Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 25 grudnia 2014, 14:37

autor: Filip Grabski

Need for Speed. Najciekawsze gry, o których słuch zaginął

Spis treści

Need for Speed

Need for Speed to jedna z najbardziej zasłużonych serii zręcznościowych wyścigów. W tym roku minęło dwadzieścia lat od kiedy pierwszy NFS (jeszcze z "the" w tytule) wjechał na rynek gier. Dwie dekady dały ponad 20 tytułów należących do serii (tak, wliczam też Shifty), zaś Electronic Arts od jakiegoś czasu kombinuje przy tej marce, próbując określić jej nową tożsamość. Raz bywało lepiej (ProStreet był ciekawym odejściem od standardowego NFS-a), raz gorzej (Undercover nie znalazł poklasku wśród graczy i recenzentów), a jeszcze innym razem dziwnie (The Run w równym stopniu łączył pomysły dobre ze złymi, zaś dosyć wysoko oceniany Hot Pursuit z 2010 roku był zaskakująco nudny, jak na tak udaną grę).

Logo stworzone przez fana - SkyBrush-ViFFeX - 2014-12-25
Logo stworzone przez fana - SkyBrush-ViFFeX

Wydawało się, że każdego roku będziemy dostawać nowego Need for Speeda, ale najwyraźniej remake Most Wanted i NFS: Rivals zmusiły szefów do przegapienia idealnej szansy, na stworzenie czegoś wyjątkowego - Need for Speed wydany w 20 rocznicę debiutu oryginału musiałby być czymś naprawdę niezwykłym, tymczasem rok 2014 musiał obejść się bez nowej gry z serii. Czy to dobrze? Jeśli mielibyśmy otrzymać kolejnego poprawną, niewyróżniającą się ścigałkę - to nawet bardzo dobrze. Ale najważniejsze pytanie brzmi: czego chcą gracze?

Patrząc wstecz, wydaje się, że najlepszą zmianą w serii było wprowadzenie dwóch części Underground i to właśnie część trzecia tego "spin-offu" jest obecnie najbardziej pożądana. Ghost Games, studio odpowiedzialne za ostatniego NFS-a (zasilane w dużej mierze przez byłych pracowników Criterion Studios) jest obecnie po szyję zanurzone w produkcji kolejnej odsłony - obiecali na oficjalnej stronie, że wysłuchają fanów i dadzą im grę, której pragną. I świetnie, oby dotrzymali słowa. Bo nawet jeśli ja niekoniecznie muszę otrzymać Underground 3, to na pewno chętnie w nią zagram, gdy się już pojawi. Chętniej, niż w Most Wanted 2(3) lub jakąś jej wariację.

Filip Grabski

Filip Grabski

Z GRYOnline.pl współpracuje od marca 2008 roku. Zaczynał od pisania newsów, potem przeszedł do publicystyki i przy okazji tworzył treści dla serwisu Gameplay.pl. Obecnie przede wszystkim projektuje grafiki widoczne na stronie głównej (i nie tylko) oraz opiekuje się ciekawostkami filmowymi dla Filmomaniaka. Od 1994 roku z pełną świadomością zaczął użytkować pecety, czemu pozostaje wierny do dzisiaj. Prywatnie ojciec, mąż, podcaster (od 8 lat współtworzy Podcast Hammerzeit) i miłośnik konsumowania popkultury, zarówno tej wizualnej (na dobry film i serial zawsze znajdzie czas), jak i dźwiękowej (szczególnie, gdy brzmi ona jak gitara elektryczna).

więcej

TWOIM ZDANIEM

Na którą z zaginionych gier czekasz najbardziej?

Deus Ex Universe
2,8%
Syberia 3
6,1%
Hitman
4,3%
Doom 4
3,9%
Brothers in Arms: Furious 4
2,3%
Need for Speed
6%
Dishonored 2
8%
The Last Guardian
2,1%
Beyond Good & Evil 2
4,2%
Agent
2,1%
Fallout 4
19,9%
Half-Life 2: Episode Three / Half-Life 3
38,2%
Zobacz inne ankiety
Arcydzieła ślepym trafem - legendarne gry, które miały być czymś całkowicie innym
Arcydzieła ślepym trafem - legendarne gry, które miały być czymś całkowicie innym

W branży gier jest czasem jak w kuchni: chcesz zrobić omlet, wychodzi jajecznica. Lub, dokładniej: chcesz zrobić kopię swojej poprzedniej produkcji, a przez przypadek rewolucjonizujesz cały gatunek gier i zarabiasz na tym miliony.