Zarobki Polskiego Gamedevu - opublikowano raport na rok 2013
Grupa Polski GameDev przedstawiła wyniki badań dotyczących wysokości zarobków twórców gier w naszym kraju. Średnia kwota wyniosła 4 458 zł netto, a największe przychody wykazali pracownicy dużych firm z długim stażem, piastujący funkcje kadry zarządzającej, producentów lub programistów.
Grupa działająca na Facebooku pod nazwą Polski GameDev opublikowała wyniki badań na temat tego, ile wynoszą zarobki deweloperów gier w Polsce. Na przeprowadzoną w maju bieżącego roku ankietę odpowiedziało 339 osób – o prawie 150 więcej niż przed rokiem. Pełne dane znajdziecie w tym miejscu, natomiast ich oficjalne opracowanie przeczytacie tutaj. Przeglądając podane wysokości zarobków, należy pamiętać, że są to kwoty netto, czyli ilość pieniędzy, które pracownicy dostają „na rękę”.
Wśród badanych dominowały osoby stosunkowo młode (25-32 lata – 67% ankietowanych), z raczej niedługim stażem (0-3 lata – 45%), pracujące na umowę o dzieło (44%) w stosunkowo dużych firmach, bo liczących więcej niż 50 pracowników (48%). Respondenci najczęściej pełnili funkcje różnego rodzaju programistów, grafików i projektantów, całkiem sporo było też producentów. W odróżnieniu od ubiegłorocznego raportu, zrezygnowano z zestawiania wielkości miast, w których mieszczą się siedziby firm. Warto też wspomnieć, że gros zapytanych (96%) miał rodzimego, polskiego pracodawcę.
Średnia wysokość miesięcznych zarobków wszystkich ankietowanych wyniosła 4 458 zł (mediana 4 000 zł). Największy wpływ na ową kwotę wydaje się mieć staż – „weterani” (6 i więcej lat pracy) mogli pochwalić się przychodem ponad dwa razy większym niż „nowicjusze” (0-3 lata). Nie bez znaczenia jest również rozmiar studia, choć zarobki osób zatrudnianych przez większe firmy (50 i więcej członków) były tylko o 16% wyższe niż w przypadku małych zespołów (1-10 osób). Na tym tle wyraźnie wybijają się ludzie działający niezależnie („freelancerzy”), którzy wykazali o 44% więcej przychodów niż przedstawiciele wspomnianych dużych firm. Należy jednak brać pod uwagę, że owe wolne jednostki stanowiły zaledwie 3% wszystkich ankietowanych.
Rzecz jasna, ogromne znaczenie dla wysokości zarobków ma również zajmowane stanowisko. Jak nietrudno odgadnąć, najwięcej pieniędzy (średnio 6,9 tys. zł) trafia do kieszeni kadry zarządzającej, przy czym jej przychody w dużych studiach są kilkukrotnie wyższe niż w przypadku kilkuosobowych zespołów. Dobrze żyje się również producentom (4,8 tys. zł), jakkolwiek depczą im po piętach graficy (4,7 tys. zł), z kolei programiści są nawet w stanie ich wyprzedzać 5 tys. zł). Nieco mniejszymi zarobkami mogą pochwalić się projektanci (4 tys. zł), z kolei na szarym końcu plasują się testerzy (chociaż ze średnimi zarobkami na poziomie 2,7 tys. zł również ich trudno nazwać biednymi).
Zapoznając się z danymi i porównując je z tymi, które zostały uzyskane w ubiegłym roku, można odnieść wrażenie, że średnia wysokość zarobków uległa nieznacznej redukcji. Należy jednak pamiętać, że próba tegorocznych badań jest zupełnie inna niż poprzednio (odnotowano prawie 70-procentowy wzrost liczby uczestników, na dodatek nie wiemy, jaka część wcześniejszych respondentów wypełniła ankietę również w tym roku). Poza tym, co najważniejsze, 61% ankietowanych stwierdziło, że zarabia więcej niż przed rokiem (tylko 10% odnotowało spadek przychodów).