłby mieć jaja, by napisać, że ma dość”.  Rozmawiamy z współtwórcą i przedstawiamy kulisy upadku Dziejów Khorinis
„Mógłby mieć jaja, by napisać, że ma dość”. Rozmawiamy z współtwórcą i przedstawiamy kulisy upadku Dziejów Khorinis

Karol Laska, 28 sierpnia 2023, 15:15

Co się stało, że po 15 latach Dzieje Khorinis zostały anulowane i czy aby na pewno to wszystko wina komunikacyjnych barier. O kulisach projektu opowiedział w rozmowie z GRYOnline.pl koordynator scenarzystów moda, Piotr „Bhaal” Cholewa.

Finał dziesiątej edycji konferencji Gaming na Giełdzie odbędzie się już jutro
Finał dziesiątej edycji konferencji Gaming na Giełdzie odbędzie się już jutro

Kamil Kleszyk, 27 czerwca 2023, 16:36

Jutro, podczas finału dziesiątej edycji projektu Gaming na Giełdzie, odbędzie się specjalna konferencja, w czasie której zaproszeni goście będą dyskutować o tym, jak zdobyć finansowanie badań, innowacji i unikatowych projektów w branży gier.

„Kiedyś było łatwiej”. Były pracownik Blizzarda o trudach tworzenia gier
„Kiedyś było łatwiej”. Były pracownik Blizzarda o trudach tworzenia gier

Karol Laska, 2 czerwca 2023, 18:10

Thiago Klafke, były deweloper Blizzarda i Ubisoftu, a aktualny pracownik 100 Thieves, opowiedział redakcji GRYOnline.pl o trudach tworzenia gier, niemożności eliminacji wszystkich bugów i potencjalnej przyszłości branży.

GRYOnline.pl patronem medialnym Games Invest Forum
GRYOnline.pl patronem medialnym Games Invest Forum

Hubert Śledziewski, 1 marca 2023, 20:05

W przyszłym tygodniu odbędzie się wydarzenie Games Invest Forum 2023, podczas którego przedstawiciele firm związanych z gamingiem będą dyskutowali o prawdziwych wartościach w branży gier.

Centrum Rozwoju Talentów Gamingowych powstanie w Krakowie i wesprze polskich twórców
Centrum Rozwoju Talentów Gamingowych powstanie w Krakowie i wesprze polskich twórców

Wiktor Szczęsny, 30 listopada 2022, 12:43

Dzięki inwestycji Globant Group w Krakowie w ciągu 5 lat powstanie Centrum Rozwoju Talentów Gamingowych. Kosztowne przedsięwzięcie ma pomóc polskiej branży gier wideo złapać wiatr w żagle.

„Fani mają prawo o tym wiedzieć”. Współtwórca Disco Elysium mówi nam o dramacie ZA/UM
„Fani mają prawo o tym wiedzieć”. Współtwórca Disco Elysium mówi nam o dramacie ZA/UM

Karol Laska, 6 października 2022, 15:15

Smutne wieści o rozwiązaniu wspomnianego kolektywu artystycznego ZA/UM i wyrzuceniu ze studia odpowiedzialnego za Disco Elysium kluczowych dla projektu twórców zabolały graczy. Skontaktowaliśmy się z człowiekiem, który te wieści przekazał.

Dziewczyny w grze 2.0 - CD Projekt RED rusza z drugą edycją programu stypendialnego
Dziewczyny w grze 2.0 - CD Projekt RED rusza z drugą edycją programu stypendialnego

Kamil Kleszyk, 6 września 2022, 10:51

Jesteś uczennicą szkoły średniej i marzysz o karierze w branży gamingowej? Dzięki kolejnej edycji programu stypendialno-mentoringowego im. Karoliny Grochowskiej – Dziewczyny w grze, masz szansę zaistnieć w świecie gier wideo. Nad akcją czuwa CD Projekt RED i Fundacja Edukacyjna Perspektywa.

Czym jest silnik gry wideo? Przepytaliśmy polskich devów
Czym jest silnik gry wideo? Przepytaliśmy polskich devów

Dariusz Matusiak, 7 lipca 2022, 17:30

Silnik gry to jej fundament i szkielet. Musi być solidny i nowoczesny. O kulisy prac nad grami, o wady i zalety różnych engine’ów zapytaliśmy u samego źródła, czyli devów na co dzień dłubiących „pod maską” gier.

Ile zarabiają twórcy gier? Rekordzista przebił milion dolarów
Ile zarabiają twórcy gier? Rekordzista przebił milion dolarów

Miriam Moszczyńska, 17 sierpnia 2021, 12:50

Na Twitterze opublikowano arkusz, który podsumowuje zarobki na różnych stanowiskach w przemyśle growym. Rekordzista w zeszłym roku zarobił ponad milion dolarów.

