Poradnik do gry - Bohater poradnik Mass Effect - PC
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Bohater
Nie będę sugerował gry konkretną klasą postaci, ponieważ i tak przez większość czasu podróżuje się w drużynie, więc to, czego nasz bohater nie potrafi, będzie można uzupełnić talentami towarzyszy. Najlepiej wybrać którąś z klas podstawowych, wyspecjalizowanych w konkretnej grupie umiejętności: żołnierza, adepta, bądź technika. Tylko oni mogą osiągnąć prawdziwe mistrzostwo w danej dziedzinie, klasy mieszane są bardziej wszechstronne, ale odbija się to na ograniczeniu rozwoju.
W trakcie przypisywania punktów na rozwój poszczególnych umiejętności warto pamiętać o skoncentrowaniu się na wybranych specjalizacjach zamiast rozdzielać punkty po równi. Dzięki temu dość szybko stworzymy silną postać. Ta sama zasada dotyczy pozostałych członków drużyny. Lepiej jest zrobić trzech specjalistów z różnych dziedzin niż trzech ogólnie rozwiniętych.
Dla lepszej orientacji w tematyce dostępnych klas postaci, poniżej zamieszczam listę umiejętności, które dostępne są dla każdej z nich.
Żołnierz
Talenty | Umiejętności |
Karabiny szturmowe | Fala ognia |
Szkolenie szturmowe | Przypływ adrenaliny |
Pancerz bojowy | Wzmocnienie tarczy |
Pierwsza pomoc | Pierwsza pomoc |
Zdrowie | Niewrażliwość |
Pistolety | Strzelec wyborowy |
Strzelby | Rzeź |
Karabiny snajperskie | Zabójstwo |
Urok | Zniżka w sklepach |
Zastraszanie | Zmotywowany nabywca |
Szkolenie Widma | Jedność |
Żołnierz | - |
Żołnierz uderzeniowy (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Komandos (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Inżynier
Talenty | Umiejętności |
Pancerz podstawowy | Wzmocnienie tarczy |
Redukcja | Redukcja |
Deszfracja | Sabotaż |
Pierwsza pomoc | Pierwsza pomoc |
Elektronika | Przeładowanie |
Medycyna | Porażenie nerwowe |
Pistolety | Strzelec wyborowy |
Hakowanie | Hakowanie SI |
Urok | Zniżka w sklepach |
Zastraszanie | Zmotywowany nabywca |
Szkolenie Widma | Jedność |
Inżynier | - |
Agent (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Medyk (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Adept
Talenty | Umiejętności |
Bariera | Bariera |
Pancerz podstawowy | Wzmocnienie tarczy |
Podniesienie | Podniesienie |
Pistolety | Strzelec wyborowy |
Osobliwość | Osobliwość |
Zastój | Zastój |
Rzut | Rzut |
Odkształcenie | Odkształcenie |
Urok | Zniżka w sklepach |
Zastraszanie | Zmotywowany nabywca |
Szkolenie Widma | Jedność |
Adept | - |
Bastion (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Nemesis (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Szpieg
Talenty | Umiejętności |
Redukcja | Redukcja |
Deszyfracja | Sabotaż |
Elektronika | Przeładowanie |
Pierwsza pomoc | Pierwsza pomoc |
Zdrowie | Niewrażliwość |
Pistolety | Strzelec wyborowy |
Karabiny snajperskie | Zabójstwo |
Pancerz taktyczny | Wzmocnienie tarczy |
Urok | Zniżka w sklepach |
Zastraszanie | Zmotywowany nabywca |
Szkolenie Widma | Jedność |
Szpieg | - |
Komandos (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Agent (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Strażnik
Talenty | Umiejętności |
Bariera | Bariera |
Deszyfracja | Sabotaż |
Elektronika | Przeładowanie |
Pierwsza pomoc | Pierwsza pomoc |
Podniesienie | Podniesienie |
Medycyna | Porażenie nerwowe |
Zastój | Zastój |
Rzut | Rzut |
Urok | Zniżka w sklepach |
Zastraszanie | Zmotywowany nabywca |
Szkolenie Widma | Jedność |
Strażnik | - |
Bastion (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Medyk (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Szturmowiec
Talenty | Umiejętności |
Szkolenie szturmowe | Przypływ adrenaliny |
Bariera | Bariera |
Podniesienie | Podniesienie |
Pistolety | Strzelec wyborowy |
Strzelby | Rzeź |
Pancerz taktyczny | Wzmocnienie tarczy |
Rzut | Rzut |
Odkształcenie | Odkształcenie |
Urok | Zniżka w sklepach |
Zastraszanie | Zmotywowany nabywca |
Szkolenie Widma | Jedność |
Szturmowiec | - |
Żołnierz uderzeniowy (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Nemesis (dostępny po ukończeniu misji 13.11.1.1. Zbuntowana WI) | - |
Jeżeli zdecydujemy się na grę adeptem - klasą o bardzo dużym potencjale, warto zabierać ze sobą na misje Ashley - świetnego żołnierza i Tali - specjalistkę w sprawach techniki. Jako żołnierz powinniście współpracować z Tali oraz Liarą - biotyczką. Z kolei jako technik korzystajcie z pomocy Ashley i Liary. W ten sposób w czasie walki będziecie mogli (bezpośrednio bądź pośrednio) posłużyć się nie tylko szerokim wachlarzem broni, lecz także skorzystać z umiejętności technicznych oraz biotyki. Dzięki temu unikniecie nieprzyjemnych niespodzianek i będziecie przygotowani praktycznie na wszystko.
Podczas eksploracji nowych miejsc warto sprawdzać wszystkie obiekty, które przykują uwagę Sheparda (zostaną zaznaczone niebieskim okręgiem). Niektóre z nich służą do odblokowania informacji w encyklopedii, co poza zdobyciem nowej wiedzy pozwala nam w łatwy sposób uzyskać nieco punktów doświadczenia. Ponadto wśród nich znajdziemy również pojemniki i schowki z różnymi przedmiotami, które mogą przydać się nam w dalszej rozgrywce.
Uwaga 1! Po zakończeniu gry możemy przystąpić ponownie do rozgrywki, grając naszą postacią na takim poziomie doświadczenia i z takim wyposażeniem, z jakim skończyliśmy Mass Effect po raz pierwszy. Tylko w ten sposób możemy uzyskać 60 poziom doświadczenia (achievement). Nie myślmy jednak, że będzie łatwo - gra dostosowuje trudność do naszego zaawansowania, więc walki staną się naprawdę wymagające.
Uwaga 2! Alternatywnym, ale i nie mniej ciekawym pomysłem jest przechodzenie gry po raz drugi postacią stworzoną zupełnie od nowa. Twórcy wprowadzili bowiem do Mass Effect dość ciekawe rozwiązanie, polegające na tym, że po przyznaniu achievementa za wielokrotne wykorzystanie danej umiejętności bądź zabicie określonej liczby wrogów z danego rodzaju broni otrzymujemy możliwość wzbogacenia tworzonej przez nas postaci o określony talent (ten, z którym związany był achievement). W ten sposób nic nie stoi na przeszkodzie, by zagrać na przykład adeptem z umiejętnością korzystania z karabinów szturmowych.