Sensible Soccer: European Champions – „gola możesz strzelić już w zerowej minucie meczu”. 10 najlepszych gier 1992 roku
Spis treści
Sensible Soccer: European Champions – „gola możesz strzelić już w zerowej minucie meczu”
Data premiery: 1992
Producent: Sensible Software
Gatunek: gra sportowa
Platformy: PC DOS, Amiga, Atari ST
Po przeboju, jakim był Kick Off 2, programiści jakby zapomnieli o najpopularniejszej dyscyplinie sportowej na świecie. To, co się ukazywało, nie było godne uwagi, może poza John Barnes European Football na Amigę. W czerwcu wreszcie ukazała się naprawdę dobra piłka nożna – Sensible Soccer. [...] O szybkości gry najlepiej świadczy to, że gola możesz strzelić już w zerowej minucie meczu, i to wcale nie z połowy boiska, bo jest to praktycznie niemożliwe. [...] Gra jest warta kilku nieprzespanych nocy, a po osiągnięciu perfekcji i wygraniu wszystkiego, co możliwe, zawsze miło będzie zagrać w nią z kumplem [...] gra nie jest monotonna w odróżnieniu od większości meczów polskiej ligi.
Recenzja gry Sensible Soccer, „Secret Service” nr 9, ocena 90/70/100 (grafika/dźwięk/miodność)
W co grało się przed dominacją serii FIFA? Ano w takie produkcje jak Sensible Soccer. Mimo że stylistycznie wyglądało to jak pastisz i żarty z piłki nożnej, pocieszne małe ludziki oglądane z góry zapewniały tonę grywalności i zwykłej frajdy z każdego meczu. O magii Sensible Soccera niech zaświadczy choćby fakt, że grałem w ten tytuł, mimo że kompletnie nie interesuje mnie piłka nożna.
Koncepcja piłki nożnej z widokiem z góry nie była nowa. Twórcy wcześniej, w 1988 roku, zaserwowali w takiej formie MicroProse Soccera, tyle że wtedy była to przeróbka Tehkan World Cupa z automatów arcade. Sensible zapożyczał gameplay i zmieniał trochę styl graficzny na ten bardzo charakterystyczny, który był wizytówką wspomnianego studia. Podobne postacie znalazły się w Sensible Golfie, strategii Mega-Lo-Mania oraz słynnej strzelance z przesłaniem antywojennym Cannon Fodder. Pozycja ta została bardzo ciepło przyjęta i doczekała się licznych sequeli, a wydany dwa lata później Sensible World of Soccer uważany jest za jedną z 10 najważniejszych gier w historii, tworzących tzw. „kanon gier” zachowanych dla potomności w Bibliotece Kongresu w Waszyngtonie. Towarzyszą mu tam takie pozycje jak Doom, Cywilizacja, Tetris, Zork i Super Mario Bros 3.
Wspomina Jacek „Stranger” Hałas
![](/Galeria/Html/Artykuly/1139536359.jpg)
W piłkę nożną nie gram i nie śledzę jej rozgrywek, ale lata 90. to były inne czasy i inne gry znajdowały się na moim radarze. Produkcje pokroju Sensible Soccera traktowałem jako świetny sposób spędzenia czasu z kolegami, a nie jako chęć zagrania w coś, co realistycznie oddaje założenia konkretnej dyscypliny sportowej. To była zdecydowanie gra typu „bierzesz joystick w łapę i od razu się bawisz" – żadnej rozkminy na temat zagrań taktycznych czy zaawansowanych ruchów (no, może poza podkręcaniem piłki). Z „jedynką” i Sensible World of Soccer spędziłem na Amidze mnóstwo czasu. Teraz po podobny produkt prawdopodobnie już bym nie sięgnął, zwłaszcza gdy zgromadzenie grupy kumpli przed jednym telewizorem nie jest już takie łatwe jak w czasach szkolnych.