Klucze do królestwa | Opis przejścia Prey Poradnik Prey
Ostatnia aktualizacja: 23 lipca 2019
Na stronie znajduje się opis przejścia zadania Klucze do królestwa gry Prey. To jedno z zadań głównego wątku fabularnego i otrzymasz je w trakcie zaliczania innej głównej misji - Przywróć z kopii zapasowej. Nadrzędnym celem tego zadania jest pozyskanie dwóch kluczy niezbędnych do zainicjowania procedury zniszczenia stacji Talos I. Pierwszy klucz będziesz mógł sam wyprodukować. Niestety pozyskanie drugiego należącego do Alexa będzie wymagało odbycia podróży do nowych obszarów stacji.
- Sfabrykowanie własnego klucza uzbrajającego
- Zdobycie klucza uzbrajającego Alexa
- Wydostanie się z sali z reaktorem
- Dotarcie do biura Alexa Yu
- Odparcie ataku operatorów wojskowych
- Rozwiązanie problemu z Dahlem
- Spotkanie się z Alexem Yu
Sfabrykowanie własnego klucza uzbrajającego
Misja ta automatycznie pojawi się w dzienniku po tym jak w trakcie zaliczania głównego zadania Przywróć z kopii zapasowej wejdziesz w posiadanie projektu klucza uzbrajającego Morgan. Ma to miejsce po skorzystaniu z komputera w centrum dowodzenia w Archiwum (Deep Storage). Wyprodukowanie klucza uzbrajającego Morgan staje się możliwe dzięki skorzystaniu z jednego z fabrykatorów i jeden z nich jest w centrum dowodzenia. Odszukaj klucz na liście przedmiotów do wyprodukowania (powyższy obrazek) i poświęć materiały na jego fabrykację. Potrzeba tylko jednostki materiałów mineralnych.
Uwaga - Jeśli przegapisz okazję do skorzystania z fabrykatora w centrum dowodzenia Archiwum to tym celem misji możesz bezproblemowo zająć się później. Można go zaliczyć przy dowolnym fabrykatorze spośród tych znajdujących się na stacji.
Zdobycie klucza uzbrajającego Alexa
Zadanie to będzie na bieżąco aktualizowane dzięki awansowaniu w innych głównych misjach gry. Musisz na początek dotrzeć do Ładowni (Cargo Hold) w ramach głównego zadania Tą stroną do góry oraz odblokować drzwi prowadzące do ładowni B w ramach głównego zadania Wysyłka i odbiór. Po tym jak oczyścisz ładownię B z tyfonów możesz przejść przez nią. Dość liniowa ścieżka doprowadzi sterowaną postać do przejścia do nowej lokacji stacji - Podtrzymywania życia (Life Support).
Po wkroczeniu do sekcji Podtrzymywania życia automatycznie uaktywni się nowe główne zadanie Restart (Reboot) i to ono zyska najwyższy priorytet. Doprowadź do zresetowania reaktora w wyniku ukończenia tego zadania. Efektem tej operacji będzie zniesienie blokady stacji nałożonej wcześniej przez Alexa.
Wydostanie się z sali z reaktorem
Po zaliczeniu głównej misji Restart załączy się automatycznie rozmowa z Alexem Yu, który zaproponuje spotkanie w jego biurze. Twoim aktualnym priorytetem jest jednak wydostanie się z pomieszczenia reaktora i nie będzie to niestety takie łatwe, gdyż dolna część północnej klatki schodowej została zniszczona i nie można w rezultacie z niej ponownie skorzystać. Co więcej, w hali pojawiły się potwory i będzie wśród nich aż dwóch Tyfonów technopatów. Kreatury te dobrze byłoby atakować po kolei, pomagając sobie w ich eliminacji m.in. ładunkiem recyklingowym oraz promieniem Q. Dodatkowo jeśli wcześniej odblokowałeś sobie boczny składzik to możesz odnaleźć w nim aż 4 wieżyczki obronne. Możesz je rozstawić, choć jeśli używasz mocy obcych to nie zapomnij o tym, że mogą one domyślnie zaatakować również głównego bohatera.
Na górę (a konkretnie na poziom -3) możesz powrócić na dwa główne sposoby. Pierwsza metoda zakłada udanie się do północno-zachodniego narożnika sali z reaktorem i naprawienie skrzynki, dzięki czemu uaktywniony zostanie w tym miejscu szyb grawitacyjny.
Druga metoda zakłada zaliczenie dość długiej wspinaczki. W tym przypadku rozpocznij od dotarcia na metalowe balkoniki zlokalizowane bezpośrednio nad reaktorem. Możesz następnie wybrać jedną z kładek prowadzących na zachodnie balkoniki. Tam rozpocznij doskakiwanie do wyższych platform i wspinanie się na wentylatory i inne większe obiekty. W trakcie wspinaczki uważaj na pojedyncze Mimy, unikaj dodatkowo kontaktu z ogniem (możesz zatykać rury z gazem z pomocą działka LEPIK) i często używaj dopalacza (systemu napędzającego Artax) żeby dolatywać do bardziej oddalonych półek. Docelowo uda ci się przedostać do górnej części północnej klatki schodowej. Nie została ona zniszczona i możesz już jej użyć żeby dotrzeć na poziom -3.
