ESO: Wampiryzm - jak stać się wampirem? Mapa, umiejętności The Elder Scrolls Online poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 1 czerwca 2020
Na tej stronie poradnika do gry The Elder Scrolls Online znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje na temat wampiryzmu. Dowiesz się jak stać się wampirem w ESO, jakie są najważniejsze zalety i wady grania wampirem, oraz jak pozbyć się klątwy wampiryzmu.
- Zarażenie się chorobą Noxiphilic Sanguivoria
- Quest Scion of the Blood Matron
- Czy muszę unikać podróżowania za dnia grając wampirem?
- Zalety i wady bycia wampirem
- Unikalne umiejętności wampira
- Klątwa wampiryzmu - jak się pozbyć?
- Czy można być jednocześnie wampirem i wilkołakiem?
- Czy mogę ponownie zostać wampirem?
Zarażenie się chorobą Noxiphilic Sanguivoria
Noxiphilic Sanguivoria to nazwa choroby roznoszonej przez wampiry. Do zarażenia się nią może dojść w sposób przypadkowy lub może to być efektem twoich celowych działań z myślą o tym żeby stać się wampirem.
Wariant 1 - Pogryzienie przez wampira napotkanego w świecie gry
Wariant ten jest niestety o wiele bardziej problematyczny niż mogłoby się początkowo wydawać. Nie możesz zostać zarażony przez każdego wampira spośród tych pojawiających się w świecie gry czy napotykanych w trakcie rozwiązywania questów. Muszą to być "specjalne" wampiry Bloodfiends pojawiające się w ściśle określonych regionach świata gry:
Jeżeli twój bohater reprezentuje sojusz Aldmeri Dominion to musisz odwiedzić region Reaper's March. Odwiedzaj lokacje oznaczone na powyższej mapie.
Jeżeli twój bohater reprezentuje sojusz Daggerfall Covenant to musisz odwiedzić region Bangkorai. Odwiedzaj lokacje oznaczone na powyższej mapie.
Jeżeli twój bohater reprezentuje sojusz Ebonheart Pact to musisz odwiedzić region The Rift. Odwiedzaj lokacje oznaczone na powyższej mapie.
Dwie ważne uwagi: 1) Szansa napotkania wampira Bloodfiend pojawia się tylko w godzinach nocnych. Zaznaczone na naszych mapach miejsca odwiedzaj po tym jak zapadnie zmrok.
2) Potwory ze wskazanych na naszych mapach legowisk są losowane. Nie zrażaj się, jeśli nie znajdziesz wampirów Bloodfiends w żadnym z zaznaczonych miejsc. Powracaj po prostu do tych miejscówek w nadziei, że gra "wylosuje" właśnie wampiry.
Jak sprawdzić czy zostałem zarażony Noxiphilic Sanguivoria?
Gra informuje o zarażeniu przez wampira komunikatem na ekranie, przy czym można go w ferworze walki przegapić. Najlepiej jest przejść do zakładki o bohaterze - Character. Informacja o chorobie Noxiphilic Sanguivoria powinna znaleźć się na samym dole karty bohatera, w tym samym miejscu gdzie pojawiają się informacje o aktywnych statusach (Active Effects).
Uwaga - Nie każdy atak wampira Bloodfiend jest równoznaczny z zachorowaniem na Noxiphilic Sanguivoria. Konieczne może okazać się stoczenie wielu walk ze "specjalnymi" wampirami.
Wariant 2 - Pogryzienie przez innego gracza, który jest wampirem
Wariant ten nie wymusza poszukiwań specjalnych wampirów Bloodfiends i dotyczy on poproszenia innego gracza o pomoc. Musi to być gracz, który jest już wampirem ORAZ który ma odblokowaną na swoim drzewku pasywną umiejętność Blood Ritual. Działanie tej pasywnej zdolności polega na odblokowaniu możliwości zarażania innych graczy chorobą Noxiphilic Sanguivoria. Niestety umiejętność ma jedno poważne ograniczenie - może zostać użyta tylko raz na siedem dni. Sprawia to, że liczebność wampirów wśród społeczności gry nie może dramatycznie wzrastać, gdyż każdy gracz może zarazić kogoś innego nie częściej niż raz na tydzień.
