Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 21 października 2017, 11:30

Spore. 11 najdziwniejszych mieszanek gatunkowych w grach

Spis treści

Spore

Gatunki: strategia, gra akcji, symulator życia, RPG

INFORMACJE
  1. Data premiery: 3 września 2008
  2. Platforma: PC, NDS

Spore było wyjątkowo ambitnym projektem Willa Wrighta – wizjonera, który dał światu takie tytuły jak SimCity czy The Sims. Główny temat produkcji stanowiła ewolucja – gracz przejmował kontrolę nad mikroskopijnym organizmem, który następnie prowadził przez kolejne etapy rozwoju, reprezentowane przez pięć mocno różniących się pod względem mechanizmów rozgrywki faz. W międzyczasie można było skorzystać z zaawansowanego edytora i dostosować wygląd stworka.

I tak: na początku jako mikroorganizm polowaliśmy na podobne sobie, mniejsze istoty, unikając większych od siebie drapieżników – zabawę można by przyrównać chociażby do swego czasu popularnej niezależnej produkcji Flow. Po zebraniu wystarczającej ilości materiału genetycznego nasze stworzenie wychodziło na ląd i rozpoczynał się nastawiony na walkę i eksplorację etap pojedynczego organizmu. Dalej czekała nas gra strategiczna czasu rzeczywistego w fazie plemion, walka o ogólnoplanetarną dominację w fazie cywilizacyjnej i w końcu podbój kosmosu.

Niestety, choć na papierze wszystko to wciąż brzmi wyjątkowo imponująco, w praktyce poszczególne fazy były mocno uproszczone, przez co szybko się nudziły. Spore zachwycało pomysłami i niektórymi rozwiązaniami technicznymi, ale już samo granie było niespecjalnie emocjonujące, przez co tytuł nie okazał się takim objawieniem, na jakie liczono.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Którą z tych nietypowych gier lub serii cenisz najbardziej?

Giants: Obywatel Kabuto
8%
Golf Story
1,2%
Blood Bowl
5,3%
Spore
15,2%
Divinity: Dragon Commander
3,8%
Evoland 2: A Slight Case of Spacetime Continuum Disorder
1,6%
Soulcalibur III
3,1%
Patapon
9,4%
Rock of Ages
1,6%
Odama
0,6%
Mount & Blade
50,3%
Zobacz inne ankiety
10 najdziwniejszych mieszanek gatunkowych w grach wideo
10 najdziwniejszych mieszanek gatunkowych w grach wideo

W dzisiejszym świecie nie brakuje szalonych pomysłów na gry, które zbierają elementy różnych gatunków – często pozornie nie pasujące do siebie – i upychają je w jednej produkcji. W tym artykule zbieramy najciekawsze spośród nich.