autor: Łukasz Szliselman
Xbox One – narzędzia deweloperskie ukryte w każdym egzemplarzu konsoli
Każdy egzemplarz Xboksa One może posłużyć do tworzenia gier. Dowodzi tego filmik umieszczony na YouTube, ukazujący, jak w prosty sposób uzyskać dostęp do opcji deweloperskich. Niestety, na drodze domorosłych twórców gier wciąż stoi system autoryzacji Microsoftu.
Pewien internauta przedstawił dowód na to, że (przynajmniej teoretycznie) na dowolnym egzemplarzu Xboksa One da się otworzyć zestaw narzędzi deweloperskich. Swoim odkryciem podzielił się w serwisie YouTube. Okazuje się, że wystarczy prosta kombinacja klawiszy, aby w menu systemu pojawiła się zakładka ‘Developer settings’. Uwaga, jeśli posiadasz egzemplarz Xboksa One, przeczytaj dalszą część tekstu!
W praktyce jednak wiedza ta póki co nie zda się graczom na zbyt wiele. Aby przejść w tryb deweloperski, należy najpierw posiadać specjalną autoryzację (Sandbox ID). Firma Microsoft ostrzega przed zmianą omawianych ustawień, szczególnie, jeśli chodzi o zabawę z Sandbox ID – może to nawet doprowadzić do uszkodzenia konsoli. Serwis Eurogamer otrzymał następujące powiadomienie od Microsoftu:
„Zmiana ustawień w menu [‘Developer settings’] przeznaczona jest wyłącznie dla deweloperów gier na Xboksa One. Takie działanie nie zmienia konsoli w zestaw narzędzi. Mocno odradzamy klientom edycję jakichkolwiek spośród tych ustawień, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia ich egzemplarza Xboksa One. Osoby, które uruchomiły opcje deweloperskie na swojej konsoli, mogą powrócić do domyślnych ustawień w menu ‘Settings’ / ‘System’, wybierając opcję ‘Restore Factory Defaults’.”
W związku z tym na forum Reddit rozpoczęła się dyskusja, w której udział wziął również przedstawiciel Microsoftu (Confirmed XB1 Dev). On również odradził zabawę z ustawieniami deweloperskimi. Z drugiej strony zasugerował, że Microsoft planuje w przyszłości oddać użytkownikom Xboksa One przynajmniej część tych opcji. Może to chociażby posłużyć za podstawę do stworzenia społeczności modderskiej na tej konsoli. Potwierdza to zresztą informacja na oficjalnej stronie Xboksa w FAQ poświęconemu programowi dla niezależnych twórców gier:
„Nasz długoterminowy plan obejmuje umożliwienie każdemu posiadaczowi sklepowego egzemplarza Xboksa One tworzenie, wydawanie i sprzedaż swoich gier w Xbox Live.”
Pytanie tylko: jak bardzo „długoterminowy” jest to plan?