Flight Simulator: Trzy dźwignie kontroli silnika - jak używać? Microsoft Flight Simulator 2020 poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 11 września 2020
W tej sekcji poradnika do gry Microsoft Flight Simulator wyjaśniamy do czego służą różne dźwignie do kontroli silnika. Opisujemy działanie czarnej, niebieskiej i czerwonej dźwigni w kokpicie.
W niektórych samolotach napędzanych śmigłem znajdują się aż trzy dźwignie do kontrolowania mocy silnika:
- Czarna (Throttle) - odpowiedzialna za obroty silnika
- Czerwona (Mixture) - odpowiedzialna za ilość mieszanki paliwa dostającej się do silnika
- Niebieska (Propeller RPM) - odpowiedzialna za kąt pochylenia łopatek śmigła
Odpowiednie ułożenie wszystkich trzech dźwigni jest kluczem do uzyskania właściwej wydajności silnika, przedłużenia jego żywotności i oszczędzania paliwa.
Throttle (czarna dźwignia)
Najbardziej standardowe urządzenie. Reguluje obroty silnika (RPM), działa podobnie jak pedał gazu w samochodzie. Podczas zwykłego lotu ustawiamy moc na około 75 procent mocy. Maksymalnej mocy używa się w trakcie startu. Dłuższe utrzymywanie silnika na najwyższych obrotach może doprowadzić do jego przegrzania.
Mixture (czerwona)
Czerwona dźwignia reguluje ilość mieszanki paliwa dostarczanej do silnika. Przy ustawieniu na 100 procent dostarczamy mieszanki bogatej (rich), mniejsza porcja to mieszanka "lean". Przy starcie, lądowaniu i wysokościach do 3000 stóp ustawiamy ją zawsze w położeniu 100 %.
Zmniejszamy po przekroczeniu wysokości 3000 stóp i wyżej. Najlepiej regulować ilość na słuch, zwracając uwagę na zachowanie silnika. Redukcja do zera odcina paliwo i zatrzymuje silnik.
Propeller RPM (niebieska)
Niebieska dźwignia kontroluje pochylenie łopatek śmigła. Działa to trochę jak skrzynia biegów w samochodzie. Ustawiona na 100 procent ustawia łopatki płaską stroną do przodu, umożliwiając "wgryzanie się" śmigła w gęste warstwy powietrza. To ustawienie do startów i lądowań. Jest jak niski bieg w samochodzie - jedynka, dwójka, trójka do ruszania się i rozpędzania.
Przy locie na wysokości przelotowej (cruise) obniżamy trochę jej wartość, by śmigła ustawiły się w stronę kierunku lotu bardziej płasko, swoją "ostrą" stroną. Umożliwia to utrzymanie dobrych osiągów silnika przy mniejszych obrotach i znacznie redukuje zużycie paliwa. To z kolei odpowiednik piątego, szóstego przełożenia w samochodzie, by utrzymywać tę samą prędkość przy mniejszym wysiłku dla silnika.