gamedev - newsy i ciekawostki
Jeden z największych problemów branży gier okiem Jasona Schreiera. Deweloperzy mają dość wielkich korporacji, przez co małe studia coraz bardziej rosną w siłę
Kamil Kleszyk, 30 października 2024, 19:07
Spokojniejsza atmosfera, łatwiejsze zarządzenie ludźmi i tworzenie gier obarczonych mniejszym ryzykiem – zdaniem Jasona Schreiera to tylko niektóre z powodów, dla których deweloperzy zaczynają opuszczać wielkie studia na rzecz skromniejszych ekip.
Monetyzacja przeprosin i roadmapa pokuty - jak zarabia się na błędach po nieudanej premierze gry?
Maciej Pawlikowski, 5 maja 2024, 13:00
Przeprosiny po nieudanej premierze są już dziś normą, a stały się wręcz sposobem na monetyzację i podsycanie zainteresowania rozzłoszczonych graczy. Oto, jak roadmapa rozwoju gry zamienia się w roadmapę pokuty. A my się na te gesty zwyczajnie nabieramy.
Od grania do robienia gier. Oto deweloperzy, którzy zamienili swoją pasję w pracę
Sonia Selerska, 11 grudnia 2023, 16:03
Słynni twórcy gier chętnie wspominają o tytułach, które już od dzieciństwa stanowiły dla nich inspirację – tę kreatywną, ale także zawodową. Cuphead, Dying Light czy Pokemony nigdy by nie powstały, gdyby ich autorzy nie oddali się swojej wielkiej pasji związanej z wirtualną rozrywką.
Tworzenie gier to dochodowa branża? Zaglądamy Wiedźminowi i innym do sakwy
Sonia Selerska, 21 listopada 2023, 13:58
Czy tworzenie gier prowadzi tak samo do chwały (jeśli tytuł zadowoli graczy), jak i wysokich zarobków? Dowiedzcie się więcej na temat dochodowości w gamedevie.
Twórcy Black Myth: Wukong oskarżeni o seksizm i toksyczną kulturę pracy
Kamil Kleszyk, 21 listopada 2023, 13:03
Obszerny raport wskazuje na toksyczne i seksistowskie zachowania wśród członków Game Science, studia pracującego nad Black Myth: Wukong.
Praca marzeń - jak się wkręcić w tworzenie gier? Szanse i wyzwania przyszłych deweloperów
Sonia Selerska, 24 października 2023, 09:48
Oto proste zasady, które ułatwią Wam wejście na ścieżkę kariery w branży gamedevu. Dowiedzcie się, jakie kroki warto podjąć przed złożeniem pierwszego CV i pracą przy grach wideo.
„Mógłby mieć jaja, by napisać, że ma dość”. Rozmawiamy z współtwórcą i przedstawiamy kulisy upadku Dziejów Khorinis
Karol Laska, 28 sierpnia 2023, 15:15
Co się stało, że po 15 latach Dzieje Khorinis zostały anulowane i czy aby na pewno to wszystko wina komunikacyjnych barier. O kulisach projektu opowiedział w rozmowie z GRYOnline.pl koordynator scenarzystów moda, Piotr „Bhaal” Cholewa.
Finał dziesiątej edycji konferencji Gaming na Giełdzie odbędzie się już jutro
Kamil Kleszyk, 27 czerwca 2023, 16:36
Jutro, podczas finału dziesiątej edycji projektu Gaming na Giełdzie, odbędzie się specjalna konferencja, w czasie której zaproszeni goście będą dyskutować o tym, jak zdobyć finansowanie badań, innowacji i unikatowych projektów w branży gier.
„Kiedyś było łatwiej”. Były pracownik Blizzarda o trudach tworzenia gier
Karol Laska, 2 czerwca 2023, 18:10
Thiago Klafke, były deweloper Blizzarda i Ubisoftu, a aktualny pracownik 100 Thieves, opowiedział redakcji GRYOnline.pl o trudach tworzenia gier, niemożności eliminacji wszystkich bugów i potencjalnej przyszłości branży.
GRYOnline.pl patronem medialnym Games Invest Forum
Hubert Śledziewski, 1 marca 2023, 20:05
W przyszłym tygodniu odbędzie się wydarzenie Games Invest Forum 2023, podczas którego przedstawiciele firm związanych z gamingiem będą dyskutowali o prawdziwych wartościach w branży gier.
Centrum Rozwoju Talentów Gamingowych powstanie w Krakowie i wesprze polskich twórców
Wiktor Szczęsny, 30 listopada 2022, 12:43
Dzięki inwestycji Globant Group w Krakowie w ciągu 5 lat powstanie Centrum Rozwoju Talentów Gamingowych. Kosztowne przedsięwzięcie ma pomóc polskiej branży gier wideo złapać wiatr w żagle.
