Flight Simulator: Samoloty pasażerskie - porady na start Microsoft Flight Simulator 2020 poradnik, porady
Ostatnia aktualizacja: 27 lipca 2021
Z tej strony poradnika do gry Microsoft Flight Simulator dowiecie się, jak najlepiej zacząć przygodę z rejsowymi lotami i jak się do nich przygotować. Znajdziecie również główne różnice pomiędzy lotnictwem ogólnym i przewozami pasażerskimi oraz słowniczek najbardziej przydatnych pojęć, których często używa się w lotnictwie cywilnym.
Porady na start
- Loty samolotami pasażerskimi rozpocznijcie, gdy już będziecie w miarę zaznajomionymi z lotnictwem ogólnym i obsługą mniejszych samolotów. Weźcie pod uwagę, że loty nimi będą zdecydowanie bardziej "techniczne", z większym naciskiem na obsługę kokpitu niż samo pilotowanie i podziwianie widoków.
- Na początek wybierajcie dość krótkie trasy między lotniskami, tak by lot nie trwał dłużej niż godzinę. Dzięki temu będziecie praktycznie cały czas czymś zajęci i nie będzie fragmentów dłużyzn, gdy przykładowo samolot leci na autopilocie i tej samej wysokości kilka godzin przez ocean.
- Na początku możecie polegać na planach lotu tworzonych bezpośrednio w grze, ale równocześnie wyszukujcie je na dedykowanych stronach, by porównywać je ze sobą, czy nauczyć się wyszukiwać kluczowe informacje. Szybko odkryjecie ich wspólne elementy i zaczniecie stosować własne programowanie komputera lotu, co jest bardziej zajmujące.
- Przy dłuższych trasach weźcie pod uwagę możliwość wykorzystania modów dodających nowe mechaniki rozgrywki, np. opiekę nad pasażerami. Listę najciekawszych dodatków znajdziecie w rozdziale Najlepsze mody.
- Domyślne samoloty pasażerskie w grze bywają dosyć kapryśne i twórcom często wkrada się jakiś błąd w kolejnych aktualizacjach psujący ich działanie. Jeśli maszyna nagle zaczyna lecieć w dziwnym kierunku lub gasną ekrany w kokpicie - może to być wina gry.
Co warto wiedzieć o samolotach pasażerskich?
Jeśli nie jesteście jeszcze fanami latania samolotami pasażerskimi, to na początek warto wiedzieć, że oferują one zdecydowanie inne doświadczenie od tego w małych awionetkach lotnictwa ogólnego czy w zwinnych samolotach akrobacyjnych. Z wielu powodów tutaj na pierwszy plan wysuwa się obcowanie z instrumentami w kokpicie i systemami maszyny, a cała reszta jest tylko dodatkiem.
Samoloty pasażerskie są powolne i ociężałe, z ogromnym promieniem skrętu. Nie można więc nimi zwiedzać okolicy śmigając pomiędzy szczytami gór czy w kanionach, jak a małych samolotach. Okna są niewielkie, a wysokość przelotowa zwykle bardzo duża, co i tak wyklucza podziwianie widoków z góry, oprócz ewentualnie różnych warstw chmur. Poza tym wszelkie loty odbywają się według procedur IFR (czyli wskazań instrumentów w kokpicie) i to właśnie na nich skupia się uwaga pilota przez większość czasu.
W lataniu samolotami pasażerskimi najważniejsze jest bezpieczeństwo, dlatego oprócz przestrzegania wszelkich zasad, większość procedur i wyliczeń przejmuje komputer pokładowy. Przed startem trzeba więc poświęcić sporo czasu, by wpisać do niego niezbędne informacje.
Generalnie latanie samolotami pasażerskimi ma się tak do małych awionetek, jak prowadzenie autokarów na trasach międzymiastowych do wolności poruszania się samochodem osobowym. Wymaga działania według z góry określonego planu: najpierw wydostania się z terenu portu lotniczego po wytyczonej trasie, następnie lotu korytarzami powietrznymi do miejsca docelowego i tam, znowu według określonej wcześniej procedury, podejścia do lotniska i samego lądowania.
