Flight Simulator: Samolot pasażerski - przygotowanie do lotu, Cold Start Microsoft Flight Simulator 2020 poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 27 lipca 2021
Na tej stronie poradnika do Microsoft Flight Simulator opisujemy przygotowania do standardowego lotu pomiędzy dwoma portami lotniczymi, według zasad IFR, z przygotowanym wcześniej planem. Przykładem jest lot samolotem Airbus A320neo pomiędzy lotniskiem KSFO w San Francisco, a portem lotniczym KSEA w Seattle. Przejdziemy przez wszystkie etapy, a więc samodzielny rozruch silników Cold Star i wprowadzenie swojego planu lotu.
Każdy lot samolotem pasażerskim rozpoczyna się od przygotowanego wcześniej planu, a więc decyzji o lotnisku startowym i lotnisku docelowym. Zgodnie z instrukcjami zawartymi w rozdziale Plan lotu możecie zrobić to samodzielnie na stronach do tego przeznaczonych lub zdać się plan tworzony w menu gry.
Następną decyzją jest miejsce startu, a do wyboru są dwie opcje:
- Bramka przed terminalem lub miejsce parkingowe - wtedy należy przeprowadzić całą procedurę uruchamiania samolotu (Cold Start);
- Pas startowy - samolot będzie już gotowy do startu. W przypadku własnego planu będzie wymagał jednak zaprogramowania planu lotu do komputera MCDU.
UWAGA:
Poniższy lot przykładowy obejmuje również etapy opcjonalne, nie mające wpływu na rozgrywkę, a jedynie zwiększające klimat i immersję, jak choćby wpuszczanie pasażerów na pokład. Dla pokazania wszystkich etapów rozpoczynamy od miejsca przy terminalu i zewnętrznie wygenerowanej trasy lotu.
Na tym filmie możecie zobaczyć, jak wykonać rozruch silników Cold Start w samolocie Airbus A320neo. Wszystkie widoczne w nim etapy zostały opisane poniżej.
Z menu trybu Mapa świata, w polu wyboru lotniska startowego wybierzcie KSFO, czyli Międzynarodowy Port Lotniczy w San Francisco. Następnie Przybliżenie widoku (Zoom to Details). Klikacie na dowolnej kropce oznaczającą bramkę GATE i wybieracie jako miejsce rozpoczęcia (Set as departure), by mieć możliwość wykonania etapu Cold Start. To koniec ustawień tutaj - pozostaje kliknąć LEĆ.
Znajdziecie się w "ciemnym" i "zimnym" kokpicie Airbusa A320 zaparkowanego przed terminalem. Na razie brak zasilania elektrycznego uniemożliwia jakąkolwiek interakcję z samolotem.
Klawiszami CTRL+8 przejdźcie do widoku Overhead. Kliknijcie dwa przyciski BATT 1 i 2 włączające zasilanie oraz EXT PWR włączający zasilanie z zewnątrz. Kokpit i jego ekrany "ożyją".
Z paska narzędzi wybieracie menu komunikacji radiowej ATC, a następnie obsługę naziemną (Ground Services).
Z dostępnych usług wybieracie załadunek bagażu, posiłków i połączenie "rękawa" do drzwi samolotu (jetway) lub schodów (ramp). To opcjonalny etap, ale zwiększa realizm rozgrywki i buduje klimat.
Długi czas boardingu można przeznaczyć na zaprogramowanie komputera pokładowego MCDU.
Klawiszami CTRL+5 przejdźcie do widoku komputera MCDU. Wypełnijcie plan lotu zgodnie z instrukcją zawartą na stronie: Komputer pokładowy MCDU. Dla lotu pomiędzy KSFO i KSEA trasa wygląda następująco:
KSFO - pas 01R - TRUKN2 (SID) - DEDHD - RBL - LMT - HAWKZ7 (STAR) - KSEA - pas 16L
Po wprowadzeniu planu zgłoście przez menu radia ATC swój lot według instrumentów IFR (Request IFR Clearence). Dzięki temu kontrolerzy będą "prowadzić" samolot potwierdzając kolejne punkty trasy, wyznaczać wysokości, aż do zgody na lądowanie.
Czas na przygotowania do uruchomienia silników. Wciśnijcie CTRL+8, by przejść do widoku Overhead. Pierwszy etap to włączenie silnika pomocniczego APU (Auxiliary Power Unit). Kliknijcie najpierw MASTER SW, a potem przycisk START poniżej.
Gdy na przycisku START pojawi się zielony napis AVAIL, klikacie nieco wyżej na przycisk APU BLEED. Jego włączenie potwierdzi niebieska lampka ON. Dla immersji włączcie też światła BEACON ostrzegające obsługę naziemną o rozruchu silników odrzutowych.
W sekcji paliwa FUEL włącznie wszystkie pompy paliwa - to łącznie sześć przycisków. Włącznie potwierdzi zgaszenie napisów OFF.
Możecie już także wyłączyć zasilanie zewnętrzne klikając na EXT PWR. Niebieski napis ON zgaśnie.
Pamiętajcie, by poprosić przez menu radia obsługę naziemną Ground o odłączenie "rękawa" z wejściem dla pasażerów.
Klawisze CTRL+7 przenoszą do widoku za przepustnicą. Tam należy najpierw przekręcić gałkę na pozycję IGN START, a następnie dźwignię uruchamiania drugiego silnika ENG2 na górną pozycję ON. Po chwili można zrobić to samo z dźwignią silnika nr 1 ENG1, choć zwyczajem linii lotniczych jest kołowanie tylko na jednym silniku. Drugi uruchamia się przed wjazdem na pas - dzięki temu można oszczędzić sporą ilość paliwa.
W widoku monitorowania silników CTRL+3 sprawdźcie, czy żadne wskazania nie alarmują czerwonymi cyframi bądź pomarańczowymi symbolami.
Powrót do widoku Overhead CTRL+8. Już jeden pracujący silnik pozwala wyłączyć dodatkowy silnik APU. W tym celu kliknijcie MASTER SW, a gdy lampka przycisku START poniżej zgaśnie, kliknijcie APU BLEED u góry. W sekcji obok włączcie światła zewnętrzne NAV&LOGO, STROBE oraz NOSE-TAXI.
Pod przepustnicą zwolnijcie hamulec parkingowy, klikając na dźwignię PARK BRK, by przekręcić ją w górę.
Można już wypchnąć samolot od bramki terminala do miejsca, gdzie będzie można rozpocząć kołowanie. Usługę wypychania PushBack można wywołać z menu radia ATC i obsługi naziemnej Ground lub skrótem klawiszowym SHIFT+P.
Gdy samolot ma już dość miejsca, by zrobić nawrót, ponowne użycie klawiszy SHIFT+P odwołuje PushBack. Można rozpocząć kołowanie na pas startowy.