Rozwój postaci w Elex poradnik Elex
Jak rozwijać postać w Elexie? Sprawdź spis umiejętności wraz z objaśnianiem, aby zaplanować budowę wymarzonej postaci.
Ostatnia aktualizacja: 26 października 2017
Rozwój postaci odbywa się poprzez ulepszanie atrybutów oraz kupowanie nowych umiejętności. Z każdym zdobytym poziomem bohatera otrzymujesz 10 punktów do rozwoju atrybutów oraz 1 punkt do rozwoju umiejętności (pamiętaj, że do ulepszanie umiejętności potrzebujesz odpowiedniego trenera). Awans bohatera następuje po zdobyciu wymaganej ilości punktów doświadczenia - te zdobędziesz wykonując zadania, zabijając przeciwników oraz pijąc małe buteleczki elexu.
Atrybuty
Atrybuty w Elex służą do ulepszania postaci (większe obrażenia, więcej życia itp., w zależności od rozwijanego atrybutu) oraz pozwalają używać lepszego wyposażenia - każdy przedmiot w grze wymaga odpowiedniego poziomu danego atrybutu.
- Siła - zwiększa obrażenia zadawane w walce wręcz.
- Budowa - zwiększa ilość zdrowia.
- Zręczność - zwiększa zasięg zadawanych ciosów.
- Inteligencja - zwiększa ilość many albo mocy PSI.
- Spryt - zwiększa umiejętności socjalne, które pozwalają przekonywać postacie do pożądanego celu.
Wraz z rozwojem danego atrybutu, zwiększa się również ilość punktów potrzebnych do zwiększenia wartości atrybutu o jeden. Od 10 do 30 poziomu atrybutu potrzeba jednego punktu, aby zwiększyć atrybut o jeden. Od 31 do 70 potrzeba dwóch punktów, a od 71 pięciu punktów.
Umiejętności
Poniżej znajdziesz wszystkie umiejętności dostępne w grze. Pamiętaj, że aby wykupić daną umiejętność musisz znaleźć do tego odpowiedniego trenera (więcej o tym w Zestawienia - Trenerzy umiejętności). Warto też wiedzieć, że drzewka Berserker, Outlaw i Cleric są dostępne tylko po dołączeniu do konkretnej frakcji i możliwy jest wybór tylko jednego z nich.
Walka
- Broń do walki wręcz - z każdym poziomem umiejętności zwiększa obrażenia zadawane przez broń białą.
- Broń dystansowa - każdy poziom umiejętności zwiększa obrażenia zadawane przez broń dystansową (łuki, kusze, karabiny, broń plazmowa).
- Broń ciężka - każdy poziom umiejętności zwiększa obrażenia zadawane przez broń ciężką (wyrzutnie rakiet).
- Siła ataku - każdy poziom umiejętności zwiększa obrażenia ciosów.
- Siła parowania - każdy poziom umiejętności redukuje odrzut podczas blokowania.
- Ciężki cios - każdy poziom umiejętności zwiększa obrażenia zadawane dzięki specjalnym ciosom (specjalne ciosy ładują się podczas wykonywania odpowiednich sekwencji podczas walki)
- Granaty - każdy poziom umiejętności zwiększa obrażenia zadawane przez granaty.
- Atak z plecakiem odrzutowym - odblokowuje atak z powietrza przy użyciu plecaka odrzutowego.
- Zabójca mutantów - zwiększa obrażenia zadawane mutantom.
- Zabójca maszyn - zwiększa obrażenia zadawane maszynom.
Przetrwanie
- Odporność na promieniowanie - każdy poziom umiejętności zwiększa odporność na promieniowanie.
- Odporność na ogień - każdy poziom umiejętności zwiększa odporność na ogień.
- Odporność na zamarzanie - każdy poziom umiejętności zwiększa odporność na mróz.
- Odporność na truciznę - każdy poziom umiejętności zwiększa odporność na truciznę.
- Pancerz - każdy poziom umiejętności zwiększa ochronę otrzymywaną dzięki pancerzom.
- Trofea zwierzęce - odblokowuje nowe przedmioty zdobywane od zwierząt, a kolejne poziomy umiejętności zwiększają ilość tych przedmiotów.
- Pożeracz - jedzenie przywraca więcej zdrowia.
- Poszukiwacz przygód - odkrywa pozycje wszystkich teleportów na mapie (ale dalej trzeba do nich iść osobiście).
- Szósty zmysł - sprawia, że wrogowie pokazują się na radarze (nie tylko podczas walki).
- Dodatkowe punkty wytrzymałości - zwiększa ilość zdrowia zdobywaną podczas awansu postaci.
- Witalność - każdy poziom zwiększa ilość kondycji (używanej podczas walki).
