Populous – „absolutnie wspaniała produkcja, która nie pozwoli ci się oderwać od monitora”. 10 najlepszych gier przełomu 1989 i 1990 roku
Spis treści
Populous – „absolutnie wspaniała produkcja, która nie pozwoli ci się oderwać od monitora”
Data premiery: marzec 1989
Producent: Bullfrog Productions
Gatunek: strategia, god game
Platformy: MS-DOS, Amiga, Atari ST i inne
Cudowna grafika, wspaniale wyglądające poziomy są dopełnione przez niemal realistyczne efekty dźwiękowe oraz pełną grozy muzykę chóralną. Absolutnie wspaniała produkcja, która nie pozwoli ci się oderwać od monitora. Bullfrog tym razem naprawdę wysoko zawiesił sobie poprzeczkę i trudno mu będzie ją przeskoczyć.
Recenzja gry Populous, „Advanced Computer Entertainment” nr 19, ocena: grafika 9, dźwięk 8, IQ 6, frajda 9
Najpierw była inspiracja grą Zarch z 1987, jedną z pierwszych produkcji z grafiką 3D, i budowanie makiet z klocków LEGO. W ten sposób sławny dziś Peter Molyneux z równie sławnego studia Bullfrog eksperymentował z widokiem izometrycznym i małymi ludzikami, których można było kontrolować w różny sposób. Tak narodził się Populous – uznawany za pierwszą w historii grę z gatunku god game, stawiającą gracza w roli boga kontrolującego środowisko swoich wirtualnych wyznawców – nie ich poczynania – za pomocą nadprzyrodzonych mocy.
W Populousie mieliśmy swoich wiernych, którym trzeba było zapewnić dobre warunki rozwoju, głównie poprzez różne boskie interwencje, wliczając w to transformacje terenu. Równocześnie można było w taki sam sposób uprzykrzać życie innym istotom, wielbiącym konkurencyjnego boga – i tak przez 500 leveli! Żaden wydawca nie chciał zaryzykować z takim tytułem oprócz Electronic Arts, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Populous sprzedawał się jak szalony, a recenzenci chwalili grafikę, dźwięk, pomysłową rozgrywkę oraz tzw. „replayability”. Łącznie sprzedano ponad 4 miliony kopii. Dziś Populous uważany jest za jedną z najważniejszych i najlepszych gier w historii.