„Fani mają prawo o tym wiedzieć”. Współtwórca Disco Elysium mówi nam o dramacie ZA/UM
Karol Laska, 6 października 2022, 15:15
Smutne wieści o rozwiązaniu wspomnianego kolektywu artystycznego ZA/UM i wyrzuceniu ze studia odpowiedzialnego za Disco Elysium kluczowych dla projektu twórców zabolały graczy. Skontaktowaliśmy się z człowiekiem, który te wieści przekazał.
Dziewczyny w grze 2.0 - CD Projekt RED rusza z drugą edycją programu stypendialnego
Kamil Kleszyk, 6 września 2022, 10:51
Jesteś uczennicą szkoły średniej i marzysz o karierze w branży gamingowej? Dzięki kolejnej edycji programu stypendialno-mentoringowego im. Karoliny Grochowskiej – Dziewczyny w grze, masz szansę zaistnieć w świecie gier wideo. Nad akcją czuwa CD Projekt RED i Fundacja Edukacyjna Perspektywa.
Czym jest silnik gry wideo? Przepytaliśmy polskich devów
Dariusz Matusiak, 7 lipca 2022, 17:30
Silnik gry to jej fundament i szkielet. Musi być solidny i nowoczesny. O kulisy prac nad grami, o wady i zalety różnych engine’ów zapytaliśmy u samego źródła, czyli devów na co dzień dłubiących „pod maską” gier.
Ile zarabiają twórcy gier? Rekordzista przebił milion dolarów
Miriam Moszczyńska, 17 sierpnia 2021, 12:50
Na Twitterze opublikowano arkusz, który podsumowuje zarobki na różnych stanowiskach w przemyśle growym. Rekordzista w zeszłym roku zarobił ponad milion dolarów.
GameDevPaidMe - deweloperzy ujawniają swoje zarobki na Twitterze
Adrian Piotrowski, 12 maja 2021, 13:52
Hashtag #GameDevPaidMe ponownie stał się trendem na Twitterze i tak jak przed rokiem deweloperzy ujawniają swoje zarobki oraz zachęcają kolegów po fachu do przełamania zmowy milczenia.
#ZostanWDomuRobGry – jutro rusza nowa akcja polskiego gamedevu
Bartosz Świątek, 29 marca 2020, 10:10
Jutro rusza akcja #ZostanWDomuRobGry, w ramach której wszyscy będą mogli nauczyć się podstaw pracy z kilkoma popularnymi silnikami. Częścią wydarzenia będzie tzw. jam – wspólny projekt. Event jest objęty honorowym patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nasz portal jest patronem medialnym.
Rząd wraca do tematu ulg podatkowych dla twórców gier
Miłosz Szubert, 8 lipca 2019, 14:25
Polskie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego chce doprowadzić do końca projekt ustawy gwarantującej ulgi podatkowe dla twórców gier promujących kulturę. Według planów, ma ona wejść w życie za pół roku.
Kolejna edycja rządowego programu Rozwój Sektorów Kreatywnych
Bartosz Świątek, 6 listopada 2018, 13:29
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformował, że rozpoczął się nabór do kolejnej edycji programu Rozwój Sektorów Kreatywnych, umożliwiającego zdobycie dofinasowania na przeróżne projekty – w tym także gry wideo.
I Ty zostań twórcą gier – rusza kolejna edycja Digital Dragons Academy
Mateusz Cholewa, 5 października 2018, 17:59
26 i 27 października odbędą się wykłady inaugurujące tegoroczną edycję Digital Dragons Academy – czyli kursu dla tych wszystkich, którzą chcą nauczyć się tworzyć gry.
Przyjdź na wykład redaktora naczelnego GRYOnline.pl
Adrian Werner, 11 listopada 2017, 15:04
Redaktor naczelny GRYOnline.pl, Krystian Smoszna, będzie jednym z wykładowców GameAcademy. W najbliższy piątek w Krakowie nasz szef opowie o kontaktach redakcji z deweloperami i wydawcami. Zainteresowani spotkaniem powinni się zarejestrować, gdyż liczba miejsc jest ograniczona.
Prey 2 - gra oficjalnie anulowana przez firmę Bethesda Softworks
Marcin Skierski, 31 października 2014, 11:37
Wiceprezes firmy Bethesda Softworks ujawnił w wywiadzie dla serwisu CNET, że produkcja gry Prey 2 została oficjalnie anulowana. Tytuł nie spełniał oczekiwań twórców i wydawcy. Od pierwszej zapowiedzi Prey 2 minęło ponad 6 lat.
