Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Hangar 13

Firma producent

Hangar 13 to amerykańskie studio deweloperskie, utworzone w 2014 roku przez koncern wydawniczy 2K Games i całkowicie od niego zależne. Siedziba firmy zlokalizowana jest w mieście Novato, w hrabstwie Marin, na północ od San Francisco (USA) – czyli w miejscu, które jest również główną siedzibą 2K Games. Funcję szefa studia pełni legenda branży, Haden Blackman – były producent wykonawczy legendarnej firmy LucasArts i scenarzysta takich hitów, jak Star Wars: Knights of the Old Republic oraz Star Wars: The Force Unleashed.

Od momentu jego powstania, misją studia Hangar 13 jest tworzenie opartych o autorskie technologie gier AAA o bogatej warstwie narracyjnej, pozwalających graczom na dużą swobodę w kreowaniu rozgrywki. W przeciwieństwie do innych twórców wysokobudżetowych produkcji, Hangar 13 jest studiem stosunkowo niewielkim – co idzie w parze z filozofią pracy Hadena Blackmana, będącego zwolennikiem małych zespołów deweloperskich pracujących w kameralnych warunkach, gdzie wszyscy członkowie ekipy znają się z imienia i nazwiska oraz potrafią ze sobą świetnie współpracować.

Historia

Początki studia Hangar 13 to rok 2012, kiedy to przedstawiciele firmy 2K Czech (wcześniej Illusion Softworks) ogłosili, że pracują nad kolejnym ściśle tajnym projektem z segmentu AAA. Jako że słowa te padły z ust twórców popularnej serii Mafia, szybko stało się jasne, że chodzi tu właśnie o trzecią jej odsłonę. Prace nad grą, projektowaną początowo z myślą o komputerach PC oraz konsolach PlayStation 3 i Xbox 360, znacząco się przedłużały, a studio borykało się z całą masą problemów produkcyjnych. W wyniku tego, kierownictwo 2K Games podjęło na początku roku 2014 decyzję o restrukturyzacji firmy i zamknięciu praskiego oddziału 2K Czech.

W grudniu tego samego roku firma 2K Games ogłosiła otwarcie zupełnie nowego studia o nazwie Hangar 13 (którego nazwa została notabene zarejestrowana już kilka miesięcy wcześniej). Na czele zespołu stanęła prawdziwa legenda branży gier, Haden Blackman, który przez trzynaście lat pełnił jedną z kluczowych funkcji w firmie LucasArts, a w latach 2010-2014 napisał kilka scenariuszy komiksów dla DC Comics oraz Marvela. W skład ekipy Hangar 13 weszli m.in. deweloperzy z doświadczeniem w studiach LucasArts i 2K Marin, zaś istotną część zespołu stanowili pracownicy 2K Czech, przeniesieni do Kalifornii po restrukturyzacji firmy. Podczas targów gamescom 2015 formalnie zapowiedziano grę Mafia III i potwierdzono pojawiające się wcześniej pogłoski o tym, że dokończeniem gry zajmie się właśnie studio Hangar 13, zaś rolę konsultantów pełnić będą twórcy dwóch poprzednich odsłon serii z 2K Czech. Mafia III zadebiutowała na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xboksie One 7 października 2016 roku. Pomimo że pierwsze recenzje nie nastrajały optymistycznie (branżowi krytycy punktowali ten tytuł przede wszystkim za liczne bugi oraz kiepski pomysł na rozgrywkę), jej premiera okazała się największą w historii firmy 2K Games. Deweloperzy nie zamierzali spoczywać na laurach i w kolejnych miesiącach zajęli się nie tylko naprawą błędów trapiących ich dzieło, lecz również przygotowaniem płatnych dodatków. W lutym 2017 roku ujawniono jednak, że omawiana produkcja sprzedała się poniżej oczekiwań, a rok później nad studiem Hangar 13 pojawiły się czarne chmury, kiedy to podjęto decyzję o zwolnieniu części jego pracowników.

W maju 2020 roku stało się jasne, że wyżej wspomniane perturbacje nie oznaczały końca zespołu. Wówczas to zapowiedziano bowiem kompilację Mafia Trilogy, w skład której miały wejść gry Mafia: Edycja Ostateczna, Mafia II: Edycja Ostateczna oraz Mafia III: Edycja Ostateczna. Podczas gdy ta druga była remasterem drugiej części serii, a trzecia – odświeżonym i wzbogaconym o wszystkie dodatki wydaniem „trójki”, pierwsza z wymienionych pozycji okazała się pełnoprawnym remakem kultowej Mafii z 2002 roku. Z tego względu gracze musieli poczekać na nią nieco dłużej – choć Edycje Ostateczne Mafii II oraz Mafii III zadebiutowały 19 maja, remake „jedynki”, podobnie jak cała trylogia, miał trafić do sprzedaży dopiero 25 września.

Co ciekawe, w lipcu 2020 roku deweloperzy z Hangar 13 zasugerowali graczom, że pracują już nad pełnoprawną czwartą częścią serii.