Najlepszy sposób odnalezienia chętnego do pomocy gracza to skontaktowanie się z jedną z gildii wampirów. Podczas przeglądania listy gildii możesz natrafiać na takie, które skupiają wampiry i oferują możliwość zarażania postaci sterowanych przez innych graczy. Możesz podjąć próbę dołączenia do takiej gildii i poproszenia o przemianę jednego z jej członków.
Możesz też oczywiście szukać chętnych graczy poza gildiami. Jednym z ciekawszych sposobów jest subreddit https://www.reddit.com/r/esobiteme/ skupiający graczy chcących żeby zarażono ich klątwą wampiryzmu lub wilkołactwa.
Jeśli chcesz zainteresować się tym wariantem, to musisz liczyć się z tym, że inny gracz może zażądać opłaty za zarażenie twojego bohatera - nie wynosi ona zazwyczaj więcej niż kilka tysięcy sztuk złota. Musisz jednak mieć świadomość tego, że możesz zostać oszukany i że pomimo przekazania pieniędzy możesz nie otrzymać "daru wampiryzmu". Najlepiej jest kontaktować się z gildiami skupiającymi wielu graczy i o dużym prestiżu.
Do zarażenia dochodzi w lokacji Ritual Site - w zależności od sojuszu, w którym się znajdujesz musisz odwiedzić Ritual Site w regionie Reaper's March (Aldmeri Dominion), Bangkorai (Daggerfall Covenant) lub The Rift (Ebonheart Pact).
Wariant 3 - "Zakupienie pogryzienia" przez wampira w sklepie Crown Store
Wariant ten pozwala najszybciej stać się wampirem, ale wymusza wydanie prawdziwych pieniędzy. Jeśli nie masz nic przeciwko uiszczeniu opłaty, to otwórz sklep Crown Store. Przejdź do zakładki Upgrades i sekcji Skill Lines - znajdziesz tam opcję Curse of Vampirism (klątwa wampiryzmu) - kosztuje ona 1500 koron (1500 Crowns).
Wariant ten pozwala pominąć opisany poniżej quest Scion of the Blood Matron. Twoja postać od razu stanie się "pełnoprawnym" wampirem i będzie mogła korzystać z drzewka umiejętności wampira.
Quest Scion of the Blood Matron
Zarażenie się chorobą Noxiphilic Sanguivoria nie jest równoznaczne z ostateczną przemianą w wampira i nie będziesz mógł odblokowywać nowych umiejętności powiązanych z wampiryzmem. Konieczne okaże się zaliczenie pobocznego questu Scion of the Blood Matron.
Oto lista kroków do wykonania w ramach wspomnianego zadania:
- Musisz spotkać się z wampirem Vorundil. Będzie on przebywał w 1 z 3 miejsc w zależności od sojuszu twojej postaci - w Rawl'kha w Reaper's March (Aldmeri Dominion), w Evermore w Bangkorai (Daggerfall Covenant) lub w Riften w The Rift (Ebonheart Pact).
- Zostaniesz wysłany na spotkanie z wampirzycą Rahaja, która będzie przebywała w pobliżu krypty Blood Matron's Crypt.
- Po zakończonej rozmowie możesz przenieść się do wnętrza krypty. Porozmawiaj tam ponownie z Rahają.
- Musisz wypić ze zbiorników Basin of Suffering oraz Basin of Loss w celu doświadczenia wizji i dodatkowo sprofanować symbole Molag Bala i Arkay'a.
- Musisz wejść do zbiornika z czarną wodą.
- Lamae Bal nakaże ci zamordowanie 10 kultystów Worm Cultist. W pokonaniu wskazanych NPC-ów mogą ci pomóc pierwsze odblokowane wampirze moce, aczkolwiek korzystanie z nich nie jest obowiązkowe.
- Po wyeliminowaniu kultystów raz jeszcze spotkaj się z Lamae Bal.
Dzięki zaliczeniu questu Scion of the Blood Matron:
- Staniesz się pełnoprawnym wampirem.
- Odblokujesz drzewko z nowymi umiejętnościami wampira.
Dwie ważne uwagi: 1) Questem musisz zająć się w przeciągu 7 dni od pogryzienia przez wampira. W przeciwnym razie stracisz szansę stania się "pełnoprawnym" wampirem.
2) Alternatywnie możesz podjąć kroki mające na celu pozbycie się choroby. Po więcej szczegółów przejdź do sekcji Pozbycie się klątwy wampiryzmu.
Czy muszę unikać podróżowania za dnia grając wampirem?
