Okręty specjalnego przeznaczenia | Statki w Sid Meier's Pirates! poradnik Sid Meier's Pirates! (2004)
Ostatnia aktualizacja: 23 sierpnia 2019
Okręty specjalnego przeznaczenia
Pływając po Morzu Karaibskim, cały czas będziesz mijał statki, które pod banderą jednego z czterech mocarstw wykonują określone zadania. Poniżej znajdziesz spis okrętów specjalnego przeznaczenia, wraz z dokładnym opisem ich funkcji:
- Grain Transport - statki wysyłane z małych osad w kierunku portów, które przewożą na pokładzie transporty ziarna (żywności). Nie powodują większych zmian w mieście docelowym, zarówno w kwestii bogactwa, jak i populacji. Używane okręty: Barque, Coastal Barque.
- Indian War Canoe - siły inwazyjne, wysyłane z indiańskich osad, w celu podbicia danego portu. Gracz może sam spowodować zorganizowanie "grupy szturmowej", przekonując wodza tubylców do ataku na wybrane miasto. Indianie podróżują w grupach składających się z kilku okrętów (maksymalnie trzy) i nie stanowią większego zagrożenia na morzu. Po dotarciu do celu, powodują zmniejszenie się liczby ludności w mieście. Używane okręty: War Canoe.
- Invasion Force - statki wojenne wysłane przez jedno z mocarstw w celu zdobycia wybranego portu, należącego do wrogiej nacji. Po dopłynięciu do celu, program oblicza szanse agresorów na przejęcie miasta. Jeśli ich wynik będzie korzystny dla najeźdźców, port przechodzi pod władanie innej nacji, jeśli niekorzystny - statek zostaje zniszczony, jak również część garnizonu broniąca osady. Statki te zawsze dysponują maksymalną liczbą załogi oraz dział. Używane okręty: Fast Galleon, Frigate, Large Frigate, War Galleon.
- Merchant Ship - najczęściej spotykane jednostki w grze. Przynajmniej raz w miesiącu, każdy port wysyła jeden okręt tego typu do konkretnego miasta, należącego do tej samej lub innej nacji (wyłączając mocarstwa będące w stanie wojny). Na pokładzie znajduje się niewielka ilość złota oraz potężny ładunek jednego z towarów (jego wielkość zależy od ładowności statku). Schwytanie lub zniszczenie okrętu kupieckiego powoduje, że port, który go wysłał traci część bogactw. Pływają samotnie (liczba dział i załogi uzależniona jest od typu statku), lub pod eskortą jednostek wojennych. Używane okręty: Barque, Coastal Barque, East Indiaman, Fluyt, Large Fluyt, Large Merchantmen, Merchantmen, Ocean Barque, Royal Galleon, Sloop, Trade Galleon, West Indiaman.
- Military Payroll - statki przewożące żołd dla garnizonu stacjonującego w jednym z portów, należących do tego samego miasta. Biorąc pod uwagę fakt, że na okrętach tych znajduje się pokaźna ilość złota (średnio 2000 dublonów), mogą być interesującym celem dla chcącego się wzbogacić gracza. Po dotarciu do celu, garnizon miasta ulega zwiększeniu. Używane okręty: Frigate, Fast Galleon.
- New Warship - nowe okręty wojenne podróżują pomiędzy dwoma wybranymi miastami tego samego mocarstwa, a wysyłane są w sytuacji, gdy dana nacja boryka się z nieustannymi napadami na statki w okolicy jednego z portów. Fakt pojawiania się tych jednostek można potraktować jako przysyłanie posiłków do zagrożonej osady. Jest to jedyna okazja, aby dopaść i przejąć Ship of the Line - najpotężniejszy okręt w grze (więcej na ten temat znajdziesz w dziale "Rozmaitości"). Nowe statki wojenne mogą pływać w otoczeniu eskorty. Używane okręty: Brig, Brig of War, Brigantine, Fast Galleon, Flag Galleon, Frigate, Large Firgate, Sloop, Royal Sloop, Ship of the Line, Sloop of War, War Galleon.
Rozrabiając w okolicach Hawany, naraziliśmy się na gniew miejscowego gubernatora. Łowcy piratów usiłują nas sprowokować do ataku.
- Pirate Hunter - łowcy piratów, którzy mogą pojawić się na morzu w sytuacji, gdy dane mocarstwo wyznaczyło cenę za Twoją głowę. Typ używanego okrętu zmienia się w zależności od tego, jak wysoka jest to suma. Najczęściej jednostki te wypływają z portu, tuż po tym, jak w jego okolicy zniszczyłeś przyjazny danemu państwu statek. Okręty łowców piratów na ogół dysponują maksymalną liczbą dział oraz załogi. W walce są bardzo agresywne i mogą stworzyć wiele problemów. Używane okręty: Brig, Brig of War, Brigantine, Fast Galleon, Flag Galleon (informacja niepotwierdzona), Frigate, Large Frigate, Royal Sloop, Ship of the Line (informacja niepotwierdzona), Sloop, Sloop of War, War Galleon.
- Pirate Raider - siły inwazyjne, wysyłane z przystani pirackich, w celu podbicia danego portu. Z racji dużej częstotliwości ataków na miasta należącego do czterech występujących w grze mocarstw, najeźdźcy z czaszką na fladze nagminnie podróżują po Morzu Karaibskim. Gracz może sam spowodować wysłanie sił inwazyjnych piratów, przekonując kapitana do ataku na wybrany port (więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w dziale "Inni piraci"). Ilość złota przewożonego na statkach należących do korsarzy jest kwestią losową. Używane okręty: Brig, Brig of War, Brigantine, Pinnace, Royal Sloop, Sloop, Sloop of War.
