Oziębłość - co to jest i kiedy się zmienia? | Podstawy rozgrywki | Elex poradnik Elex
Oziębłość w Elex pełni bardzo ważną funkcję. Na poniższej stronie przedstawiamy, na co wpływa Oziębłość, jak ją zwiększać oraz zmniejszać.
Ostatnia aktualizacja: 17 lipca 2019
Oziębłość (Cold) to unikalny współczynnik w grze Elex, które określa na ile główny bohater wyzbył się ludzkich uczuć. W momencie rozpoczęcia gry parametr ten znajduje się na neutralnym poziomie. Jego stan zmienia się jednak w wyniku decyzji podejmowanych przez Jaxa w trakcie przechodzenia kampanii. Aktualny poziom oziębłości możesz zawsze sprawdzić na karcie bohatera (powyższym obrazek).
W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że wykazywanie się empatią w rozmowach z innymi osobami doprowadza do obniżania się współczynnika oziębłości, czyli do pozyskiwania swego rodzaju "dobrej karmy". Z kolei wybieranie opcji związanych z zachowywaniem się w sposób chłodny, pozbawiony uczuć, doprowadza do podwyżsania się współczynnika oziębłości i pozyskiwania w konsekwencji "złej karmy".
Najlepiej jest w trakcie przechodzenia gry podejmować wyłącznie decyzje obniżające lub wyłącznie decyzje podwyższające współczynnik oziębłości. O każdej zmianie tego parametru jesteś na szczęście informowany przez grę:
- Przykładowy komunikat o zmniejszeniu się oziębłości pokazuje obrazek 1
- Przykładowy komunikat o zwiększeniu się oziębłości pokazuje obrazek 2
Uwaga - Bardzo dobrym pomysłem jest "zabezpieczanie się" na wypadek wybrania niewłaściwych opcji dialogowych. Staraj się zapisywać stan gry przed każdą nowo rozpoczętą rozmową. Ponownie przeprowadzaj rozmowę jeśli źle się zachowałeś i jeśli oziębłość pozostała na takim samym poziomie lub zmieniła się "w przeciwną stronę".
Współczynnik oziębłości w początkowej fazie gry ma jedynie charakter symboliczny. Sprawy ulegają zmianie po tym jak dostatecznie daleko awansujesz w grze, a w szczególności w głównym wątku fabularnym. W trakcie niektórych ważnych rozmów z postaciami niezależnymi wybrane opcje dialogowe mogą być niedostępne jeśli Jax posiada zbyt niski lub zbyt wysoki poziom oziębłości.
Przykładową tego typu sytuację pokazuje dołączony obrazek - tylko opcje dialogowe 1 (dla bohatera o niskim współczynniku oziębłości) i 2 (neutralna odpowiedź) są dostępne, opcja 3 (dla bohatera o wysokim współczynniku oziębłości) jest zablokowana.