Battlefield 1942. W jakiego Battlefielda zagramy jesienią?
Spis treści
Battlefield 1942
Samoloty, pojazdy, karabiny - Battlefield 1942 to była wojna na ogromną skalę (przynajmniej w 2002 roku).
Prawdopodobieństwo powrotu: niemal pewne
- Data premiery: 11 września 2002
- Platformy: PC Windows, Mac OSX
„Ta da da, ta dam tam...” Jeśli jeszcze nie nucicie albo nie słuchacie w tle charakterystycznego motywu przewodniego z Battlefielda, to teraz jest ten moment! Od tego wszystko się zaczęło i wszystko wskazuje na to, że w tym roku historia Battlefielda zatoczy koło – seria powróci do drugiej wojny światowej po 16 latach czekania na nią na pecetach i trochę krótszym – 9-letnim – okresie na konsolach Sony oraz Microsoftu. Zamieszanie z tytułowaniem kolejnych gier z cyklu można jedynie porównać z próbą śledzenia wątków nowego sezonu serialu Twin Peaks, ale logicznym następstwem wydaje się teraz pojawienie Battlefielda 2 – gry o drugiej wojnie światowej – zaraz po Battlefieldzie 1, który przenosił nas w czasy pierwszego wielkiego konfliktu.
Trudno jednak przymknąć oko na fakt, że będzie to już szesnasta gra z serii, a Battlefield 2 już raz gościł na naszych monitorach, więc tytuł może jednak być odrobinę inny. Niemniej, jakiej by nie użyć nazwy, szybka multiplayerowa rozgrywka pełna terkoczących karabinów maszynowych wydaje się bardziej pasować do czasów drugiej wojny i nowa gra powinna oczarować nas równie mocno jak kiedyś Battlefield 1942. W okresie, gdy królował Medal of Honor oraz rozgrywka wieloosobowa stawiająca na umiejętności pojedynczych graczy, Battlefield 1942 wywracał wszystko do góry nogami, kładąc nacisk na kooperację i pomaganie drużynie.
W 2009 roku ukazała się kolejna nietypowa odsłona cyklu – Battlefield 1943. Jak wskazuje rok w tytule, akcja toczyła się podczas drugiej wojny światowej, ale tylko na Pacyfiku. Grając po stronie Stanów Zjednoczonych bądź Japonii, mogliśmy wziąć udział w historycznych bitwach o Guadalcanal czy Iwo-Jimę. Rozgrywka dostępna była jedynie w trybie podboju, a liczbę klas żołnierzy ograniczono do trzech.
Grę można było kupić wyłącznie w cyfrowej dystrybucji na konsolach Xbox 360 i PlayStation 3. Wersja na PC była w planach, ale prace ostatecznie zarzucono w związku z przekierowaniem wszystkich sił studia do ukończenia Battlefielda 3. Ciekawostkę stanowi też fakt, że po uzyskaniu przez graczy ogólnej liczby 43 milionów zabójstw twórcy odblokowali dodatkową zawartość w postaci mapy Morze Koralowe i trybu rozgrywki o nazwie „dominacja w powietrzu”.
Tu liczyła się nie tylko ilość zabójstw, ale i wypełnianie rozkazów, czyli przejmowanie i utrzymywanie punktów, co zbliżało zespół do zwycięstwa. Można wręcz powiedzieć, że Battlefield 1942 rozpoczął wtedy proces kompletnej zmiany mentalności komputerowych graczy, zmuszając ich do współpracy i komunikacji zamiast działań na własną rękę.
Gra przenosiła nas w realia bitew na ogromną skalę, z udziałem pojazdów, czołgów, samolotów i okrętów, pozwalając graczom wcielać się równocześnie w przeróżne role na polu walki i nawzajem się wspierać za pomocą wszelkiego typu uzbrojenia. Niemal rok po premierze wydano dodatek Road to Rome, który wprowadzał do gry front włoski wraz z mapami nawiązującymi do bitew w tamtym rejonie. Brak nowości w uzbrojeniu nadrobiło kolejne rozszerzenie Secret Weapons of WWII, wnosząc sporą liczbę świeżych map, karabinów oraz pojazdów, w tym także dziwnych prototypów. Jednym z elementów wyposażenia żołnierza stał się nawet jet-pack!
Oprócz używania przeróżnych maszyn, BF1942 kładł nacisk na działanie w zespole i wykonywanie celów misji zamiast samego zaliczania fragów.
Czasy drugiej wojny światowej wydają się wręcz niewyczerpaną kopalnią pomysłów i zawartości, które można wykorzystać w dodatkach bez obawy posądzenia o powielanie tego, co już jest, czy konieczności wysilania się przy tworzeniu elementów kosmetycznych. Od obowiązkowej chyba już Normandii, przez akcje ruchu oporu, aż do bitew lotniskowców i okrętów na Pacyfiku – Battlefield 2 może być znowu prawdziwym hitem na miarę swojego protoplasty. Oby tylko ten tak wyczekiwany temat został właściwie wykorzystany!
A wszystko zaczęło się od...
Battlefield 1942 nie był autorskim pomysłem studia DICE. W 2000 roku miała miejsce premiera gry Codename Eagle, osadzonej w Rosji, w alternatywnej rzeczywistości roku 1917. Produkcja wyróżniała się ogromnymi mapami i możliwością wykorzystywania pojazdów podczas walk w trybie FPP. Większość elementów rozgrywki z Codename Eagle przeniesiono później do Battlefielda 1942, gdyż prawa do gry oraz technologii zostały wykupione przez DICE. Zarówno Battlefield 1942, jak i Battlefield Vietnam powstały jeszcze na pozostałym po Codename Eagle silniku ReFractor.