Zdecydowanie najbardziej zajmująca jest faza przed lotem, związana z zaprogramowaniem samolotu na daną trasę, a później samo lądowanie. Praktycznie wszystko można zrobić siedząc w kokpicie i klikając parę przycisków, resztą zajmie się autopilot, którego trzeba od czasu do czasu dopilnować. Niektóre lotniska z najnowocześniejszym systemem ILS umożliwiają w pełni automatyczne lądowanie, choć w praktyce piloci zawsze wolą lądowanie manualne i przejmują stery pod koniec podejścia.
Słowniczek pojęć
Poniżej prezentujemy słowniczek najbardziej przydatnych pojęć w transporcie lotniczym. Nie musicie od razu uczyć się ich wszystkich na pamięć, ich przyswojenie przyjdzie naturalnie z czasem i kolejnymi lotami.
- Airway - droga powietrzna czy też korytarz powietrzny - główna trasa o konkretnym oznaczeniu, składająca się z określonych punktów nawigacyjnych, którą porusza się samolot pomiędzy odcinkami SID i STAR.
- ALT - skrót od "Altitude", czyli wysokość, na której leci samolot.
- APU - Auxiliary Power Unit - dodatkowy silnik w samolocie służący do wspomagania rozruchu głównych silników odrzutowych.
- Cold Start - procedura uruchamiania samolotu na płycie lotniska aż do gotowości do kołowania, obejmuje przygotowanie i włączenie wszystkich systemów awioniki oraz włączenie silników.
- Cost Index - wartość liczbowa indywidualna dla każdej linii lotniczej. Wyraża stosunek kosztów paliwa do wszystkich innych kosztów, co wpływa na prędkość i czas pokonania danej trasy.
- FL - Flight Level - wysokość lotu na podstawie standardowego ciśnienia barycznego 1013,25 hPa (lub 29.92 inHg), wyrażana w formacie FL x100 stóp (FL290 = 29000 stóp).
- Flaps - klapy, ruchomy element skrzydeł pozwalający utrzymać się w powietrzu przy małych prędkościach. Klapy wysuwane są podczas startów i lądowań.
- ICAO - Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. Uzupełnianie planu lotu wymaga znajomości kodów lotnisk wg standardu ICAO, np. KLAX (Los Angeles International), EGLL (Heathrow Airport), EPWA (Port Lotniczy Chopina - Warszawa).
- ILS - Instrument Landing System - system wspomagający lądowanie na lotniskach wyłącznie na podstawie instrumentów. Umożliwia lądowania przy złej pogodzie lub w nocy.
- MCDU - Multipurpose Control and Display Unit - komputer pokładowy i "serce" samolotu pasażerskiego. Umożliwia zaprogramowanie maszyny do lotu na wyznaczonej trasie.
- METAR - format raportu o pogodzie w specjalnym kodzie.
- Overhead - panel przycisków i przełączników nad głową pilota.
- SID - Standard Instrument Deperature - procedury odlotu z lotniska do korytarza powietrznego według ustalonej trasy i wysokości.
- STAR - Standard Terminal Arrival Route - procedury dolotowe do lotniska z korytarza powietrznego według ustalonej trasy i wysokości.
- Transition Altitude - wysokość, na której przechodzi się z lokalnego ciśnienia barometrycznego na standardowe. Określanie pułapu zmienia się wtedy ze stóp (ft) na wartości FL (Flight Level) według standardowego ciśnienia barycznego 1013,25 hPa (lub 29.92 inHg). Transition Altitude jest inna dla każdego kraju.
- TOGA - Take Off and Go Around - pozycja przepustnicy silnika na najwyższej mocy, używana przy starcie (Take Off) oraz awaryjnym przerwaniu lądowania i przejściu na drugi krąg.
- Waypoint - punkt nawigacyjny na drodze do lotniska docelowego.
- V1, Vr, V2 - najważniejsze prędkości przy starcie samolotu pasażerskiego:
V1 - prędkość, do której można jeszcze odwołać start i wyhamować samolot na pasie;
Vr (rotate) - prędkość, przy której pilot podrywa samolot z pasa do góry i rozpoczyna wznoszenie;
V2 - prędkość bezpieczeństwa w przypadku awarii jednego silnika, przy której samolot może się bezpiecznie wznieść się na wysokość pozwalającą wykonać dalsze procedury awaryjne.