Moralność w Mass Effect poradnik Mass Effect - PC
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Moralność w Mass Effect
Mass Effect to nie Star Wars: Knights of the Old Republic. Tutaj nie ma możliwości stanięcia po stronie zła lub dobra. Gramy jako człowiek, a nasz cel jest ten sam, niezależnie od tego, czy jesteśmy idealistą czy renegatem. Różnica polega na tym, że idealiście zależy na innych i jest skłonny do poświęceń w imię większej sprawy. Z kolei renegat nie uznaje kompromisów, dąży do celów po trupach, nie licząc się z nikim i niczym. Nie oznacza to jednak, że jest zły.
Prowadząc rozmowy pamiętajcie, że wybór kwestii dialogowych został tak zaplanowany, by wypowiedzi charakterystyczne dla idealisty znajdowały się na górze, a kwestie renegata na dole. Zazwyczaj też jest tak, że pragnąc drążyć temat wybieramy warianty znajdujące się po lewej stronie, podczas gdy wypowiedzi zmierzające do zakończenia rozmowy są po prawej. Taki podział jest charakterystyczny dla większości rozmów, choć czasami zdarzają się od niego wyjątki. Nie należy jednak popadać w rutynę, uważając, że wybieranie na ślepo prawych górnych odpowiedzi da nam punkty idealisty, a prawych dolnych - renegata. W grze liczy się nie to, jak rozmawiamy, tylko w jaki sposób wypełnimy zadanie. W trakcie rozgrywki wielokrotnie zdarzy się bowiem, że będziecie mogli korzystać z kwestii idealisty, by doprowadzić do zakończenia misji w stylu renegata i odwrotnie.
Warto starać się o zdobycie punktów jednego bądź drugiego typu, bo zapewnia nam to szereg istotnych dla rozgrywki bonusów:
Punkty idealisty
- 5% - dodaje dwa dodatkowe sloty uroku i daje jeden dodatkowy darmowy punkt uroku
- 25% - dodaje dwa dodatkowe sloty uroku, daje jeden dodatkowy darmowy punkt uroku i skraca o 10% czas odzyskiwania umiejętności Pierwsza Pomoc
- 50% - o 10% zwiększa żywotność
- 75% - dodaje dwa dodatkowe sloty uroku, daje jeden dodatkowy darmowy punkt uroku, skraca odzyskiwanie wszystkich zdolności o 5%
Punkty renegata
- 5% - dodaje dwa dodatkowe sloty zastraszania i daje jeden dodatkowy darmowy punkt zastraszania
- 25% - dodaje dwa dodatkowe sloty zastraszania, daje jeden dodatkowy darmowy punkt zastraszania i zmniejsza o 10% czas ponownego użycia umiejętności związanych z wykorzystaniem broni
- 50% - daje dodatkową regenerację żywotności 1 punkt/s
- 75% - dodaje dwa dodatkowe sloty zastraszania, daje jeden dodatkowy darmowy punkt zastraszania i 5% bonus do obrażeń i czasu działania wszystkich umiejętności związanych z wykorzystaniem broni
Uwaga 1! Uzyskanie 75% punktów idealisty lub renegata poza odblokowaniem achievementu umożliwia wykonanie dodatkowych zadań w grze:
Idealista - 13.7.2.1. Oblężona Baza
Renegat - 13.7.5.1. Negocjacje
Uwaga 2! O początkowej wartości punktów idealisty/renegata decyduje wybór tła historycznego Sheparda. Jak to wygląda w rzeczywistości, ukazuje poniższa tabelka:
Historia | Bonus do moralności |
Ziemia | Premia dla renegata |
Przestrzeń | Premia dla idealisty |
Kolonia | Niewielka premia dla obu |
Bezwzględność | Premia dla renegata |
Bohaterstwo | Premia dla idealisty |
Przetrwanie | Niewielka premia dla obu |
Jak więc łatwo wywnioskować, idealista powinien urodzić się w kosmosie i zasłynąć swoim bohaterstwem, a renegat przyjść na świat na Ziemi i wsławić się swoją bezwzględnością.
Uwaga! W Mass Effect wybór tła historycznego postaci nie kończy się jedynie na przyznaniu punktów moralności. Od tego, jak daliśmy się poznać w przeszłości, zależeć będzie to, w jaki sposób jesteśmy postrzegani obecnie. Na tym jednak nie koniec, ponieważ twórcy przygotowali misje związane z miejscem naszego pochodzenia. Zainteresowanych odsyłam do rozdziału 14 .