Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 14 września 2024, 08:00

Harpoon – „w 6 godzin uczy więcej niż rok studiowania w Naval War Collage”. 10 najlepszych gier przełomu 1989 i 1990 roku

Spis treści

Harpoon – „w 6 godzin uczy więcej niż rok studiowania w Naval War Collage”

Data premiery: 1989

Producent: Three-Sixty Pacific

Gatunek: strategia

Platformy: MS-DOS, Amiga, Macintosh

Harpoon należy do tych nowych gatunków gier, które oferują coś więcej niż tylko parę godzin zabawy – to jest pełne doświadczenie. Jestem pewien, że dowódcy marynarki oraz pasjonaci gier wojennych wyniosą z niego naprawdę dużo, gra może nawet stanie się częścią szkolenia w szkołach marynarki wojennej. To świetnie skonstruowany symulator i strategia, która pozwala zwykłym ludziom spełniać swoje skryte marzenia bez konieczności zmiany stylu życia czy poświęcania poczucia bezpieczeństwa.

Recenzja gry Harpoon „Amiga User International” marzec 1991, ocena 94%

To nie jest gra dla mięczaków!

Recenzja gry Harpoon, „Games International” nr 14

Z początku lat 90. pamiętam poszczególne gry, ale niekoniecznie konkretne momenty i godziny spędzone z nimi – z wyjątkiem Harpoona i etapu przejmowania radzieckiego lotniska przez grupę uderzeniową amerykańskiego lotniskowca. Surowa grafika pokazująca głównie tekst w systemowym foncie MS-DOS-a oraz mapę północnego Atlantyku nie przeszkadzała w przekazywaniu napięcia i emocji prawdziwej bitwy. Wszystko zaczęło się od oficera marynarki Larry’ego Bonda, który po odejściu z aktywnej służby stworzył strategiczną grę planszową, skupiającą się na konflikcie na morzu pomiędzy NATO i Układem Warszawskim. Produkcja ta była przystępna dla początkujących i jednocześnie tak złożona, że wykorzystywano ją jako materiał szkoleniowy dla marynarzy.

Była to także ogromna baza danych, tych jawnych, o współczesnych okrętach i samolotach, z której chętnie korzystał słynny autor Tom Clancy, pisząc Czerwony sztorm i Polowanie na Czerwony Październik. Po pierwszych doświadczeniach z komputerową strategią przy Red Storm Risingu 3 lata później na ekrany monitorów przeniesiono też Harpoona. Recenzje były ogólnie entuzjastyczne, choć nie brakowało bardziej trzeźwych uwag mówiących o tym, że z pewnością nie jest produkt dla każdego, bo powaga i poziom realizmu przekraczają wszystko, co do tej pory pokazywały gry. Harpoon sprzedał się w liczbie 80 tysięcy kopii w ciągu 4 lat od premiery. Doczekał się wielu rozszerzeń, remasterów i sequeli.

  1. Więcej o grze Harpoon

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Najlepszą grą lat 1989-1990 był...

Prince of Persia
23,8%
SimCity
4%
North and South
27,9%
Harpoon
1,1%
Indianapolis 500: The Simulation
0,6%
Populous
2,4%
Lost Patrol
1,4%
Sid Meier’s Railroad Tycoon
4%
Centurion: Defender of Rome
13,6%
Lotus Esprit Turbo Challenge
8,1%
The Secret of Monkey Island
3,2%
Golden Axe
7,3%
inna - dodaj w komentarzu
2,6%
Zobacz inne ankiety
Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku
Cywilizacja lemingów powstała w innym świecie - 10 najlepszych gier 1991 roku

W 1991 roku graliśmy głównie na komputerach 8-bitowych i w starsze tytuły. Jedynie szczęśliwi posiadacze Amigi, Atari ST oraz komputerów IBM mogli sprawdzić najnowsze przeboje, które dominowały w zachodnim świecie. Wiele z nich to ponadczasowa klasyka!

B.J. Blazkowicz i Indiana Jones sami w ciemnościach na Arrakis - 10 najlepszych gier 1992 roku
B.J. Blazkowicz i Indiana Jones sami w ciemnościach na Arrakis - 10 najlepszych gier 1992 roku

Na jakich komputerach graliśmy w Polsce w 1992 roku? Ile lat miał statystyczny gracz? W tym zestawieniu nie tylko przypominamy najlepsze gry 1992, ale i przytaczamy wyniki starej ankiety badającej to, jak grało się w naszym kraju na początku lat 90.

UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku
UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku

Kiedyś to gry robili… Zapraszamy Was na kolejną nostalgiczną podróż, tym razem do roku 1994 i najlepszych produkcji z tego okresu. Opisujemy m.in. zapomnianą dziś, rewolucyjną przygodówkę i początki Bethesdy tworzącej przodka Skyrima.