Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 30 kwietnia 2019, 14:12

Sentry Gun – autonomiczna wieżyczka strzelnicza. Gadżety wojskowe z gier, które NAPRAWDĘ istnieją

Spis treści

Sentry Gun – autonomiczna wieżyczka strzelnicza

Trudno zliczyć gry, w których możemy spotkać Sentry Gun – czyli działko zamontowane na obrotowej wieżyczce, które samo otwiera ogień tuż po wykryciu wroga. Mogą one nam przeszkadzać, strzegąc przejścia w jakimś kierunku, lub pomagać, uniemożliwiając nieprzyjaciołom opanowanie naszej bazy. Sztuczna inteligencja z licencją na zabijanie, roboty same decydujące o śmierci ludzi to już niemal realny SKYNET w wersji mikro! Czy więc człowiek pozwolił sobie na taki wynalazek? Jak najbardziej!

Ciężko wymienić wszystkie gry, w których pojawiają się wieżyczki strażnicze. - 2019-04-30
Ciężko wymienić wszystkie gry, w których pojawiają się wieżyczki strażnicze.

W autonomicznych działkach specjalizują się kraje, które wroga mają na odległość rzutu kamieniem, czyli Izrael oraz Korea Południowa. Super aEgis II – niezwykle zaawansowana konstrukcja firmy DoDaam – rozstawiona jest w koreańskiej strefie zdemilitaryzowanej oraz wielu innych miejscach na świecie: przy bazach militarnych, elektrowniach atomowych, rurociągach czy wokół pałacu w Abu Dhabi. aEgis I mógł być uzbrojony w karabin szturmowy M16 albo karabin M60, wersja II dostępna jest z karabinem 12,7 mm, albo granatnikiem 40 mm. Izrael korzysta natomiast ze swojego systemu Sentry Tech zwanego Roeh-Yoreh (widzi-strzela), a podobne wieżyczki strzegą też granicy Stanów Zjednoczonych z Meksykiem.

Istnienie Sentry Guna wzbudziło swego czasu sporo kontrowersji, bowiem to właśnie ten wynalazek zderzył rzeczywistość ze sferą uznawaną wyłącznie za science fiction. Wcześniej tylko w książkach i filmach rozpatrywano nieoficjalne prawa robotyki i słynny kodeks pisarza Asimova, z którego pochodzi fragment: „Robot nie może skrzywdzić człowieka”. Wszystko to nagle stało się bardzo realne i rzeczywiście zwiększa ryzyko wywołania konfliktu na dużą skalę przez błędną decyzję maszyny.

SGR-A1 – pierwsza wieżyczka potrafiąca autonomicznie wykryć i śledzić cel oraz rozpoznawać głosowe hasło chroniące przed atakiem. Stworzyła ją firma Samsung. - 2019-04-30
SGR-A1 – pierwsza wieżyczka potrafiąca autonomicznie wykryć i śledzić cel oraz rozpoznawać głosowe hasło chroniące przed atakiem. Stworzyła ją firma Samsung.

Działka tego typu mogą funkcjonować w dwóch trybach HITL lub HOTL, co oznacza człowieka (H-human) w pętli decyzyjnej lub poza nią. Dokładniej chodzi tu o tryby, w których działko albo tylko wykrywa intruza i bierze go na cel, pozostawiając człowiekowi decyzję o otwarciu ognia, albo samo decyduje o ataku. Armie używające tego rodzaju broni zapewniają, że ich sprzęt pracuje wyłącznie w trybie HITL, jednak producenci najnowszych konstrukcji chwalą się otwarcie, że ich broń może również działać w pełni samodzielnie – wszystko zależy od życzenia zamawiającego. Obecnie nie ma jawnych danych na temat tego, gdzie działka wartownicze działają w trybie autonomicznym. Wiadomo natomiast, że strzeżonych przez nie miejsc na świecie jest co najmniej trzydzieści.

SAMSUNG GALAXY… GUN?

Izraelski system Sentry Tech, wymagający decyzji człowieka o otwarciu ognia, obsługują ponoć wyłącznie kobiety. W ten sposób nie ryzykują swego życia na froncie, a jednostki liniowe nie muszą delegować do tego mężczyzn. Od 2008 roku „kilkudziesięciu terrorystów Hezbollahu” straciło życie w wyniku ostrzału z wieżyczek.

W Korei jedną z pierwszych konstrukcji całkowicie autonomicznej wieżyczki wartowniczej stworzyła firma Samsung. Jej naszpikowany głośnikami i mikrofonami Sentry Gun nie potrafił odróżnić wroga od „przyjaciela”, więc po wykryciu intruza robot wysyłał ostrzeżenia głosem, dając nieszczęśnikowi parę chwil na podanie właściwego hasła.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Fani gier są niesamowici - niezwykłe przedmioty stworzone przez graczy
Fani gier są niesamowici - niezwykłe przedmioty stworzone przez graczy

Gdy granie w gry wideo to za mało, a ktoś dysponuje odrobiną talentu i sporą dawką samozaparcia, można stworzyć niesamowite rzeczy, którymi później wypada pochwalić się w sieci. Takich osób jest mnóstwo i dzięki ich talentowi mamy się czym zachwycać.

Czy sztuczna inteligencja może się zbuntować? Może, ale inaczej niż myślicie
Czy sztuczna inteligencja może się zbuntować? Może, ale inaczej niż myślicie

Sztuczna inteligencja ułatwia nam życie, zabiera nam pracę i budzi obawy nawet tych, którzy na niej zarabiają. Czy to możliwe, żeby w którymś momencie zbuntowała się przeciwko nam?

Jak zostać komandosem – o trudnych początkach opowiada były GROM-owiec
Jak zostać komandosem – o trudnych początkach opowiada były GROM-owiec

Większość z nas ma mgliste wyobrażenie o tym, jak zwykły człowiek staje się komandosem. Mieszają się w tym filmowe oraz growe mity, fakty i niedopowiedzenia. Dziś prostujemy je razem z emerytowanym żołnierzem jednostki GROM.