Flight Simulator: Tryby rozgrywki Microsoft Flight Simulator 2020 poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 22 lipca 2022
W tej części poradnika do gry Flight Simulator 2020 przedstawiamy dostępne tryby rozgrywki. Przybliżamy listę wyzwań i możliwości latania po całym świecie.
- Loty zapoznawcze (Discovery Flights)
- Mapa świata (World Map)
- Planowanie lotu
- Zapisywanie i wczytywanie planu lotu
- Wybór samolotu
- Wybór warunków pogodowych i opcji gry sieciowej
- Szkolenie lotnicze (Flight Training)
- Działania (Activities)
- Zawody w lądowaniu (Landing Challanges)
- Wyprawy w dzicz (Bush Trips)
Loty zapoznawcze (Discovery Flights)
Loty zapoznawcze to najlepszy sposób na rozpoczęcie przygody z Microsoft Flight Simulator. Klkając wybraną atrakcję turystyczną od razu znajdziecie się w powietrzu w przygotowanym przez twórców locie. Oprócz podziwiania widoków, warto wykorzystać ten tryb do zaznajomienia się z podstawami sterowania.
Wybierzcie interesujące Was miejsce klikając na odpowiedni obrazek. Obok 6 podstawowych atrakcji turystycznych, kilka pozostałych jest dostępne po ściągnięciu odpowiednich aktualizacji World Update ze sklepiku Marketplace.
Loty zapoznawcze pozwalają spróbować swoich sił za sterami bez długiego treningu i podziwiać świat gry obejmujący całą kulę ziemską.
Mapa świata (World Map)
Mapa świata to podstawowy tryb rozgrywki w Flight Simulator. Pozwala wybrać dowolne miejsce na świecie jako miejsce startu lub zacząć lot od razu w powietrzu, w wybranej lokacji na kuli ziemskiej. Dodatkowo możemy również utworzyć tutaj cały plan lotu, zdecydować o porze dnia i warunkach pogodowych.
Bardzo pomocnym narzędziem jest wbudowana wyszukiwarka, dzięki której znajdziesz nie tylko lotniska, ale i odtworzone atrakcje turystyczne czy miejsca występowania animowanych grup zwierząt. Tylko tutaj wpiszesz współrzędne geograficzne wybranego miejsca, by zacząć lot precyzyjnie w wybranej lokacji.
Planowanie lotu
Tryb Mapa świata pozwala nie tylko wybrać dowolny punkt na kuli ziemskiej jako miejsce startu, ale zaplanować dokładnie długą trasę wraz z wszelkimi punktami pośrednimi. Jest to szczególnie przydatne przy długich trasach międzynarodowych dla samolotów pasażerskich, bo plan automatycznie wyznaczy nam checkpointy do opuszczenia przestrzeni lotniska oraz właściwego podejścia do lądowania w miejscu docelowym. Więcej szczegółów na temat planu lotu dowiesz się z sekcji Latanie dla zaawansowanych.
Każdy plan lotu możesz zapisać do pliku i wysłać innym graczom, by w ich samolotach pojawiły się te same dane nawigacyjne. W ten sposób możesz latać wspólnie ze znajomymi w trybie multiplayer.
Wybierz dowolny punkt na mapie i ustaw go jako odlot (Set as Departure). Plan lotu powstanie, jeśli wybierzesz drugi punkt i ustawisz go jako przylot (Set as Arrival).
Jeśli punktem odlotu jest pas startowy na lotnisku, zaczniesz w samolocie gotowym do lotu. Możesz zbliżyć mapę na lotnisko i wybrać miejsce parkingowe, jako punkt startu. Przy większych portach lotniczych ułatwieniem będzie szczegółowe zdjęcie satelitarne z widocznymi miejscami parkingowymi. W takim wypadku będziesz musiał uruchomić samolot i kołować do pasa startowego Wtedy będziesz musiał uruchomić samolot i kołować do pasa startowego. Jeśli wybrałeś miejsce startu poza lotniskiem, rozpoczniesz lot w powietrzu.
W dzienniku podróży możesz obejrzeć całą zaplanowaną trasę, sprawdzić kurs na poszczególne punkty nawigacyjne, zaplanowaną wysokość i orientacyjne czasy przelotów każdego etapu. Szczegółowe informacje na temat tworzenia konkretnego planu lotu znajdziesz w sekcjach Szkoła latania i Latanie dla zaawansowanych.
Zapisywanie i wczytywanie planu lotu
Jeśli chcesz zapisać lub wczytać plan lotu, wybierz opcję na dole ekranu lub wciśnij spację.
Domyślna lokalizacja plików z planami lotów jest zakopana w folderach systemowych, dlatego możesz wybrać własną lokację według standardowych zasad osbługi systemu Windows.
Wybór samolotu
W trybie Mapa świata możesz wybrać samolot na dany lot. Kliknij na obrazek w rogu, by przejść do menu samolotów.
Oprócz wybrania maszyny możesz tutaj zmienić jej malowanie w zakładce Barwy (Liveries), o ile są wgrane/zakupione.
