Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 21 października 2018, 11:56

Tomb Raider. Warto było czekać - serie, które wróciły z niebytu

Spis treści

Tomb Raider

W takim zestawieniu nie mogło zabraknąć jednej z najbardziej zasłużonych serii w historii gier wideo. Nie zrozumcie mnie źle, Tomb Raider nigdy nie znikał na długo, ale z cyklem tym, podobnie jak z Mortal Kombat, z odsłony na odsłonę działo się coraz gorzej. To, co zaczynało jako magnetyzująca atrakcja, gdzieś w okolicach niesławnego Angel of Darkness zaczęło przeradzać się we własną parodię.

Po wspomnianym Angel of Darkness wszyscy byli gotowi postawić na tej ikonie krzyżyk, na szczęście nie Eidos. Nowy projekt przekazano Crystal Dynamics znanemu z Legacy of Kain. Tak powstało bardzo udane Legend, które zgrabnie wprowadziło Larę w XXI wiek, a po nim przyszedł niezły remake pierwszego Tomb RaideraAnniversary i kontynuacja Legend – Underworld. Ta ostatnia odsłona okazała się naprawdę w porządku, nie wytrzymała jednak starcia z nowo narodzonym gigantem i królem gatunku – Uncharted.

Filmy o Larze Croft spotkał podobny los co gry. Po dwóch uroczo beznadziejnych odsłonach z Angeliną Jolie zarzucono cykl, a w 2018 roku wypuszczono reboot z Alicią Vikander, który okazał się znośnym, letnim blockbusterem.

Dlatego po Underworld seria musiała wziąć oddech – a twórcy zadać sobie pytanie, czy Tomb Raider ma jeszcze rację bytu? Odpowiedź była oczywiście twierdząca. Królowa wróciła w 2013 roku – i to w formie przypominającej trochę Batman Begins Christophera Nolana. Zamiast przebojowej heroiny ujrzeliśmy młodą, niepewną jeszcze dziewczynę, którą sytuacja zmusza do walki o życie. Razem z nią musieliśmy przebyć istną drogę przez mękę i było to coś zupełnie innego niż to, do czego przyzwyczaiły nas przygody Lary Croft.

Jakby tego było mało, gra hulała na nowym silniku umożliwiającym bardziej filmowe przeżycia, tym razem doprawione aspektem survivalowym. Całość okazała się na tyle udana, że twórcy mogli rozwinąć nowe otwarcie w całą trylogię. Rise of the Tomb Rider wyszło w 2015 roku, a Shadow of the Tomb Raider trafiło na sklepowe półki ledwie kilka tygodni temu.

Hubert Sosnowski

Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

więcej

Gdzie jest BioShock 4 czy Victoria 3? Oceniamy szanse na powrót lubianych serii
Gdzie jest BioShock 4 czy Victoria 3? Oceniamy szanse na powrót lubianych serii

Gdzie jest nowy Deus Ex czy BioShock – pytają gracze. Serie, które dopiero co wydawały się „na topie” potrafią zniknąć zupełnie bez śladu. Dziś oceniamy szanse na ich powrót.

Rebooty i kontynuacje, na które już bardzo długo czekamy
Rebooty i kontynuacje, na które już bardzo długo czekamy

Targi E3 pokazały, że deweloperzy odkurzają stare serie, takie jak Devil May Cry czy Beyond Good & Evil. Postanowiliśmy więc przypomnieć te tytuły, których rebootów lub kontynuacji wciąż wyglądamy – z coraz mniejszą z każdym rokiem nadzieją.