Flight Simulator: Plan lotu - wersja rozszerzona Microsoft Flight Simulator 2020 poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 22 lipca 2022
W tej części poradnika do gry Flight Simulator 2020 dowiesz się, jak automatycznie stworzyć pełny plan lotu na dłuższe trasy, np. przy operowaniu z dużych lotnisk międzynarodowych oraz przy słabej widoczności. Wyjaśniamy terminy SID i STAR oraz podpowiadamy, jak ułożyć plan, by wykorzystać system automatycznego lądowania ILS.
Wyznaczenie planu lotu z prostą linią bezpośrednio pomiędzy dwoma lokacjami lub stacjami radiowymi VOR sprawdzi się dla małych lotnisk i krótszych tras oraz w warunkach VFR, czyli zasad lotu przy dobrej widoczności. Jeśli jednak chcemy operować z największych lotnisk na świecie, nad którymi panuje tłok, latać przy złej pogodzie, tylko według przyrządów oraz skorzystać z automatycznego systemu podejścia do lądowania ILS w niektórych samolotach, nasz plan lotu powinien być nieco bardziej dokładny.
Powinniśmy wyznaczyć drogę powietrzną (airway), którą będziemy się poruszać, procedury i checkpointy SID oraz STAR oraz ścieżkę zejścia do pasa. Pozwoli nam to wykonać sprawny lot dużymi samolotami pasażerskimi oraz w nocy i przy bardzo kiepskiej pogodzie, gdy z kokpitu praktycznie nic nie widać. Dzięki dobremu planowi lotu będziemy mogli odbyć całą podróż według przyrządów w kokpicie. Na szczęście w Microsoft Flight Simulator 2020 taki plan lotu powstaje automatycznie po paru kliknięciach.
Rozpoczęcie w miejscu postojowym
Kliknij na wybrane lotnisko, tym razem duże, międzynarodowe (np. Heathrow, Frankfurt, Okęcie) i wybierz opcje "Przybliż szczegóły" (Zoom to details). Zobaczysz szereg kropek oznaczających miejsca postojowe, czyli możliwe punkty rozpoczęcia lotu. Wszystkie miejsca postojowe oprócz pasa startowego (runway) będą wymagać uruchomienia samolotu (można to też zrobić automatycznie).
W miejscach postojowych będziesz miał dostęp do obsługi naziemnej, a więc takich usług, jak cysterna z paliwem, ładowanie bagaży, posiłków, ciągnik wypychający samolot na drogę kołowania itp. Zaczynając w ten sposób nauczysz się także kołowania po lotnisku według znaków.
Nie wszystkie miejsca postojowe oferują dostęp do wszystkich usług. Aby zobaczyć możliwie jak najwięcej animacji, wybierz start przy bramce terminala (gate). Tylko tam np. jest dostęp do rękawa (jetway), którym wchodzą na pokład pasażerowie (tylko dla samolotów pasażerskich).
Uwaga - to nie jest wymagana opcja dla pełnego planu lotu. Możesz od razu zacząć na pasie startowym, tak jak w wersji podstawowej. Ten sposób jedynie zwiększa immersję i buduje klimat oraz pozwala nauczyć się obsługi uruchamiania silników w samolocie i wszelkich procedur przed startem, dzięki funkcji list kontrolnych z paska narzędzi.
Wybierz miejsce postojowe i ustaw je jako miejsce odlotu (Set as departure). Szczegółowa mapa lotniska ułatwa wybór bramki w odniesieniu do lokalizacji pasa startowego.
Tworzenie trasy lotu
Następnym krokiem jest lotnisko docelowe - klikamy na nie i wybieramy jako miejsce przylotu (Set as Arrival). Na początek nie warto przesadzać z odległościami i wybrać takie, które nie wymaga wielu godzin lotu, a raczej kilkanaście, kilkadziesiąt minut. W naszym przykładzie to lotnisko EPWA Okęcie w Warszawie w locie z EPKK Balice w Krakowie.
Tak prosty plan sprawdziłby się dla niezatłoczonych lotnisk i przy dobrej pogodzie. Lądowanie w nocy, w międzynarodowym porcie lotniczym dużym samolotem pasażerskim wymaga nieco więcej planowania. Rozwiń typy trasy pod ikoną samolotu i wybierz jeden z dwóch rodzajów dróg powietrznych dla lotu "na przyrządy" IFR: na małej lub na dużej wysokości (high lub low Airways).