Dotarcie do biura Alexa Yu
Kontynuuj podróż w stronę wyjścia z elektrowni (po drodze możesz zainteresować się dokończeniem pobocznej misji Pomóż Michaile Iljuszyn). Po powrocie do dużej sali na poziomie -2 otrzymasz ostrzeżenie o wysokim stężeniu gazu i ryzyku doprowadzenia do eksplozji. Oznacza to konieczność zaprzesatania używania broni palnej oraz innych ataków, które mogą doprowadzić do pojawiania się iskier. Możesz na to zareagować na kilka sposobów - zabijać napotykanych tyfonów na inne sposoby (np. działkiem LEPIK i bronią białą), unikać całkowicie konfrontacji z potworami lub przyczynić się do zmniejszenia stężenia gazu. Jeśli wybierasz ten ostatni wariant to zacznij badać okolicę w poszukiwaniu paneli kontrolnych podobnych do tego z powyższego obrazka. Możesz na nich używać umiejętności Naprawa i zreperowanie wszystkich trzech paneli całkowicie zniweluje zagrożenie.
Niezależnie od obranej techniki działania powróć na poziom -1 i skorzystaj z przejścia do Podtrzymywania życia. Tu z kolei dotrzyj do przejścia do Holu Talosa I, które znajduje się obok biura ochrony na poziomie 1. Po dotarciu do holu wejdź do głównej windy i zacznij od rozbrojenia pokazanej na obrazku pułapki w postaci aktywnego ładunku recyklingowego. Przenieś się następnie do Arboretum.
Po dotarciu do Arboretum otrzymasz nowy komunikat od Alexa Yu z kodem do szybu grawitacyjnego podróżującego do jego biura. Uaktywnij ten szyb żeby z łatwością osiągnąć cel podróży. W biurze załączy się nowe główne zadanie Zanim dam ci klucz (Before I Give You the Key) i to nim musisz się teraz zająć.
Odparcie ataku operatorów wojskowych
Do kolejnej części opisywanej misji będziesz mógł awansować po ukończeniu zadania Zanim dam ci klucz, a więc po przeskanowaniu koralu na zewnątrz stacji i podjęciu próby wysłania danych ze skanu. Końcówka wspomnianej misji zakończy się niepowodzeniem. Co więcej, w gabinecie Alexa Yu w Arboretum pojawią się wojskowi operatorzy nasłani przez Dahla (kolejnych tego typu operatorów będziesz też od tego momentu napotykał w innych częściach stacji). Możesz przystąpić do walk z operatorami lub jak najszybciej uciec z biura Alexa. Jeśli wybierasz ten pierwszy wariant to warto pomagać sobie ładunkami EM lub zakłócaczem paraliżującym do zatrzymywania ich i ewentualnego wystawiania na dalsze ataki ze strony sterowanej postaci.
Niezależnie od podjętej decyzji dowiesz się od Alexa, że nie wyjdzie z ukrycia dopóki nie zajmiesz się oficerem technicznym Dahla. Pozbycie się oficera technicznego jest częścią nowo odblokowanej głównej misji Sprzątacz (Repo Man). Musisz ją doprowadzić do samego końca, a więc ustalić położenie operatora podległego Dahlowi i go zniszczyć.
Rozwiązanie problemu z Dahlem
Wyeliminowanie zagrożenia ze strony Dahla nie jest obowiązkowym krokiem niezbędnym do awansowania do ostatniej części opisywanej głównej misji. Możesz zająć się tematem powstrzymania Dahla w ramach związanych z nim kilku opcjonalnych zadań. Opisy przejścia powiązanych z postacią admirała misji znajdziesz na stronie Dahl w rozdziale o pobocznych misjach gry Prey.
Oto krótkie podsumowanie metody jego odnalezienia: Jakiś czas po zbadaniu wahadłowca Dahla w ramach głównego zadania Sprzątacz powinien skontaktować się z Tobą sam Dahl i zagrozić zamordowaniem pracowników stacji przebywających w ładowni poprzez pozbawienie ich dostaw tlenu. Pojawi się okazja do powstrzymania go dzięki przystąpieniu do opcjonalnego zadania Ultimatum Dahla i wspomniana dodatkowa misja pozwoli ci go wytropić. Udaj się mianowicie do sekcji Podtrzymywania życia. Dahl będzie przebywał w sterowni przepływu tlenu na poziomie 2.