GameDevPaidMe - deweloperzy ujawniają swoje zarobki na Twitterze
GameDevPaidMe - deweloperzy ujawniają swoje zarobki na Twitterze

Adrian Piotrowski, 12 maja 2021, 13:52

Hashtag #GameDevPaidMe ponownie stał się trendem na Twitterze i tak jak przed rokiem deweloperzy ujawniają swoje zarobki oraz zachęcają kolegów po fachu do przełamania zmowy milczenia.

#ZostanWDomuRobGry – jutro rusza nowa akcja polskiego gamedevu
#ZostanWDomuRobGry – jutro rusza nowa akcja polskiego gamedevu

Bartosz Świątek, 29 marca 2020, 10:10

Jutro rusza akcja #ZostanWDomuRobGry, w ramach której wszyscy będą mogli nauczyć się podstaw pracy z kilkoma popularnymi silnikami. Częścią wydarzenia będzie tzw. jam – wspólny projekt. Event jest objęty honorowym patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nasz portal jest patronem medialnym.

Rząd wraca do tematu ulg podatkowych dla twórców gier
Rząd wraca do tematu ulg podatkowych dla twórców gier

Miłosz Szubert, 8 lipca 2019, 14:25

Polskie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego chce doprowadzić do końca projekt ustawy gwarantującej ulgi podatkowe dla twórców gier promujących kulturę. Według planów, ma ona wejść w życie za pół roku.

Kolejna edycja rządowego programu Rozwój Sektorów Kreatywnych
Kolejna edycja rządowego programu Rozwój Sektorów Kreatywnych

Bartosz Świątek, 6 listopada 2018, 13:29

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformował, że rozpoczął się nabór do kolejnej edycji programu Rozwój Sektorów Kreatywnych, umożliwiającego zdobycie dofinasowania na przeróżne projekty – w tym także gry wideo.

I Ty zostań twórcą gier – rusza kolejna edycja Digital Dragons Academy
I Ty zostań twórcą gier – rusza kolejna edycja Digital Dragons Academy

Mateusz Cholewa, 5 października 2018, 17:59

26 i 27 października odbędą się wykłady inaugurujące tegoroczną edycję Digital Dragons Academy – czyli kursu dla tych wszystkich, którzą chcą nauczyć się tworzyć gry.

Przyjdź na wykład redaktora naczelnego GRYOnline.pl
Przyjdź na wykład redaktora naczelnego GRYOnline.pl

Adrian Werner, 11 listopada 2017, 15:04

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, Krystian Smoszna, będzie jednym z wykładowców GameAcademy. W najbliższy piątek w Krakowie nasz szef opowie o kontaktach redakcji z deweloperami i wydawcami. Zainteresowani spotkaniem powinni się zarejestrować, gdyż liczba miejsc jest ograniczona.

Prey 2 - gra oficjalnie anulowana przez firmę Bethesda Softworks
Prey 2 - gra oficjalnie anulowana przez firmę Bethesda Softworks

Marcin Skierski, 31 października 2014, 11:37

Wiceprezes firmy Bethesda Softworks ujawnił w wywiadzie dla serwisu CNET, że produkcja gry Prey 2 została oficjalnie anulowana. Tytuł nie spełniał oczekiwań twórców i wydawcy. Od pierwszej zapowiedzi Prey 2 minęło ponad 6 lat.

Akademia Free2Play nauczy projektowania gier

Akademia Free2Play Press Release, 1 października 2014, 10:32

The Jam 2014 – poznaj nagrody w konkursie na grę inspirowaną Electro Body
The Jam 2014 – poznaj nagrody w konkursie na grę inspirowaną Electro Body

Łukasz Szliselman, 18 września 2014, 13:00

Organizatorzy The Jam 2014 ujawnili nagrody w konkursie na grę inspirowaną Electro Body. Wśród nich znajduje się wydanie i promocja zwycięskiej produkcji. Zgłoszenia należy przesyłać przed 26 września 2014 roku.

Zarobki deweloperów w USA w 2013 roku
Zarobki deweloperów w USA w 2013 roku

Kamil Zwijacz, 23 lipca 2014, 16:34

W serwisie Gamasutra opublikowano raport dotyczący zarobków deweloperów gier wideo w USA za rok 2013. Okazało się, co oczywiście nie jest żadną niespodzianką, że najwięcej zarabiają pracownicy działów zarządczych i marketingowych (szefowie, menadżerowie, itd.), ale świetnie radzą sobie także specjaliści od udźwiękowienia oraz programiści.