Zakładka Waga i paliwo (Weight & balance) pozwala dostosować ilość paliwa oraz wagę zabieranego na pokład bagażu, co może wpłynąć na zasięg maszyny i jej stabilność. Ilość opcji zależy od konkretnego samolotu.
W kolejnej zakładce możesz ustalić rodzaj usterek i termin, kiedy się wydarzą. Jeśli włączysz je bez przedziału czasowego, samolot będzie miał usterkę już przy rozpoczęciu lotu. Warto ustawić przedział czasowy minimum tak długi, jak cały planowany lot, by usterka włączyłą się w losowym, mniej spodziewanym momencie.
Ostatnią zakładką są opcje ATC. W tej kategorii możesz ustawić własny numer rejestracyjny samolotu (widoczny na malowaniu), numer lotu i swoją ksywkę, po której będzie wywoływać Cię wieża.
Wybór warunków pogodowych i opcji gry sieciowej
Ostatnim etapem konfigurowania lotu jest wybór warunków pogodowych i pory dnia oraz opcji multiplayer. Możesz ustawić wszystko na LIVE, czyli aktualną prognozę pogody i porę dnia w danej lokacji oraz prawdziwy ruch lotniczy. Alternatywną opcją jest samodzielne ustawienie presetów wybranej pogody według dostępnych opcji.
Przy opcji mulitplayer LIVE nie możesz zmieniać pogody w czasie lotu. Inne opcje to ruch lotniczy generowany przez SI lub ograniczenie tylko do samotnego latania lub z grupą znajomych.
W trybie multiplayer z wszystkimi graczami lub LIVE będziesz widział samoloty innych graczy, jeśli te będą odpowiednio blisko, ale w żaden sposób nie będą Ci przeszkadzać. Przy bliskim kontakcie samoloty zmieniają się w "duchy" uniemożliwiając wszelkie kolizje.
Szkolenie lotnicze (Flight Training)
Szkolenie lotnicze w grze Flight Simulator służy do poznania podstaw pilotażu i nawigacji VFR (przy dobrej widoczności) dla początkujących. Zawiera osiem lekcji obejmujących start, lot po kręgu nadlotniskowym, lądowanie oraz nawigację. Lekcje zawierają narrację instruktora omawiającego krok po kroku wszelkie czynności. Warto rozpocząć przygodę z lotnictwem od zaliczenia tego kursu, by zaznajomić się z podstawowymi czynnościami i słownictwem używanym podczas lotów.
Szkolenia zawierają narrację instruktora omawiającego krok po kroku wszelkie czynności. Warto rozpocząć przygodę z lotnictwem od zaliczenia tego kursu, by zaznajomić się z podstawowymi czynnościami i słownictwem używanym podczas lotów.
Lekcje podzielone są na 4 kategorie:
- Podstawy obsługi (Basic Handling) - uczą rozkładu i używania instrumentów w kokpicie oraz używania widoków z różnych kamer;
- Start i lądowanie (Take-off and Landing) - uczą podstaw kołowania, startu, lotu i lądowania
- Nawigacja VFR (VFR Navigation) - uczą podstaw nawigacji w warunkach dobrej widoczności, przy użyciu charakterystycznych punktów w terenie;
- Szkolenie na samoloty pasażerskie (Airliner Training) - uczą startu i lądowania w samolotach pasażerskich.
Wykonanie każdego etapu szkolenia podlega szczegółowej ocenie. Im większa precyzja i wykonywanie tylko poleceń instruktora, tym lepsza ocena na koniec. Wskazówki na temat zdobywania najwyższych not opisaliśmy w dziale FAQ.
Działania (Activities)
Działania w Flight Simulator 2020 to coś w rodzaju zestawu wyzwań. Oprócz wymienionych wcześniej trybów z lotami zapoznawczymi i szkoleniem lotniczym, znajdziesz tam jeszcze dwa rodzaje misji do wykonania: Zawody w lądowaniu (Landing Challanges) oraz Wyprawy w dzicz (Bush Trips).
Zawody w lądowaniu (Landing Challanges)
Zawody w lądowaniu to seria krótkich zadań polegających na lądowaniu w trudnych warunkach. Niektóre z nich zabierają nas w spektakularne lokacje, inne to małe i ciasne lądowiska, a reszta to próby lądowań przy silnym bocznym wietrze.
Za swoje umiejętności i precyzję zdobywamy punkty oraz odpowiednią ocenę. W celu zdobycia najwyżej oceny należy bezwzględnie wykonywać polecenia instruktora i zachować jak największą precyzję manewrów.
Wyprawy w dzicz (Bush Trips)
Wyprawy w dzicz w grze Microsoft Flight Simulator 2020 to najdłuższe zadania przygotowane przez twórców. Polegają na pokonaniu wyznaczonej trasy w określonym czasie, kierując się przyrządami w kabinie, przybliżonym czasem przelotu i charakterystycznymi punktami w terenie. To dobry trening w nawigacji VFR, a także okazja do podziwiania krajobrazów.
Lista etapów (Legs) po prawej stronie umożliwia rozpoczęcie lotu od wybranego punktu, np. jeśli poprzednio nie udało się ukończyć całej trasy. Cały lot może bowiem zająć kilka godzin.