Po odnalezieniu Dahla możesz zachować się na dwa sposoby. Jeśli chcesz mieć szybko problem z głowy to zamorduj Dahla (uważaj na operatorów z okolicy oraz na jego silne ataki bronią palną). Jeśli gra odblokowała wcześniej poboczne zadanie Unieszkodliw Dahla (otrzymuje się je od doktora Igwe) to możesz użyć zakłócacza paraliżującego do pozbawienia Dahla przytomności. Umożliwi to doktorowi Igwe wykonanie zabiegu chirurgicznego na Dahlu, dzięki czemu Dahl przestanie być zagrożeniem dla osób przebywających na stacji. Więcej szczegółów na temat tego wariantu zachowania znajdziesz na stronie Dahl w rozdziale z opisami opcjonalnych misji gry.
Spotkanie się z Alexem Yu
Do ostatniej części opisywanej misji będziesz mógł przystąpić po rozprawieniu się z oficerem technicznym (operatorem) Dahla, a więc po ukończeniu głównego zadania Sprzątacz. Alex ponownie zaprosi Cię do swojego biura w Arboretum.
Uwaga - Zanim spotkasz się z Alexem upewnij się czy pozaliczałeś wszystkie poboczne zadania gry. Po awansowaniu do ścisłego finału niedokończone misje zostaną anulowane (za wyjątkiem Kim jest December? i Unieszkodliw Dahla).
Spotkanie z Alexem może przebiec na dwa główne sposoby. Jeżeli wyeliminowałeś zagrożenie ze strony Dahla przystępując do pobocznej misji Ultimatum Dahla to po dotarciu do Arboretum nie będą na Ciebie czekały żadne dodatkowe "niespodzianki". Nie wchodź do biura Alexa, tylko odszukaj na jego zewnętrznych ścianach pokazany na powyższym obrazku ukryty panel. Wciśnięcie go doprowadzi do odblokowania wejścia do tajnego bunkra Alexa i zainicjowania rozmowy z nim.
Uwaga - Jeśli chcesz możesz też zbadać nowo odblokowany bunkier. Odnajdziesz w nim m.in. urządzenie TranScribe, którego zabranie jest jednym z wymogów do zdobycia trofeum Sz.P. Ja z przyszłości.
Jeżeli nie zdołałeś wytropić Dahla lub zignorowałeś zadanie Ultimatum Dahla to po dotarciu w pobliże biura Alexa spotkasz nowych wrogich operatorów wojskowych. Będzie im towarzyszył sam Dahl (powyższy obrazek), który będzie dobijał się do drzwi bunkra Alexa. Najbardziej oczywistym rozwiązaniem tego problemu jest rozprawienie się z Dahlem, czy to zabijając go czy używając na nim zakłócacza paraliżującego. Oprócz Dahla musiałbyś też oczywiście zniszczyć wszystkich najbliżej rozstawionych operatorów.
Mniej oczywistym rozwiązaniem jest odczekanie w ukryciu aż upłynie pokazywany na ekranie limit czasu. Dahl odblokowuje wtedy wejście do bunkra i po krótkiej wymianie zdań z Alexem zastrzeli go. Wydarzenie to nie zablokuje ci na szczęście możliwości dokończenia opisywanego zadania, bo będziesz mógł zbadać zwłoki Alexa w poszukiwaniu przedmiotów fabularnych potrzebnych do odblokowania końcowych misji gry.
W trakcie spotkania z Alexem (zakładając, że nie zginął z rąk Dahla) możesz zachować się na dwa zasadnicze sposoby. Pierwszy wariant to wysłuchanie do końca jego przemówienia i odebranie od niego projektu prototypowego nadajnika fal negacyjnych. Wkrótce pojawi się Ostateczny (Apex) i Alex straci przytomność. Po tym jak w Arboretum nastanie zerowa grawitacja możesz zignorować nieprzytomnego Alexa lub podlecieć do niego i przeszukać jego ciało w celu pozyskania urządzenia TranScribe oraz klucza uzbrajającego Alexa.
Drugi wariant zakłada zamordowanie Alexa i możesz tego dokonać jeszcze w trakcie jego przemówienia lub po tym jak straci przytomność po pojawieniu się Ostatecznego. Także i w tym celu możesz przeszukać jego zwłoki w celu pozyskania projektu prototypowego nadajnika fal negacyjnych, urządzenia TranScribe oraz klucza uzbrajającego Alexa. Dodatkowo za zabicie Alexa otrzymasz trofeum Zepchnij grubasa.
Niezależnie jak się zachowałeś odblokują się dwa nowe główne zadania powiązane z różnymi zakończeniami gry:
- Zadanie Nieograniczony umysł (A Mind Without Limits) dotyczy skonstruowania nadajnika fal negacyjnych i użycia go do zniszczenia tyfonów.
- Zadanie Zagłada (Perdition) dotyczy użycia obu kluczy uzbrajających (klucza głównej postaci oraz nowo pozyskanego klucza Alexa) do zainicjowania procedury autodestrukcji stacji.
Obie wymienione misje wzajemnie wykluczają się i opisy ich przejścia znajdziesz w dalszej części naszego poradnika.