Ubisoft bardziej przyłoży się do testowania swoich gier przed premierą
Ubisoft bardziej przyłoży się do testowania swoich gier przed premierą

Krzysztof Mysiak, 11 lipca 2014, 12:28

Prezes firmy Ubisoft, Yves Guillemot, zapowiedział, że zamierza usprawnić proces testowania nowych gier, aby zredukować liczbę poprawek wprowadzanych na ostatnią chwilę lub po premierze. Będzie to wymagało skrócenia procesu produkcyjnego, w czym pomoże „recykling” gotowych obiektów graficznych w kolejnych tytułach.

The Jam – weź udział w konkursie na grę inspirowaną Electro Body i rozpocznij karierę dewelopera
The Jam – weź udział w konkursie na grę inspirowaną Electro Body i rozpocznij karierę dewelopera

Łukasz Szliselman, 27 czerwca 2014, 15:00

Zapraszamy wszystkich chętnych do wzięcia udziału w konkursie The Jam, który postawi przed uczestnikami szansę zrobienia kariery dewelopera gier. Zadaniem jest stworzenie gry inspirowanej Electro Body – polską produkcją z 1992 roku – i przesłanie jej najpóźniej do 26 września.

Badania polskich graczy na Digital Dragons 2014 i 40% rabatu na wejściówkę
Badania polskich graczy na Digital Dragons 2014 i 40% rabatu na wejściówkę

Kamil Zwijacz, 3 kwietnia 2014, 11:58

W przyszłym miesiącu odbędzie się kolejna edycja festiwalu Digital Dragons. W związku z tym przygotowaliśmy dla Was kolejny zestaw informacji o tym, czego należy spodziewać się w tym roku. W najbliższym czasie zdradzimy kolejne szczegóły.

Wasteland 2 - deweloping RPG-a akcji studia inXile „na ostatniej prostej”
Wasteland 2 - deweloping RPG-a akcji studia inXile „na ostatniej prostej”

Marcin Skierski, 20 lutego 2014, 09:35

Studio inXile Entertainment znajduje się obecnie „na ostatniej prostej” tworzenia gry Wasteland 2. Taka informacja pojawiła się na Kickstarterze, gdzie Brian Fargo przybliżył aktualne stadium projektu i plany na najbliższe miesiące.

Zarobki Polskiego Gamedevu - opublikowano raport na rok 2013
Zarobki Polskiego Gamedevu - opublikowano raport na rok 2013

Krzysztof Mysiak, 5 grudnia 2013, 09:31

Grupa Polski GameDev przedstawiła wyniki badań dotyczących wysokości zarobków twórców gier w naszym kraju. Średnia kwota wyniosła 4 458 zł netto, a największe przychody wykazali pracownicy dużych firm z długim stażem, piastujący funkcje kadry zarządzającej, producentów lub programistów.

Xbox One – narzędzia deweloperskie ukryte w każdym egzemplarzu konsoli
Xbox One – narzędzia deweloperskie ukryte w każdym egzemplarzu konsoli

Łukasz Szliselman, 3 grudnia 2013, 10:44

Każdy egzemplarz Xboksa One może posłużyć do tworzenia gier. Dowodzi tego filmik umieszczony na YouTube, ukazujący, jak w prosty sposób uzyskać dostęp do opcji deweloperskich. Niestety, na drodze domorosłych twórców gier wciąż stoi system autoryzacji Microsoftu.

Studia dla graczy w Bydgoszczy

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego Press Release, 29 maja 2013, 08:09

Startup Sprint Gry – wykaż się pomysłem i dołącz do branży elektronicznej rozrywki
Startup Sprint Gry – wykaż się pomysłem i dołącz do branży elektronicznej rozrywki

Łukasz Szliselman, 22 lutego 2013, 12:05

W przyszłym miesiącu rusza pierwsza polska edycja Startup Sprint Gry. Impreza da sposobność wykazania się pomysłowością oraz umiejętnościami programisty gier i aplikacji mobilnych. Będzie to też szansa na rozpoczęcie kariery w branży komputerowej.

3 Step Studio – aplikacja do tworzenia gier na Kickstarterze
3 Step Studio – aplikacja do tworzenia gier na Kickstarterze

Łukasz Szliselman, 4 stycznia 2013, 12:41

Na Kickstarterze rozpoczęła się zbiórka funduszy na 3 Step Studio – nieskomplikowany zestaw narzędzi do tworzenia gier. Studio GarageGames obiecuje, że za pomocą ich aplikacji każdy będzie mógł powołać do istnienia własną produkcję w trzech prostych krokach.

Raport Polskiego GameDevu o rodzimych deweloperach – Artifex Mundi numerem jeden
Raport Polskiego GameDevu o rodzimych deweloperach – Artifex Mundi numerem jeden

Szymon Liebert, 28 listopada 2012, 17:21

Artifex Mundi, Flying Wild Hog oraz Gamelion to najlepiej oceniane przez pracowników polskie studia zajmujące się grami. To jeden z wyników raportu na temat zadowolenia z branży, jaki przygotowała grupa Polski GameDev.