Nasz plan lotu wzbogacił się teraz o szereg checkpointów na trasie - punktów nawigacyjnych o dziwnych nazwach (XEVLU, LUKOR, KOTEK i LOGDA). Szybkie przybliżenie obrazu na lotnisko docelowe ujawnia spory problem - ostatni punkt nawigacyjny kieruje nas prostopadle na bok pasa - trafimy na właściwe lotnisko, ale ciężko będzie z takiej pozycji wylądować. Wszystko przez to, że zasady przylotów (Arrivals) i odlotów (Departures) są wciąż ustawione jako bezpośrednie (Direct). To procedury STAR i SID, które określają trasy przybycia i opuszczenia przestrzeni nad lotniskiem. Musimy to zmienić.
Procedury SID i STAR
Zaczniemy wyjątkowo od końca, czyli zasad przylotu, bo procedura STAR ma o wiele większe znaczenie dla rozgrywki we Flight Simulator 2020. STAR, czyli Standard Terminal Arrival Route to z góry ustalone trasy z szeregiem checkpointów, którymi samoloty przechodzą ze swoich dróg powietrznych w przestrzeń portu lotniczego. Takie trasy uwzględniają uwarunkowania terenowe (wzgórza, góry wokół miasta) oraz natężenie ruchu lotniczego. Możne je również ustawić w kokpicie, podczas lotu, ale jest to o wiele bardziej skomplikowane.
Wybór procedur dla przylotów i odlotów jest opcjonalny przy małych samolotach. Możesz wtedy zostać przy opcji "bezpośredniej" (Direct) i wybrać tylko sposób lądowania (Approach), np. wybierając podejście z systemem ILS.
Procedura STAR powinna być związana z pasem, na którym będziemy lądować, by ustawić się od razu na dobrym kursie do posadzenia maszyny. Podpowiada nam to numer na końcu nazwy. Rozwiń menu przylotów (Arrivals) i wybierz jedną z opcji.
Pojawiła się zupełnie nowa, zielonkawa trasa prowadząca na jeden z pasów. Zwróć uwagę, że po wyborze jednej z opcji przylotu STAR, trasa samolotu znacznie się wydłuży, bo oznacza to zwykle okrążenie miasta i lotniska, by finalnie nadlecieć z odpowiedniej strony. Spróbuj wybrać taką, która będzie wymagać jak najmniej kluczenia nad miastem.
Wybierz jeszcze podejście do pasa (Approach). Jeśli samolot jest wyposażony w system wspomagający lądowanie ILS, wybierz ILS z takim samym numerem pasa, jak przy STAR. W tym przypadku to pas 11. Zwróć uwagę, że tak wyznaczona trasa nie zderza się już prostopadle z pasem 11, ale prowadzi nas prosto na niego, umożliwiając gładkie lądowanie.
Możesz jeszcze wybrać podobną procedurę dla lotniska początkowego, czyli SID (Standard Instrument Departure). Wyznacza ona trasę bezpiecznego opuszczenia przestrzeni lotniska i wejście w swoją drogę powietrzną. W grze nie musisz przejmować się ewentualnymi kolizjami i ruchem innych samolotów nad portem lotniczym, więc procedura SID przyda się głównie na lotniskach w trudnym terenie, np. w sąsiedztwie wysokiego wzgórza. W innych przypadkach na pewno poprawi immersję i realizm. Wybierz jedną z opcji menu Odloty, najlepiej taką, która będzie kontynuowała zbliżony kurs po starcie z pasa.
Nasz plan lotu jest gotowy. Wszystkie procedury SID i STAR w grze są zgodne z rzeczywistymi, więc przeszukując sieć, znajdziesz informacje na temat tych najczęściej wykorzystywanych przez pilotów na konkretnych trasach. Możesz to wykorzystać w swoich kolejnych planach.
Szczegóły gotowego planu możesz obejrzeć w dzienniku nawigacyjnym (Nav Log). Jest w nim kurs (Heading) na każdy punkt nawigacyjny, sugerowana wysokość (Altitude) i prędkość (Speed) każdego etapu oraz szacowany czas przelotu (ETE).
Tak skomplikowane plany lotu wykonuj tylko w nowoczesnych samolotach ze "szklanym" kokpitem i autopilotem. Gdy rozpoczniesz rozgrywkę, plan lotu będzie już wgrany w systemy nawigacyjne samolotu.