Rzemiosło
- Otwieranie zamków - umożliwia otwieranie zamków, a każdy kolejny poziom umiejętności pozwala otwierać bardziej skomplikowane zamki.
- Ślusarz - sprawia, że zamki przestają się niszczyć podczas prób otwierania.
- Kieszonkowiec - umożliwia kradzież kieszonkową, a każdy kolejny poziom umiejętności zmniejsza ryzyko wykrycia przez okradaną postać.
- Kradnie się tylko dwa razy - pozwala ukraść dodatkowy przedmiot podczas kradzieży kieszonkowej.
- Zmodyfikowana broń - pozwala na ulepszanie uzbrojenia przy stole rzemieślniczym.
- Złotnik - pozwala tworzyć pierścienie i naszyjniki przy stole rzemieślniczym.
- Gniazdo na kamienie - pozwala tworzyć miejsca w broniach na specjalne kamienie (które np. zwiększają obrażenia).
- Chemia - pozwala tworzyć mikstury przy stole rzemieślniczym.
- Hakowanie - pozwala na łamanie szyfrów, a każdy kolejny poziom umiejętności pozwala na łamanie bardziej skomplikowanych szyfrów.
- Zawodowy haker - każdy poziom zwiększa liczbę dostępnych prób podczas hakowania.
- Nie tak szybko - zwiększa dostępny czas podczas hakowania.
- Górnictwo - każdy poziom zwiększa ilość surowców zdobywanych podczas kopania złóż.
Postać
- Punkty atrybutów - pozwala wykupić 10 punktów atrybutów (maksymalnie trzy razy).
- Doświadczony myśliwy - zwiększa ilość zdobywanego doświadczenia za zabitych przeciwników.
- Mol książkowy - zwiększa ilość zdobywanego doświadczenia podczas czytania.
- Wyznawca - zwiększa ilość zdobywanego doświadczania za wykonane zadania.
- Licytator - każdy poziom umiejętności zmniejsza ceny u handlarzy.
- Umiejętności walki - ulepsza umiejętności z drzewka Walka.
- Umiejętności przetrwania - ulepsza umiejętności z drzewka Przetrwanie.
- Umiejętności rzemieślnicze - ulepsza umiejętności z drzewka Rzemiosło.
- Umiejętności osobowościowe - ulepsza umiejętności z drzewka Postać.
- Grupa - każdy poziom umiejętności zwiększa obrażenia zadawane przez twojego towarzysza.
- Adwokat - zmniejsza ilość płaconej grzywny podczas złamania prawa.
- Przyjaciel bestii - słabsze potwory przestają cię atakować.
- Atrybut - zwiększa zdobywane punkty atrybutów o jeden.
Podczas dialogów możesz wybierać kwestie, które zwiększają lub zmniejszają oziębłość (cold) twojej postaci. W Elex są trzy umiejętności związane z tym aspektem:
- Emocjonalny - jeśli poziom oziębłości znajduje się miedzy 0 a 20, to zaklęcia, umiejętności PSI i dopalacza działają dłużej.
- Zrównoważony - jeśli poziom oziębłości znajduje się miedzy 40 a 60, to zadajesz dodatkowe obrażenia w walce wręcz.
- Syntetyk - jeśli poziom oziębłości znajduje się miedzy 80 a 1000, to zadajesz dodatkowe obrażenia w walce dystansowej.
Berserk
- Berserk - podstawowa umiejętność Berserków, która zapewnia dostęp do kolejnych umiejętności frakcji. Odblokowuje frakcyjnych nauczycieli, umożliwia kupno frakcyjnego wyposażenia, pozwala korzystać z many oraz ulepszać magiczną broń, a także zwiększa odporność na trucizny.
- Magia - z każdym poziomem umiejętności zwiększa czas trwania albo obrażenia zaklęć.
- Mana - z każdym poziomem umiejętności zwiększa ilość dostępnej many (używanej do rzucania zaklęć).
- Ulepszanie broni - pozwala zaklinać broń, co zwiększa jej obrażenia.
- Strzał rozpraszający - pozwala wystrzelić kilka strzał za jednym zamachem.
- Strzał poszukujący - pozwala wysłać samo namierzającą strzałę.
- Zaklęcie "Kamuflaż" - odblokowuje zaklęcie, które zmniejsza szanse na wykrycie gracza przez przeciwników.
- Zaklęcie "Skóra nosorożca" - odblokowuje zaklęcie, które zwiększa pancerz.
- Zaklęcie "Wygląd wojownika" - odblokowuje zaklęcie, które zwiększa obrażenia zadawane w walce wręcz.
- Zaklęcie "Transfuzja krwi" - odblokowuje zaklęcie, które pozwala zmienić część życia w manę.
- Zaklęcie "Wilczy duch" - odblokowuje zaklęcie, które przywołuje duchy pomagające w walce.
