Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 18 listopada 2016, 16:52

Przygoda, przygoda. Hity na PC, których nie ma w dystrybucji cyfrowej

Spis treści

Przygoda, przygoda

Książę i tchórz, The Neverhood, Monkey Island, Myst

Przygodówki to chyba jeden z najbardziej poszkodowanych gatunków z punktu widzenia cyfryzacji – w pomroce dziejów zaginęło nie tylko sporo światowych hitów, ale również mniej przebojowe tytuły, które jednak cieszyły się w Polsce sporą popularnością. Jednym z głównych przykładów tych ostatnich jest Książę i tchórz – podręcznikowy point-and-click w realiach fantasy, stworzony przez Adriana Chmielarza w 1998 roku (wówczas stojącego na czele studia Metropolis). Brak gry w legalnej dystrybucji jest o tyle dziwny, że nie ma problemów z dostaniem poprzedniej przygodówki tego dewelopera, czyli Teenagenta.

Z kolei prym wśród zaginionej przygodówkowej klasyki wiedzie The Neverhood. Choć przygody Klaymena mają na karku już 20 lat, gra mało się zestarzała – w czym oczywiście zasługa unikatowej, plastelinowej oprawy graficznej, a także ponadczasowego humoru. Fenomen tej pozycji jest tym większy, że zdobyła ona popularność w Polsce, mimo iż nie miała tu oficjalnego dystrybutora. Niestety, wygląda na to, że prawa do The Neverhood zostały przy DreamWorks lub Microsofcie, gdy wydawca gry – DreamWorks Interactive – trafił pod skrzydła Electronic Arts, a to oznacza nikłe szanse na powrót Klaymena w dystrybucji cyfrowej. Dobrze, że mamy chociaż stworzonego w podobnym duchu Armikroga.

Istnieją jeszcze dwie kultowe serie przygodówek, które wprawdzie figurują na cyfrowych platformach, ale nie są kompletne. Chodzi o cykle Monkey Island i Myst– w obu przypadkach brakuje trzeciej i czwartej odsłony, czyli konkretnie gier The Curse of Monkey Island i Escape from Monkey Island oraz Myst III: Exile i Myst IV: Revelation. Nawet jeśli pozycje te nie stanowią szczytowych osiągnięć w obrębie marek, które reprezentują (zwłaszcza „Ucieczka z Małpiej Wyspy”), to wciąż są to bardzo dobre przygodówki... no i ich brak uniemożliwia poznanie w pełnej krasie losów pirata Guybrusha Threepwooda oraz fantastycznych światów składających się na Wieki.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Kiedy znikną gry w pudełkach? Ich dni są policzone
Kiedy znikną gry w pudełkach? Ich dni są policzone

Świat się zmienia, rynek się zmienia, a kolejne rzeczy, bez których nie wyobrażaliśmy sobie życia znikają. Niedługo do ich liczby mogą dołączyć gry w pudełkach. Nie za rok, nie za dwa, ale dni gier na fizycznych nośnikach są policzone.

Ciemna strona dystrybucji cyfrowej – dlaczego Mafia nie jest dostępna w sprzedaży?
Ciemna strona dystrybucji cyfrowej – dlaczego Mafia nie jest dostępna w sprzedaży?

Dystrybucja cyfrowa sporo nam dała, ale sporo nam też zabrała – a jedną z najbardziej nieodżałowanych jej „ofiar” jest Mafia: The City of Lost Heaven. Szukamy odpowiedzi na pytania, dlaczego gry nie ma już w sprzedaży i jakie są szanse na jej powrót.