Grinding Gear Games
Nowozelandzkie studio deweloperskie z siedzibą w Auckland. Zespół, dowodzony przez Chrisa Wilsona, ma w swoim portfolio multiplatformowy hit – grę RPG akcji zatytułowaną Path of Exile, która trafiła na komputery osobiste i konsole.
Historia Grinding Gear Games
Grinding Gear Games rozpoczęło działalność jako niezależne studio deweloperskie w 2006 roku. Szeregi firmy szybko zostały zasilone przez osoby mające doświadczenie w tworzeniu multiplayerowych gier RPG.
Start z wysokiego C, czyli PoE
Debiutancki projekt studia ujrzał światło dzienne dopiero siedem lat później. Path of Exile, bo tak nazywała się owa gra RPG akcji, trafiło początkowo wyłącznie na komputery osobiste. Tytuł był dystrybuowany w modelu free-to-play, a oprócz wysokiego poziomu wykonania i dużego stopnia rozbudowania mógł się pochwalić uczciwym systemem mikrotransakcji, w ramach których gracze mogli nabywać wyłącznie elementy kosmetyczne. Wszystko to sprawiło, że produkcja odniosła zarówno sukces artystyczny, jak i komercyjny. Cztery lata później Path of Exile pojawiło się także na Xboksie One, z kolei w 2019 roku zadebiutowało na PlayStation 4.
W międzyczasie, bo w maju 2018 roku, większość udziałów w Grinding Gear Games wykupiła firma Tencent – chiński gigant, w którego portfolio znajdowały się już takie marki, jak League of Legends oraz Clash of Clans. Nie wpłynęło to jednak w żaden sposób na rozwój Path of Exile, które regularnie otrzymywało kolejne aktualizacje i darmowe rozszerzenia.
Kontynuacja sukcesu – PoE 2 (i nie tylko)
Jako że Path of Exile zdołało wyrosnąć na największego konkurenta dla serii Diablo, ekipa Grinding Gear Games musiała zareagować na zapowiedź czwartej części serii tworzonej przez studio Blizzard Entertainment. 16 listopada 2019 roku deweloperzy zaprezentowali światu Path of Exile 2, wprowadzające nie tylko nową kampanię fabularną, lecz także szereg zmian w mechanice i niedostępne wcześniej klasy postaci czy też odświeżoną oprawę graficzną. Wówczas do premiery tej pozycji było jednak daleko.
Na tym nie koniec, gdyż autorzy postanowili konkurować również z przygotowywanym z myślą o smartfonach i tabletach Diablo Immortal. Ich odpowiedzią na tę produkcję miało być Path of Exile Mobile, wierne oryginałowi dostępnemu na komputerach osobistych i konsolach oraz pozbawione elementów pay-to-win. Zapowiedzi tej pozycji nie towarzyszyło jednak ujawnienie nawet przybliżonej daty premiery.
Path of Exile 2 zadebiutowało we Wczesnym dostępie na komputerach osobistych, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S dopiero w grudniu 2024 roku. Choć początkowo planowano, że będzie to duże rozszerzenie do pierwszej części serii, ostatecznie uczyniono z tego tytułu całkowicie odrębną produkcję. PoE 2 odniosło wielki sukces artystyczny i komercyjny. Na Steamie gra cieszyła się „bardzo pozytywnymi” recenzjami, zaś według serwisu SteamDB w szczytowym momencie w okolicach debiutu w Early Access przyciągnęło ponad 578 tysięcy graczy bawiących się jednocześnie na tej platformie.