Nie, możesz podróżować także za dnia bez żadnych kar do statystyk. Wytłumaczeniem dla takiego stanu rzeczy jest to, że pojawiająca się w The Elder Scrolls Online choroba Noxiphilic Sanguivoria nie osłabia w żaden sposób wampiry w godzinach dziennych. Warto natomiast zaznaczyć, że w godzinach nocnych twoja postać może stać się silniejsza. Jest to więc mechanizm z potencjalnymi premiami i jednocześnie pozbawiony kar do statystyk.
Zalety i wady bycia wampirem
Stanie się w wampirem w grze jest równoznaczne z tym, że od tego momentu będziesz podporządkowany tzw. żądzy krwi. Twoja postać może znajdować się w jednym z czterech stadiów wampiryzmu. Domyślnie jest to pierwsze stadium (Stage 1), przy czym unikanie pożywiania się na innych postaciach będzie doprowadzało do "awansowania" do kolejnych stadiów. Warto zaznaczyć, że awanse do kolejnych stadiów wampiryzmu nie odbywają się zawsze w tych samych przedziałach czasowych, albowiem każde użycie jakiejś aktywnej wampirzej zdolności skraca czas "oczekiwania" na przejście do kolejnego stadium wampiryzmu.
Każde kolejne stadium ma swoje unikalne zalety i wady - zestawiliśmy je poniżej.
Stadium 1 wampiryzmu - Stage 1
Jest to domyślny stan, w którym rozpoczniesz swoje zmagania po przemianie w "pełnoprawnego" wampira. Do stadium 1 powraca się też za każdym razem po tym jak pożywisz się na jakiejś napotkanej postaci.
Stadium 2 wampiryzmu - Stage 2
Najważniejsze zmiany po awansie do stadium 2 to:
- ZALETA: Obniżenie kosztu aktywacji umiejętności o 7%.
- ZALETA: Odblokowanie pasywnej zdolności Supernatural Recovery - jej działanie polega na przyśpieszeniu odnawiania się magicki i staminy.
- WADA: Pogorszenie się tempa odnawiania paska zdrowia o 25%.
- WADA: Zmniejszenie odporności bohatera na ataki ogniowe o 15%.
Stadium 3 wampiryzmu - Stage 3
Najważniejsze zmiany po awansie do stadium 3 to:
- ZALETA: Obniżenie kosztu aktywacji umiejętności o 14%.
- ZALETA: Odblokowanie pasywnej zdolności Undeath - zmniejsza ona otrzymywane przez bohatera obrażenia, jeśli ma on mało punktów zdrowia.
- WADA: Pogorszenie się tempa odnawiania paska zdrowia o 50%.
- WADA: Zmniejszenie odporności bohatera na ataki ogniowe o 20%.
Stadium 4 wampiryzmu - Stage 4
Najważniejsze zmiany po awansie do stadium 4 to:
- ZALETA: Obniżenie kosztu aktywacji umiejętności o 21%.
- ZALETA: Odblokowanie pasywnej zdolności Dark Stalker - umożliwia ona tak samo szybko przemieszczać się w pozycji przykucniętej i pozwala szybciej wejść w tryb skradania się (tylko nocą lub wewnątrz budynków).
- WADA: Pogorszenie się tempa odnawiania paska zdrowia o 75%.
- WADA: Zmniejszenie odporności bohatera na ataki ogniowe o 25%.
Stadia wampiryzmu - podsumowanie
Awansowanie do kolejnych stadiów wampiryzmu pozwala częściej korzystać z wampirzych umiejętności oraz odblokować tymczasowe pasywne zdolności. Musisz się natomiast liczyć z tym, że wolniej będzie przebiegała regeneracja punktów zdrowia (może to być kluczowa kwestia w trakcie bardziej wymagających starć) oraz że twój wampir będzie miał osłabioną odporność na żywioł ognia (musisz o tym pamiętać podczas starć z przeciwnikami, którzy posiadają bronie lub zaklęcia zadające obrażenia od ognia).