- Zaklęcie "Poczuj życie" - odblokowuje zaklęcie, które podświetla wszystkie żyjące stworzenia w zasięgu wzroku.
- Zaklęcie "Trująca aura" - odblokowuje zaklęcie, które zadaje obszarowe obrażenia od trucizny.
- Zaklęcie uzdrawiające - odblokowuje zaklęcie, które pozwala leczyć gracza i jego towarzysza.
Banita
- Banita - podstawowa umiejętność Banitów, która zapewnia dostęp do kolejnych umiejętności frakcji. Odblokowuje frakcyjnych nauczycieli, umożliwia kupno frakcyjnego wyposażenia, pozwala ulepszać broń mechaniczną, a także zwiększa odporność na promieniowanie. Poza tym usuwa karę do doświadczenia podczas używania dopalaczy oraz pozwala używać kilku dopalaczy jednocześnie.
- Nieprzykręcone - odblokowuje możliwość rozkręcania broni na części (dzięki temu pozyskiwane są składniki do craftingu lub sprzedaży).
- Tworzenie amunicji - pozwala tworzyć amunicje do broni Banitów.
- Chemia ciała - każdy poziom umiejętności zwiększa czas działania i skutki dopalaczy.
- Produkcja mało zaaw. tech. broni - odblokowuje możliwość tworzenia broni Banitów przy stole rzemieślniczym.
- Odporność na działanie dopalaczy - każdy poziom umiejętności zwiększa możliwą ilość zażywanych dopalaczy w jednym czasie.
- Dopalacz "Zjechany" - pozwala stworzyć dopalacz, który zwiększa szybkość regeneracji zdrowia.
- Dopalacz "Stalowa skóra" - pozwala stworzyć dopalacz, który tymczasowo zwiększa odporność na wszystkie obrażenia.
- Dopalacz "Podnieś mnie" - pozwala stworzyć dopalacz, który tymczasowo zwiększa szybkość ataku oraz blokowania ciosów.
- Dopalacz "Złomowy skaner" - pozwala stworzyć dopalacz, który tymczasowo zwiększa widoczność zwykłych przedmiotów.
- Dopalacz "Wzmacniacz odporności" - pozwala stworzyć dopalacz, który tymczasowo zwiększa odporność na wszystkie typy efektów (promieniowanie, ogień, mróz, trucizna).
- Dopalacz "Twardziel" - pozwala stworzyć dopalacz, który tymczasowo zwiększa odporność na obrażenia.
- Dopalacz "Zmiana zdania" - pozwala stworzyć dopalacz, który tymczasowo podwaja zadawane obrażenia.
- Dopalacz "Miłośnik zwierząt" - pozwala stworzyć dopalacz, który tymczasowo odstrasza słabsze zwierzęta przed atakowaniem gracza.
Kleryk
- Klerycy - podstawowa umiejętność Kleryków, która zapewnia dostęp do kolejnych umiejętności frakcji. Odblokowuje frakcyjnych nauczycieli, umożliwia kupno frakcyjnego wyposażenia, pozwala korzystać ze zdolności PSI oraz ulepszać broń energetyczną, a także zwiększa odporność na ogień.
- PSI - każdy poziom umiejętności wydłuża czas działania lub zwiększa obrażenia zdolności PSI.
- Akumulator - każdy poziom umiejętności zwiększa ilość energii używanej przy zdolnościach PSI.
- Produkcja wysoce zaaw. tech. broni - odblokowuje możliwość tworzenia broni Kleryków przy stole rzemieślniczym.
- Jednoosobowa armia - zwiększa zadawane obrażenia, gdy podróżujesz bez towarzysza.
- Sugestia - odblokowuje nowe kwestie wpływające na inne postacie w niektórych dialogach.
- Technofil - odblokowuje zdolność PSI, która podświetla wszystkie syntetyczne istoty i nowoczesny sprzęt.
- Zdolność oczyszczania - odblokowuje zdolność PSI, które usuwa wszystkie efekty działające na postać.
- Pole mocy - odblokowuje zdolność PSI, pozwalającą tworzyć pole mocy chroniące przed obrażeniami.
- Zdolność "Ten z bronią" - odblokowuje zdolność PSI, która zwiększa obrażenia zadawane przez broń dystansową.
- Zdolność fazowania - odblokowuje zdolność PSI, która umożliwia teleportacje na niewielką odległość, a na miejscu pozostawia hologram bohatera.
- Zdolność "Fala mocy" - odblokowuje zdolność PSI, która tworzy falę mocy zadającą obrażenia.
- Zdolność "Ostatni bastion" - odblokowuje zdolność PSI, która wskrzesza bohatera z połową zdrowia.
- Zdolność prognozowania - odblokowuje zdolność PSI, która pozwala stworzyć hologram odciągający wrogów.