- Privateer - korsarze pojawiają się na morzu tylko wtedy, gdy w okolicy podróżują okręty z transportem imigrantów, gubernatora, traktatu pokojowego, ultimatum, Jezuity i roślin. Statek działa pod banderą państwa będącego w stanie wojny z mocarstwem, które przewozi cenny ładunek. Jeśli powyższy warunek nie może być spełniony, korsarze podnoszą flagę piracką. Używane okręty: Brig, Brig of War, Brigantine, Royal Sloop, Sloop, Sloop of War.
- Proposing Amnesty - statek wysyłany przez Jezuitów w kierunku hiszpańskiego portu. Na jego pokładzie znajduje się jeden z braci, który wstawi się za nami u gubernatora w sprawie amnestii. Pojawienie się tego okrętu uzależnione jest tylko i wyłącznie od gracza. Należy go eskortować, gdyż inaczej nie dotrze on do celu podróży (więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w dziale "Jezuici"). Używane okręty: Mail Runner.
- Raider - statki wojenne wysyłane przez jedno z mocarstw w celu ostrzelania wybranego portu, należącego do wrogiej nacji. Charakterystyczną cechą tych okrętów jest to, że nie wpływają one do miasta, ale "parkują" (zatrzymują się w miejscu) tuż przed nim, po czym korzystają z dział pokładowych. Z reguły najeźdźcy powodują zmniejszenie liczby ludności (w tym żołnierzy) i poziomu bogactwa. Każdy statek tego typu jest również ostrzeliwany przez fort. Kiedy najeźdźca odniesie pokaźne uszkodzenia, zawraca do macierzystego portu. Liczba marynarzy oraz dział zależy od typu statku. Używane okręty: Brig, Brig of War, Fast Galleon, Frigate, Large Firgate, Royal Sloop, Sloop of War, War Galleon.
- Smuggler - najprościej rzecz ujmując, przemytnicy to kupcy, którzy handlują z mocarstwem, będącym w stanie wojny z rodzimą im nacją. Na pokładzie znajduje się niewielka ilość złota oraz potężny ładunek luksusowego towaru (jego wielkość zależy od ładowności statku). Schwytanie lub zniszczenie okrętu przemytniczego powoduje, że docelowy port, traci część bogactw. Zawsze pływają samotnie, dysponując nieco lepszym arsenałem środków zagłady od ich kolegów. Używane okręty: Brigantine, Pinnace, Sloop.
Osłaniamy transport imigrantów.
- Transporting Immigrants - statki wysyłane z niewielkich osad w kierunku dużych portów. Na pokładzie przewożą pokaźną ilość złota oraz ludność, która zasili docelowe miasto. Są bardzo słabo chronione i nigdy nie pływają w towarzystwie eskorty. Gracz może samotnie wysłać tego typu jednostkę (z osad Jezuitów), musi ją jednak ubezpieczać, gdyż samotnie nie dotrze do celu podróży (więcej na ten temat znajdziesz w rozdziale "Rozmaitości"). Używane okręty: Fluyt, Mechantmen lub Trade Galleon.
- Transporting New Governor - statki wysyłane z niewielkich osad w kierunku dużych portów. Na pokładzie przewożą pokaźną ilość złota oraz nowego gubernatora, który po dotarciu do celu, zwiększa bogactwo danego miasta. Są bardzo słabo chronione i nigdy nie pływają w towarzystwie eskorty. Gracz może samotnie wysłać tego typu jednostkę, musi ją jednak ubezpieczać, gdyż samotnie nie dotrze do celu podróży (więcej na ten temat znajdziesz w rozdziale "Rozmaitości"). Używane okręty: Barque, Sloop.
- Transporting Sugar Plants - pojawia się dopiero wtedy, gdy uaktywnisz związaną z nim misję (więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w dziale "Rozmaitości"). Podróżuje z niewielkiej osady w kierunku wybranego portu. Po dotarciu do celu podnosi ogólny poziom bogactwa miasta. Na pokładzie przewozi niewielkie ilości złota oraz rośliny. Używane okręty: Barque.
- Transporting Troops - statki wysyłane z niewielkich osad w kierunku dużych portów (należących do tego samego mocarstwa), które po dotarciu do celu, zwiększają liczbę żołnierzy w garnizonie. Jednostki te powinny być Twoim podstawowym obiektem zainteresowania, jeśli nie chcesz, aby dany fort był trudniejszy do zdobycia. Używane okręty: Brig, Brig of War, Fast Galleon, Frigate, Large Frigate, War Galleon.
- Treasure Ship - najcenniejsze (z punktu widzenia zysków) okręty, na jakie możemy napadać podczas gry. Statki ze skarbami przewożą kosztowności z jednego portu do drugiego, doprowadzając do zwiększenia bogactwa miasta docelowego. Na pokładzie znajdziemy mnóstwo złota (od 1000 dublonów wzwyż), czasem też ładunek któregoś z cenniejszych surowców. Statki te na ogół są dobrze chronione i dysponują dużą liczbą dział oraz załogi. Często pojawiają się w towarzystwie eskorty. Specjalnym rodzajem tego typu jednostek jest Flota Skarbów (Treasure Fleet), o której możesz poczytać w rozdziale "Rozmaitości". Używane okręty: East Indiaman, Treasure Galleon, West Indiaman.
- Treaty Carrier - statek, który przewozi emisariuszy jednego z państw do miasta należącego do innego mocarstwa. Po dotarciu do celu, wybucha wojna pomiędzy obiema nacjami, lub zawierany jest pokój - wszystko zależy od tego, z jakimi papierem podróżują wysłannicy gubernatora. Gracz może sam spowodować pojawienie się tego okrętu, podczas pobytu w siedzibie miejscowego możnowładcy (więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w dziale "Rozmaitości". Używany okręt: Mail Runner.