Unikalne umiejętności wampira
NAZWA UMIEJĘTNOŚCI | TYP UMIEJĘTNOŚCI | DZIAŁANIE UMIEJĘTNOŚCI |
Bat Swarm | Ultimate | Przyzwanie nietoperzy, które zadają okolicznym przeciwnikom magiczne obrażenia. Możesz ulepszyć tę zdolność i odblokować sobie teleportację do przeciwnika połączoną z zadaniem mu dużych obrazeń lub leczenie przez przyzwane nietoperze. |
Drain Essence | Active | Wysysanie sił życiowych z przeciwników - wrogowie otrzymują magiczne obrażenia i są ogłuszani, zaś twoja postać odzyskuje utracone punkty zdrowia. Dzięki ulepszeniu tej zdolności możesz szybciej wysysać siły życiowe z wrogów. |
Mist Form | Active | Bohater-wampir przemienia się w mgłę, dzięki czemu otrzymuje znacznie mniej obrażeń przez kilka sekund. Mgła chroni też przed atakami unieruchamiającymi, ale nie można się leczyć na czas jej trwania. |
Savage Feeding | Passive | Zdolność ta pozwala ogłuszyć na kilka sekund postać, na której się pożywiłeś. |
Supernatural Recovery | Passive | Zdolność ta automatycznie załącza się po awansie do stadium 2 wampiryzmu. Przyśpiesza ona regenerację staminy i magicki. |
Blood Ritual | Passive | To najbardziej nietypowa umiejętność z całego drzewka. 1 raz na 7 dni możesz zarazić innego gracza wampiryzmem. |
Undeath | Passive | Zdolność ta automatycznie załącza się po awansie do stadium 3 wampiryzmu. Zmniejsza ona otrzymywane obrażenia, jeśli bohater ma mało aktualnie mało punktów zdrowia. |
Unnatural Resistance | Passive | Zdolność ta zmniejsza kary do regeneracji punktów zdrowia, które są nakładane na bohatera po awansie do stadiów 2-4 wampiryzmu. |
Dark Stalker | Passive | Zdolność ta automatycznie załącza się po awansie do stadium 4 wampiryzmu. Pozwala ona tak samo szybko przemieszczać się w pozycji przykucniętej i szybciej wchodzić w tryb skradania się (tylko w nocy lub wewnątrz budynków). |
Klątwa wampiryzmu - jak się pozbyć?
Rezygnacja z wampiryzmu może być spowodowana chęcią pozbycia się kar awansowania do kolejnych stadiów bycia wampirem lub po prostu jeśli chcesz dla odmiany stać się wilkołakiem.
W celu pozbycia się klątwy musisz spotkać się z NPC-em Prelate Sabinus z Gildii Magów. Musisz odwiedzić jeden z budynków Mages Guild, przy czym lokacja do odwiedzenia różni się w zależności od sojuszu, do którego należy bohater:
- Jeśli jesteś członkiem sojuszu Aldmeri Dominion, to odwiedź Rawl'kha w Reaper's March.
- Jeśli jesteś członkiem sojuszu Daggerfall Covenant, to odwiedź Evermore w Bangkorai.
- Jeśli jesteś członkiem sojuszu Ebonheart Pact, to odwiedź Riften w The Rift.
Za wyleczenie z wampiryzmu musisz zapłacić, ale na szczęście opłata za pozbycie się klątwy nie powinna być wygórowana.
Pozbycie się wampiryzmu nie oznacza bezpowrotnego przepadnięcia punktów umiejętności, które zainwestowałeś w drzewko wampira. Punkty rozwoju zostaną ci zwrócone i będziesz mógł wydać je na inne zdolności.
Alternatywnie możesz też odwiedzić sklep Crown Store. W zakładce Upgrades znajdziesz pozycję Vampire / Werewolf Cure. Pozwala ona natychmiast pozbyć się wampiryzmu po uiszczeniu opłaty w wysokości 800 koron (dla przypomnienia jest to waluta zdobywana za prawdziwe pieniądze).
Czy można być jednocześnie wampirem i wilkołakiem?
Nie, gra nie przewiduje takiej opcji. Twoja postać nie może stać się wilkołakiem, jeśli jest już ona wampirem. Nic się po prostu nie wydarzy po pogryzieniu przez "specjalnego" wilkołaka lub przez innego gracza będącego wilkołakiem. Jeśli chcesz być wilkołakiem, to musisz najpierw wykonać opisane w poprzednim podpunkcie kroki, które pozwalają na pozbycie się klątwy wampiryzmu.
Czy mogę ponownie zostać wampirem?
Tak, nawet jeśli zostaniesz wyleczony, to ponownie możesz stać się wampirem, czy to wyniku przypadkowego pogryzienia przez unikalnego wampira Bloodfiend, czy na własne życzenie po pogryzieniu przez gracza-wampira.