Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 21 października 2017, 11:30

Patapon. 11 najdziwniejszych mieszanek gatunkowych w grach

Spis treści

Patapon

Gatunki: gra zręcznościowa, muzyczna, strategiczna

INFORMACJE
  1. Data premiery: 22 lutego 2008
  2. Platforma: PSP

Ciężko zrozumieć fenomen Pataponów komuś, komu nie zdarzyło się w trakcie jazdy autobusem powtarzać nieświadomie jak mantrę „Pon Pon Pata Pon” i nagle zorientować się, że pół pojazdu bardzo dziwnie na niego patrzy. Na pierwszy rzut oka prosta gra rytmiczna w miarę postępów ujawniała kolejne warstwy złożoności, zmuszając do błyskawicznego podejmowania decyzji taktycznych, długofalowego planowania strategicznego i częstokroć do działania pod presją czasu.

Gracz wcielał się w boga sympatycznych stworków, przypominających wielkie oczy z doklejonymi kończynami. Za pomocą wystukiwanych rytmicznie komend prowadził wierne Patapony do chwały w starciach przeciwko wrogim stworzeniom i plemionom. Pomiędzy kolejnymi zadaniami możliwe było zwiększanie liczebności oraz zdolności bojowych stworków, mogąc też dostosowywać ich umiejętności do konkretnych sytuacji.

Rozgrywka niesamowicie wciągała, wyróżniając się unikatową oprawą wizualną, nowatorskimi pomysłami i doskonale dopasowanym do konsoli przenośnej mobilnym charakterem zabawy. Również kontynuacje zebrały sporo dobrych opinii, tworząc jako całość niezapomnianą trylogię. Szkoda tylko, że tegoroczny remaster na PlayStation 4 wydany został z bardzo poważnym input lagiem, przez co granie nie ma najmniejszego sensu i potencjalny wielki powrót serii okazał się całkowitym niewypałem.

Michał Grygorcewicz

Michał Grygorcewicz

W GRYOnline.pl najpierw był współpracownikiem, w 2023 roku został szefem działu Produktów Płatnych, a od 2024 roku zarządza działem sprzedaży. Tworzy artykuły o grach od ponad dwudziestu lat. Zaczynał od amatorskich serwisów internetowych, które sam sobie kodował w HTML-u, potem trafiał do coraz większych portali. Z wykształcenia inżynier informatyk, ale zawsze bardziej go ciągnęło do pisania niż programowania i to z tym pierwszym postanowił związać swoją przyszłość. W grach przede wszystkim szuka opowieści, emocji i immersji, jakich nie jest w stanie dać inne medium – stąd wśród jego ulubionych tytułów dominują produkcje stawiające na narrację. Uważa, że NieR: Automata to najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Którą z tych nietypowych gier lub serii cenisz najbardziej?

Giants: Obywatel Kabuto
8%
Golf Story
1,2%
Blood Bowl
5,3%
Spore
15,2%
Divinity: Dragon Commander
3,8%
Evoland 2: A Slight Case of Spacetime Continuum Disorder
1,6%
Soulcalibur III
3,1%
Patapon
9,4%
Rock of Ages
1,6%
Odama
0,6%
Mount & Blade
50,3%
Zobacz inne ankiety
10 najdziwniejszych mieszanek gatunkowych w grach wideo
10 najdziwniejszych mieszanek gatunkowych w grach wideo

W dzisiejszym świecie nie brakuje szalonych pomysłów na gry, które zbierają elementy różnych gatunków – często pozornie nie pasujące do siebie – i upychają je w jednej produkcji. W tym artykule zbieramy najciekawsze spośród nich.