PMDG 737: Kokpit Boeinga 737 Microsoft Flight Simulator 2020 poradnik, porady
Na tej stronie poradnika zawarliśmy opis kokpitu Boeinga 737. Rozmieszczenie instrumentów pokładowych i najważniejszych przełączników. Jakie klawisze sterują kamerami w kokpicie. Overhead, Pedestal i Instrument Panel.
Ostatnia aktualizacja: 13 września 2022
Kokpit Boeinga 737 to ogromna przestrzeń wypełniona mnóstwem przełączników, wskaźników i czterema dużymi ekranami wielofunkcyjnymi. W tym rozdziale opisujemy ich ogólny rozkład oraz rozmieszczenie najważniejszych przyrządów podczas lotu.
Kamery w kokpicie
Kabina Boeinga 737 jest duża, dlatego samo przybliżanie widoku rolką myszki nie zawsze jest najwygodniejszym sposobem obsługi przyrządów. O wiele efektywniej i szybciej można to robić przywołując predefiniowane widoki z kamer na poszczególne sekcje kokpitu. Weźcie pod uwagę, że działające przyciski Ctrl i Alt to lewe przyciski.
Przyciski | Kamera |
Widok domyślny | |
Uniesienie kamery w górę w widoku domyślnym | |
Panel instrumentów | |
Panel instrumentów kapitana (lewy fotel) | |
FMC - Flight Management Computer | |
Cokół (Pedestal) | |
Sekcja przepustnicy (Throttle Quadrant) | |
Overhead | |
Overhead (tylna sekcja) | |
Główny wyświetlacz i ekran nawigacji | |
Widok dokumentów / tabletu | |
Widok na cały kokpit | |
Przesunięcie kamery góra/dół, prawo/lewo | |
Zoom In | |
Zoom Out | |
Widok kamery góra/dół, prawo/lewo | |
Przesunięcie kamery przód/tył |
Opis kokpitu Boeinga 737
Główne sekcje kokpitu Boeinga 737 to:
- (1) - Overhead
- (2) - Główny panel instrumentów
- (3) - Cokół (Pedestal)
Overhead (Ctrl + 6) zawiera głównie przełączniki potrzebne w czasie Cold Startu. Tam znajdują się panele kontroli zasilania elektrycznego, rozruchu silników, włączanie pomp paliwa i hydrauliki, wspomagania sterowania, a także klimatyzacji i oświetlenia.
Overhead ma również tylną sekcję (Ctrl + 7), którą w symulatorze wykorzystamy tylko do włączania dostrajania systemu nawigacji oraz testu paru urządzeń.
Najważniejsze przyrządy na głównym panelu instrumentów to:
- (1) - Zegarek z timerem
- (2) - Główny wyświetlacz parametrów lotu (Primary Flight Display)
- (3) - Ekran nawigacji (Navigation Display)
- (4) - Panel autopilota
- (5) - Sztuczny horyzont (Standby Attitude Indicator)
- (6) - Wskaźnik nawigacji ADF (ADF Bearing Indicator)
- (7) - Ekran silników i ostrzeżeń (Engine and Crew Alert Display)
- (8) - Dźwignia podwozia
- (9) - Regulacja jasności ekranów
- (1)0 - FMC - Flight Management Computer
- (11) - Ekran wielofunkcyjny (Multifunction Display)
Primary Flight Display i Navigation Display to najważniejsze ekrany podczas lotu. Dostarczają informacji o aktualnej wysokości, prędkości i kursie lotu wraz z wieloma dodatkowymi informacjami.
W przypadku zainstalowanego wyświetlacza HGS (Head-Up Guidance System) rozkłada się go klikając w miejsce zaznaczone na screenshocie.
HGS wyświetla wiele informacji z ekranu Primary Flight Display.
Flight Computer Managemnet (Ctrl + 3) to niezwykle istotne narzędzie, w którym programuje się całą trasę lotu oraz parametry samolotu pod dany lot. W PMDG 737 służy on również do zmiany ustawień symulatora.
Przepustnica silników (Ctrl + 5) zwykle obsługiwana jest automatycznie podczas lotu, ale są tam również dźwignie klap, hamulców aerodynamicznych, parkingowych oraz koło trymera.
Cokół (Ctrl + 4) to głównie panele radia oraz transpondera.
Pokrętła na Overheadzie obsługują wycieraczki przedniej szyby.
Osłony przeciwsłoneczne WINDOWS SHADES wymagają włączenia ich w menu PMDG Setup > Aircraft, jako opcjonalne wyposażenie.
Oprócz pomarańczowych osłon, dostępna jest jeszcze osłona zielona. Należy ją najpierw wyciągnąć ze schowa po bokach kokpitu.
Kiedy kursor zmieni się w strzałkę w bok, osłonę można przesuwać wzdłuż okien kabiny.
Oświetlenie kokpitu
Podczas nocnych lotów warto dostosować kokpit do wygodnego użytkowania.
Orientację w ciemnej kabinie ułatwia latarka włączana LAlt + L.
Do oświetlenia głównego panelu instrumentów służą pokrętła:
- Main Panel - podświetla napisy i oznaczenia na panelu
- Background - podświetla cały panel
- AFDS Flood - podświetla panel autopilota
Na cokole pokrętła Flood i Panel podświetlają cały cokół oraz napisy przy przełącznikach.
Na Overhead pokrętło PANEL podświetla napisy przy przełącznikach.
W tylnej sekcji Overhead znajduje się włącznik ogólnego oświetlenia całego kokpitu - DOME WHITE. Może działać w trybie jasnym BRIGHT oraz przyciemnionym DIM.
Po ustawieniu wszystkich wymienionych przełączników, kokpit jest przygotowany do nocnych lotów.
Ukryte "kliki"
Niektóre funkcje w kokpicie zostały dodane jako tzw. "quality of life", by ułatwiały obsługę wirtualnego kokpitu myszką. To na pierwszy rzut oka przypadkowe miejsca w kokpicie, mające jednak bardzo istotne działanie. Ich obecność można poznać po zmianie kursora w symbol palca wskazującego lub otwartej dłoni.
HGS - Wyświetlacz HGS można wysunąć bez spoglądania do góry, klikając na miejsce nad dźwignią otwierania okna.
TOGA - Mała śrubka w rogu panelu autopilota to TOGA. Jej kliknięcie automatycznie ustawia przepustnicę na moc silników do startu z pasa lub odejścia na drugi krąg - Take Off, Go Around.
Jump Seat - kliknięcie na zaznaczonym miejscu rozkłada "jump seat" - dodatkowy fotel dla gościa w kokpicie. W symulatorze pełni wyłącznie dekoracyjną rolę.
Landing Lights - przy przełączniku świateł lądowania starszego typu, kliknięcie na belce pozwala włączyć wszystkie cztery przełączniki jednocześnie.