PMDG 737: Panel autopilota MCP Microsoft Flight Simulator 2020 poradnik, porady
Jak działa autopilot MCP? Na tej stronie poradnika opisujemy działanie autopilota w PMDG737. Wyjaśniamy czym jest Mode Control Panel – opis trybów i przycisków panelu autopilota.
Ostatnia aktualizacja: 31 stycznia 2023
Oprócz umiejętności pilotażu, w obsłudze samolotu PMDG737 niezbędny jest jeszcze panel autopilota MCP, który przejmuje większość obowiązków pilota w czasie długiego lotu. W tym rozdziale opisujemy wszystkie tryby działania i przyciski na panelu autopilota, zwanego Mode Control Panel.
Panel autopilota CMP znajduje się w górnej, centralnej części kokpitu. Pozwala na kontrolowanie prędkości, trybu nawigacji po punktach trasy oraz wysokości, w tym wznoszenia się i zniżania. Domyślne wyposażenie to nowocześniejszy panel COLLINS.
Opcjonalnie można zainstalować starszy panel HONEYWELL, który działa praktycznie w identyczny sposób.
Panel MCP TYPE można zmienić w FMC i PMDG Menu -> AIRCRAFT -> EQUIPMENT.
Weźcie pod uwagę, że włączenie przycisku dla wybranego trybu i podświetlenie go zielonym paskiem nie oznacza rozpoczęcia działania autopilota w tym trybie. Uzbraja go jedynie, a aktywne działanie można poznać zielonych napisach na ekranie PFD. Wykorzystanie autopilota w praktyce opisane jest w sekcji: Przykładowy lot.
- COURSE Selector - ustawia kurs, który będzie utrzymywany przez autopilota w razie braku innych informacji, wyznaczonych punktów trasy;
- A/T ARM/OFF - Auto Throttle - uzbraja automatyczną przepustnicę, która steruje ciągiem silników dostosowując go do wyznaczonej prędkości;
- F/D ON/OFF - Flight Director - włącza tryb Flight Director, który wskazuje odpowiednią wysokość i kierunek, by samolot leciał po wyznaczonej trasie, zwłaszcza podczas podejścia do lądowania. Aktywny FD lewy lub prawy potwierdza zielona lampka MA (Master) nad przełącznikiem;
- IAS / MACH - wyświetla wybraną prędkość dla trybu SPEED;
- C / O - Change Over - zmienia format wyświetlania prędkości z Mach na węzły (knots)
- SPEED - włącza tryb utrzymywania zadanej prędkości, Służy do tego pokrętło pod wyświetlaczem IAS / MACH;
- N1 - włącza tryb N1 dla Auto Throttle, czyli limity ustawione w komputerze FMC;
- VNAV - Vertical Navigation - tryb nawigacji wykorzystujący dane dot. prędkości, wysokości, wznoszenia i zniżania z planu lotu wprowadzonego do FMC;
- SPD INTV - Speed Intervent - włącza możliwość zmiany prędkości w trybach, gdy jest ona regulowana automatycznie, np. VNAV
- LVL CHG - Level Change - tryb dotarcia do wyznaczonej wysokości bez zmiany ustawionej prędkości SPEED.
- HEADING - wyświetla ustawiony kurs w stopniach dla trybu HDG SEL. Do ustawieniu kursu służy mniejsze, przednie pokrętło pod wyświetlaczem;
- 10-30 - Bank Angle - ogranicznik kąta przechyłu samolotu podczas zwrotów w czasie zmiany kursu. Tylne, większe pokrętło można ustawić na 10, 15, 20, 25 lub 30 stopni;
- HDG SEL - Heading Select - tryb autopilota utrzymujący ustawiony kurs;
- LNAV - Lateral Navigation - tryb nawigacji pozwalający lecieć według punktów trasy wpisanych do komputera FMC;
- VORLOC - VOR Localizer - tryb przechwytywania ustawionej częstotliwości VOR
- APP - Approach - tryb podejścia do lądowania, pozwala na automatyczne schodzenie po ścieżce Glide Slope.
- ALTITUDE - wyświetlacz ustawionej wysokości docelowej, do jej wyznaczenia służy pokrętło poniżej;
- ALT HLD - Altitude Hold - tryb utrzymywania aktualnej wysokości;
- ALT INTV - Altitude Intervent - pozwala pominąć restrykcje trybu VNAV i wznieść się na wysokość ustawioną pokrętłem trybu Altitude;
- V / S - Vertical Speed - tryb wznoszenia lub zniżania według ustawionej prędkości wznoszenia lub zniżania;
- DN - UP - pokrętło do ustawienia prędkości wznoszenia UP (+) lub zniżania DN (-).
- A / P ENGAGE - przyciski włączania autopilota dla kapitana A i drugiego pilota B;
- CMD - Command - włącza autopilota;
- CWS - Control Wheel Steering - pozwala pilotować samolot ręcznie, z autopilotem kontrolującym przechył dzioba (pitch) i skrzydeł (Bank Angle);
- DISENGAGE - wyłącza tryby autopilota