Akademia Free2Play nauczy projektowania gier
Akademia Free2Play Press Release, 1 października 2014, 10:32
The Jam 2014 – poznaj nagrody w konkursie na grę inspirowaną Electro Body
Łukasz Szliselman, 18 września 2014, 13:00
Organizatorzy The Jam 2014 ujawnili nagrody w konkursie na grę inspirowaną Electro Body. Wśród nich znajduje się wydanie i promocja zwycięskiej produkcji. Zgłoszenia należy przesyłać przed 26 września 2014 roku.
Zarobki deweloperów w USA w 2013 roku
Kamil Zwijacz, 23 lipca 2014, 16:34
W serwisie Gamasutra opublikowano raport dotyczący zarobków deweloperów gier wideo w USA za rok 2013. Okazało się, co oczywiście nie jest żadną niespodzianką, że najwięcej zarabiają pracownicy działów zarządczych i marketingowych (szefowie, menadżerowie, itd.), ale świetnie radzą sobie także specjaliści od udźwiękowienia oraz programiści.
Ubisoft bardziej przyłoży się do testowania swoich gier przed premierą
Krzysztof Mysiak, 11 lipca 2014, 12:28
Prezes firmy Ubisoft, Yves Guillemot, zapowiedział, że zamierza usprawnić proces testowania nowych gier, aby zredukować liczbę poprawek wprowadzanych na ostatnią chwilę lub po premierze. Będzie to wymagało skrócenia procesu produkcyjnego, w czym pomoże „recykling” gotowych obiektów graficznych w kolejnych tytułach.
The Jam – weź udział w konkursie na grę inspirowaną Electro Body i rozpocznij karierę dewelopera
Łukasz Szliselman, 27 czerwca 2014, 15:00
Zapraszamy wszystkich chętnych do wzięcia udziału w konkursie The Jam, który postawi przed uczestnikami szansę zrobienia kariery dewelopera gier. Zadaniem jest stworzenie gry inspirowanej Electro Body – polską produkcją z 1992 roku – i przesłanie jej najpóźniej do 26 września.
Badania polskich graczy na Digital Dragons 2014 i 40% rabatu na wejściówkę
Kamil Zwijacz, 3 kwietnia 2014, 11:58
W przyszłym miesiącu odbędzie się kolejna edycja festiwalu Digital Dragons. W związku z tym przygotowaliśmy dla Was kolejny zestaw informacji o tym, czego należy spodziewać się w tym roku. W najbliższym czasie zdradzimy kolejne szczegóły.
Wasteland 2 - deweloping RPG-a akcji studia inXile „na ostatniej prostej”
Marcin Skierski, 20 lutego 2014, 09:35
Studio inXile Entertainment znajduje się obecnie „na ostatniej prostej” tworzenia gry Wasteland 2. Taka informacja pojawiła się na Kickstarterze, gdzie Brian Fargo przybliżył aktualne stadium projektu i plany na najbliższe miesiące.
Zarobki Polskiego Gamedevu - opublikowano raport na rok 2013
Krzysztof Mysiak, 5 grudnia 2013, 09:31
Grupa Polski GameDev przedstawiła wyniki badań dotyczących wysokości zarobków twórców gier w naszym kraju. Średnia kwota wyniosła 4 458 zł netto, a największe przychody wykazali pracownicy dużych firm z długim stażem, piastujący funkcje kadry zarządzającej, producentów lub programistów.
Xbox One – narzędzia deweloperskie ukryte w każdym egzemplarzu konsoli
Łukasz Szliselman, 3 grudnia 2013, 10:44
Każdy egzemplarz Xboksa One może posłużyć do tworzenia gier. Dowodzi tego filmik umieszczony na YouTube, ukazujący, jak w prosty sposób uzyskać dostęp do opcji deweloperskich. Niestety, na drodze domorosłych twórców gier wciąż stoi system autoryzacji Microsoftu.
Studia dla graczy w Bydgoszczy
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego Press Release, 29 maja 2013, 08:09
Startup Sprint Gry – wykaż się pomysłem i dołącz do branży elektronicznej rozrywki
Łukasz Szliselman, 22 lutego 2013, 12:05
W przyszłym miesiącu rusza pierwsza polska edycja Startup Sprint Gry. Impreza da sposobność wykazania się pomysłowością oraz umiejętnościami programisty gier i aplikacji mobilnych. Będzie to też szansa na rozpoczęcie kariery w branży komputerowej.
