Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 31 grudnia 2017, 11:30

Rodzynki, rodzyneczki. RPG-owe podsumowanie 2017 roku

Spis treści

Rodzynki, rodzyneczki

PYRE
  1. Producent: Supergiant Games
  2. Platformy: PC, PS4
  3. Premiera: 25 lipca

Mniejsi deweloperzy też sprawili nam, fanom RPG, dużo radości w tym roku. Ot, choćby studio Supergiant ze swoim Pyre. Wiem, wiem, umieszczanie tej gry na jednej półce z takim Divinity zakrawa na żart, ale jak się nad tym zastanowić, to spośród wszystkich gatunków Pyre ma w sobie najwięcej właśnie z RPG. W końcu dostaliśmy tu bogatą fabułę kształtowaną przez nasze wybory, a także tworzenie drużyny, zarządzanie jej umiejętnościami i wyposażeniem oraz budowanie relacji z poszczególnymi postaciami. A że zamiast klasycznej walki pojawia się jakaś karykatura meczów piłki ręcznej, zaś fabuła jest prezentowana w sposób przywodzący na myśl gatunek visual novel? To mało istotne, jeżeli Pyre ewidentnie ma serce na właściwym, erpegowym miejscu.

EXPEDITIONS: VIKING
  1. Producent: Logic Artists
  2. Platformy: PC
  3. Premiera: 27 kwietnia

Na przeciwległym biegunie konwencjonalności plasuje się Expeditions: Viking. Można potraktować ten tytuł jako swoisty przedsmak atrakcji, które czekają nas w przyszłym roku ze strony Kingdom Come: Deliverance... lub w nieokreślonej przyszłości ze strony Mount & Blade II. Studio Logic Artists po raz drugi (po Expeditions: Conquistador) udowodniło, że historia jest dla RPG równie wdzięcznym tematem co fantastyka i wcale nie skuwa twórcom rąk łańcuchami, ograniczając ich w zakresie pisania ciekawych opowieści, wymyślania nietuzinkowych questów i projektowania wciągającej rozgrywki z satysfakcjonującą walką czy rozbudowanym systemem rozwoju postaci. Gdyby tylko gra nie trafiła na rynek w marnym stanie technicznym – mogła z miejsca zostać obwołana małym przebojem, a tak musieliśmy poczekać parę miesięcy, aż deweloper załata w niej co trzeba.

BATTLE CHASERS: NIGHTWAR
  1. Producent: Airship Syndicate / THQ Nordic
  2. Platformy: PC, PS4, XOne, Switch
  3. Premiera: 3 października / 2018 (Switch)

Lepiej poradziło sobie Battle Chasers: Nightwar. W gruncie rzeczy mógłbym położyć ten tytuł na jednej półce z resztą jRPG, gdyby nie fakt, że stworzyli go Amerykanie. No i jego stylistyka jest komiksowa, ale nie mangowa. Natomiast reszta się mniej lub bardziej zgadza – niepospolity świat fantasy (a właściwie arcanepunk), lekko przerysowane postacie, taktyczne walki drużyn w turach i losowe spotkania podczas podróży (odbywanych notabene głównie po podziemiach). Weterani, którzy kiedyś pracowali nad serią Darksiders, raczej nie zawojowali świata swoim nowym dziełem, ale na pewno zyskali lojalne grono fanów. Warto mieć baczenie na Airship Syndicate i zerkać, przy czym to studio będzie dłubać w przyszłości.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

Gry RPG, w które zagramy w 2018 roku – nie tylko Vampyr i Pillarsy
Gry RPG, w które zagramy w 2018 roku – nie tylko Vampyr i Pillarsy

Przyglądamy się najlepiej zapowiadającym się grom fabularnym, które mają pojawić się na rynku w tym roku.

Autoskalowanie zabija RPG-i – mechanika, której nikt nie lubi
Autoskalowanie zabija RPG-i – mechanika, której nikt nie lubi

Po co spędzać dziesiątki godzin na pieczołowitym rozwijaniu postaci i poznawaniu niuansów systemu walki gry RPG, jeśli szczur piwniczny stanowi takie samo wyzwanie na początku, jak i na końcu gry?

Największe niespodzianki 2017 roku
Największe niespodzianki 2017 roku

Miniony rok przyniósł kilka zaskoczeń. Powróciły w chwale spisane na straty serie, utytułowane studio zyskało niezależność po długim czasie korporacyjnej „niewoli”, a fani doczekali się potwierdzenia, że powstaje gra, w którą dawno zaczęli powątpiewać.