Polscy twórcy gier zarabają średnio ok. 2-9 tysięcy złotych? Znamy wyniki badań
Polscy twórcy gier zarabają średnio ok. 2-9 tysięcy złotych? Znamy wyniki badań

Marcin Skierski, 3 października 2012, 16:10

Polski GameDev (centrum informacji na temat rodzimego dewelopingu gier) zamieścił wyniki ankiety, w której wzięło udział niemal 200 polskich twórców gier. Tematem badań były zarobki na różnych stanowiskach rodzimego dewelopingu.

Square-Enix pokazuje Gameglobe – aplikację free-to-play do tworzenia własnych gier
Square-Enix pokazuje Gameglobe – aplikację free-to-play do tworzenia własnych gier

Szymon Liebert, 30 maja 2012, 13:18

Gameglobe to zapowiedziana jakiś czas temu aplikacja firmy Square-Enix do tworzenia własnych gier akcji i nie tylko. Wydawca pokazał tę platformę dla domorosłych deweloperów na pierwszym oficjalnym zwiastunie.

Gwiazdy polskiej branży gier wideo zabłysną na krakowskim festiwalu
Gwiazdy polskiej branży gier wideo zabłysną na krakowskim festiwalu "Digital Dragons"

Grzegorz Ferenc, 22 maja 2012, 11:40

W dniach 24-25 maja odbędzie się w Krakowie Europejski Festiwal Gier „Digital Dragons”. Wezmą w nim udział najważniejsi przedstawiciele polskiego rynku komputerowej rozrywki. Każdy fan gier znajdzie na nim coś dla siebie. Zapisz się już dziś!

Europejski Festiwal Gier Digital Dragons 2012 – znamy nominowanych
Europejski Festiwal Gier Digital Dragons 2012 – znamy nominowanych

Aleksander Kaczmarek, 16 maja 2012, 17:00

W kalendarzu branżowych wydarzeń w Posce przybyła nowa pozycja – Europejski Festiwal Gier. Impreza zaplanowana na 24 i 25 maja stanowić ma okazję do wymiany doświadczeń, prezentacji dokonań i nawiązywania kontaktów biznesowych. Organizator, którym jest Krakowski Park Technologiczny, zaprosił do udziału największych producentów, dystrybutorów i wydawców gier w Polsce.

Nowe możliwości CryEngine 3 SDK
Nowe możliwości CryEngine 3 SDK

Aleksander Kaczmarek, 14 kwietnia 2012, 14:19

Pakiet narzędzi deweloperskich CryEngine 3 SDK doczekał się kolejnej sporej aktualizacji. Wprowadzone przez programistów z firmy Crytek zmiany pozwalają twórcom gier m.in. na projektowanie jeszcze bardziej realistycznie wyglądających postaci i wykorzystanie zaawansowanych skryptów Sztucznej Inteligencji.

W Kanadzie powstanie kolejny projekt z serii Hitman
W Kanadzie powstanie kolejny projekt z serii Hitman

Daniel Kłosiński, 21 listopada 2011, 18:50

Square Enix otwiera w Montrealu nowe studio, które zajmie się produkcją kolejnej odsłony serii Hitman - prawdopodobnie już na nową generację konsol.

Dwa tysiące złotych za pomysł - wystartowała druga edycja konkursu dla twórców gier mobilnych
Dwa tysiące złotych za pomysł - wystartowała druga edycja konkursu dla twórców gier mobilnych

Szymon Liebert, 19 października 2011, 11:00

Wystartowała druga edycja konkursu Nitro Game Idea, w którym zostanie nagrodzony najlepszy pomysł na grę mobilną. Przedsięwzięcie zorganizowane przez firmę Nitro ma pomóc w odkryciu nowych talentów. Zwycięzca otrzyma 2 tysiące złotych i przychody ze sprzedaży produkcji stworzonej na podstawie jego pomysłu (o ile takowa powstanie).

Terraria. Co zrobić, aby świetna gra była jeszcze lepsza?
Terraria. Co zrobić, aby świetna gra była jeszcze lepsza?

Mateusz Kądziołka, 21 września 2011, 14:19

Terraria - niezależny fenomen. Co jest w niej dobre, a co można poprawić?

Ile zarabiają twórcy gier?

Aleksander Kaczmarek, 1 maja 2011, 15:37

Zastanawialiście się kiedyś nad tym, jak kształtują się zarobki twórców gier? Z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie magazynu Game Developer wynika, że po chudym roku 2009, średnie płace pracowników w branży za oceanem poszły w górę. Zatrudnieni w profesjonalnych studiach deweloperskich mogą liczyć na roczne pensje rzędu około 80 tys. dolarów.