Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 15 listopada 2015, 15:59

1997: Black Isle Studios – Fallout. Najlepsze deweloperskie debiuty w branży gier

Spis treści

1997: Black Isle Studios – Fallout

I co dalej?

Na przełomie XX i XXI wieku trudno było znaleźć dewelopera bardziej uwielbianego, niż Black Isle. W rok po premierze oryginalnego Fallouta wydano kontynuację, która także stała się tytułem kultowym. Później studio współpracowało z BioWare przy pierwszym Baldur's Gate, następnie zaś stworzyło arcydzieło RPG – Planescape Torment – oraz dwie odsłony Icewind Dale. Niestety, w wyniku problemów finansowych wydawcy pod koniec 2003 roku zespół został rozwiązany przez Interplay.

Na początek małe wyjaśnienie: tak, na każdym pudełku, na każdej stronie internetowej i w każdym magazynie znajdziecie informację, że za pierwszego Fallouta odpowiada firma Interplay, która zresztą wydała grę. I jest w tym trochę racji, bowiem to rzeczywiście ta spółka utworzyła studio Black Isle – z tym że zrobiła to dwa lata wcześniej, niż wszyscy sądzą. Zespół ten istniał już od 1996 roku i w rzeczywistości to on stworzył pierwszą część najpopularniejszej postapokaliptycznej serii w dziejach interaktywnej rozrywki. Dlaczego więc nie ma o nim wzmianki? Czy ekipa pokłóciła się z Interplay? Czy stała się ofiarą wewnętrznych rozgrywek w firmie? A skąd – powód jest znacznie bardziej prozaiczny. Studio przez dwa lata nie potrafiło znaleźć sobie nazwy, stąd też jego pierwsze dzieło podpisano nazwą wydawcy. I tak jeden z najbardziej kultowych tytułów w historii branży wypadł z portfolio Black Isle… które, oczywiście, stało się Black Isle (od nazwy pewnego szkockiego półwyspu) dopiero po premierze Fallouta.

Fallout imponował dorosłym, brutalnym światem, w którym znalazło się jednak miejsce dla ton czarnego humoru. - 2015-11-15
Fallout imponował dorosłym, brutalnym światem, w którym znalazło się jednak miejsce dla ton czarnego humoru.

Pomijając jednak ten szczegół: co za debiut! Deweloperzy zainspirowali się wydanym w 1988 roku Wasteland, jednocześnie znacznie rozbudowując idee sprzed dekady. W efekcie powstała postapokaliptyczna gra RPG, z niezapomnianym klimatem, czarnym humorem, nawiązaniami do popkultury, ogromną swobodą w eksploracji oraz wykonywaniu poszczególnych zadań i ciężkimi decyzjami, które prawie nigdy nie ograniczały się do tradycyjnego wyboru pomiędzy dobrem a złem. W zależności od dobranych atrybutów każde podejście mogło wyglądać kompletnie inaczej (spróbujcie chociaż obniżyć inteligencję swojego bohatera do minimum), co grało o tyle dużą rolę, że świat Fallouta bezwzględnie przyciągał i trudno było się powstrzymać od ciągłego wypróbowywania nowych opcji, które dawał nam kultowy dzisiaj system S.P.E.C.I.A.L. Debiutanckie dzieło Black Isle nie tylko zachwyciło fanów gatunku w momencie premiery, ale do dziś jest uznawane za jedną z najbardziej wpływowych produkcji w historii interaktywnej rozrywki.

  1. Fallout w Encyklopedii Gier

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Od zera do Witchera – śledzimy ewolucję serii Wiedźmin razem ze studiem CD Projekt RED
Od zera do Witchera – śledzimy ewolucję serii Wiedźmin razem ze studiem CD Projekt RED

Na konferencji Digital Dragons zebrała się deweloperska śmietanka z Polski i nie tylko. Wykorzystaliśmy okazję, by porozmawiać z członkami studia CD Projekt RED (obecnymi i byłymi) o serii Wiedźmin i wydobyć na światło dzienne garść tajemnic tych gier.