3 Step Studio – aplikacja do tworzenia gier na Kickstarterze
Łukasz Szliselman, 4 stycznia 2013, 12:41
Na Kickstarterze rozpoczęła się zbiórka funduszy na 3 Step Studio – nieskomplikowany zestaw narzędzi do tworzenia gier. Studio GarageGames obiecuje, że za pomocą ich aplikacji każdy będzie mógł powołać do istnienia własną produkcję w trzech prostych krokach.
Raport Polskiego GameDevu o rodzimych deweloperach – Artifex Mundi numerem jeden
Szymon Liebert, 28 listopada 2012, 17:21
Artifex Mundi, Flying Wild Hog oraz Gamelion to najlepiej oceniane przez pracowników polskie studia zajmujące się grami. To jeden z wyników raportu na temat zadowolenia z branży, jaki przygotowała grupa Polski GameDev.
Polscy twórcy gier zarabają średnio ok. 2-9 tysięcy złotych? Znamy wyniki badań
Marcin Skierski, 3 października 2012, 16:10
Polski GameDev (centrum informacji na temat rodzimego dewelopingu gier) zamieścił wyniki ankiety, w której wzięło udział niemal 200 polskich twórców gier. Tematem badań były zarobki na różnych stanowiskach rodzimego dewelopingu.
Square-Enix pokazuje Gameglobe – aplikację free-to-play do tworzenia własnych gier
Szymon Liebert, 30 maja 2012, 13:18
Gameglobe to zapowiedziana jakiś czas temu aplikacja firmy Square-Enix do tworzenia własnych gier akcji i nie tylko. Wydawca pokazał tę platformę dla domorosłych deweloperów na pierwszym oficjalnym zwiastunie.
Gwiazdy polskiej branży gier wideo zabłysną na krakowskim festiwalu "Digital Dragons"
Grzegorz Ferenc, 22 maja 2012, 11:40
W dniach 24-25 maja odbędzie się w Krakowie Europejski Festiwal Gier „Digital Dragons”. Wezmą w nim udział najważniejsi przedstawiciele polskiego rynku komputerowej rozrywki. Każdy fan gier znajdzie na nim coś dla siebie. Zapisz się już dziś!
Europejski Festiwal Gier Digital Dragons 2012 – znamy nominowanych
Aleksander Kaczmarek, 16 maja 2012, 17:00
W kalendarzu branżowych wydarzeń w Posce przybyła nowa pozycja – Europejski Festiwal Gier. Impreza zaplanowana na 24 i 25 maja stanowić ma okazję do wymiany doświadczeń, prezentacji dokonań i nawiązywania kontaktów biznesowych. Organizator, którym jest Krakowski Park Technologiczny, zaprosił do udziału największych producentów, dystrybutorów i wydawców gier w Polsce.
Nowe możliwości CryEngine 3 SDK
Aleksander Kaczmarek, 14 kwietnia 2012, 14:19
Pakiet narzędzi deweloperskich CryEngine 3 SDK doczekał się kolejnej sporej aktualizacji. Wprowadzone przez programistów z firmy Crytek zmiany pozwalają twórcom gier m.in. na projektowanie jeszcze bardziej realistycznie wyglądających postaci i wykorzystanie zaawansowanych skryptów Sztucznej Inteligencji.
W Kanadzie powstanie kolejny projekt z serii Hitman
Daniel Kłosiński, 21 listopada 2011, 18:50
Square Enix otwiera w Montrealu nowe studio, które zajmie się produkcją kolejnej odsłony serii Hitman - prawdopodobnie już na nową generację konsol.
Dwa tysiące złotych za pomysł - wystartowała druga edycja konkursu dla twórców gier mobilnych
Szymon Liebert, 19 października 2011, 11:00
Wystartowała druga edycja konkursu Nitro Game Idea, w którym zostanie nagrodzony najlepszy pomysł na grę mobilną. Przedsięwzięcie zorganizowane przez firmę Nitro ma pomóc w odkryciu nowych talentów. Zwycięzca otrzyma 2 tysiące złotych i przychody ze sprzedaży produkcji stworzonej na podstawie jego pomysłu (o ile takowa powstanie).
Terraria. Co zrobić, aby świetna gra była jeszcze lepsza?
Mateusz Kądziołka, 21 września 2011, 14:19
Terraria - niezależny fenomen. Co jest w niej dobre, a co można poprawić?
Ile zarabiają twórcy gier?
Aleksander Kaczmarek, 1 maja 2011, 15:37
Zastanawialiście się kiedyś nad tym, jak kształtują się zarobki twórców gier? Z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie magazynu Game Developer wynika, że po chudym roku 2009, średnie płace pracowników w branży za oceanem poszły w górę. Zatrudnieni w profesjonalnych studiach deweloperskich mogą liczyć na roczne pensje rzędu około 80 tys. dolarów.