Punkty i jednostki elitarne | Rozgrywka Poradnik Dawn of War III
Ostatnia aktualizacja: 28 kwietnia 2017
Jednostki elitarne, a przede wszystkim sam mechanizm ich działania, to nowość w najnowszej odsłonie serii Warhammer 40,000 Dawn of War. We wcześniejszych częściach gracz miał dostęp do jednostek-bohaterów, w trójce też on jest, jednak znacząco się zmienił. Dzieje się to z dwóch powodów - konieczności doboru jednostek przed rozpoczęciem rozgrywki i zdobycie odpowiedniej ilości surowca, by je nająć.
Jednostki elitarne pełnić mogą jedną z kilku ról, takich jak:
- Zabójca (Assassin) - Zabójcy zadają znacznie większe obrażenia niż pozostałe elity, są w stanie poruszać się szybciej po polu walki czy, bardzo często, teleportować z miejsca na miejsce. Zwiększone obrażenia i mobilność mają jednak cenę - elity te są bardzo wrażliwe na obrażenia. Doskonale nadają się do szybkiej eliminacji celów i działań zaczepnych.
- Kontrola tłumu (Crowd Control) - jednostki elitarne z tej grupy posiadają zdolności, które są w stanie uciszyć, ogłuszyć, bądź przemieścić wrogie oddziały, często też są w stanie wywoływać te efekty i zadawać obrażenia obszarowe. Jednostki tę służą w głównej mierze do uprzykrzania życia wrogowi - dzięki nim znacząco osłabisz, bądź całkowicie wyłączysz wrogie oddziały z walki. Mają one też swoje minusy - efekty ograniczające kontrole działają często krótko, a same jednostki elitarne z tej grupy nie nadają się za bardzo do otwartej walki.
- Niszczyciel (Nuker) - jednostki z tej grupy posiadają umiejętności, które zadają olbrzymie obrażenia pojedynczym celom, a bardzo często też całym grupom wrogów na danym obszarze. Są podobni do Zabójców, z tym, że skupiają się raczej na eliminacji dużych grup jednostek przy pomocy swoich zdolności, gorzej radzą sobie z walką z pojedynczymi celami.
- Wsparcie (Support) - jednostki z tej grupy posiadają zdolności, które, najogólniej rzecz biorąc, służą do wzmacniania sojuszniczych jednostek. Mogą leczyć, nakładać tarcze czy nawet teleportować sprzymierzone oddziały. Są przeciwieństwem jednostek elitarnych z grupy kontrola tłumu - zamiast szkodzić przeciwnikom, pomagają sojuszniczym oddziałom. Podobnie jak jednostki ze wspominanej grupy, nie za bardzo nadają się do otwartej walki, gdyż zadają stosunkowo niewielkie obrażenia.
- Tank - jednostki z tej grupy charakteryzują się olbrzymią wytrzymałością, co sprawia, że bardzo ciężko się ich pozbyć. Często posiadają też zdolności, które pozwalają się im leczyć, bądź ograniczyć w jakiś sposób obrażenia otrzymywane od wrogów. Doskonale nadają się do nękania wroga i ograniczania jego swobody - są w stanie dosłownie przykleić się do przeciwnika i zadawać mu ciągłe obrażenia. Jednostki elitarne z tej grupy doskonale radzą sobie z praktycznie wszystkimi jednostkami w grze, są jednak wrażliwi na ataki dystansowe.
Co ciekawe, jednostki elitarne w większości przypadków należą do więcej niż jednej grupy. Elity z kategorii Tank często są więc dobrymi jednostkami kontroli tłumu, zabójcy często posiadają cechy niszczycieli i tak dalej.
Samo wezwanie jednostki elitarnej jest banalnie proste - wystarczy wybrać jej portret zlokalizowany przy lewej krawędzi ekranu (bądź wcisnąć klawisz F1-F3) i wskazać miejsce, w którym ma się pojawić. Jednakże, zanim w ogóle pomyśli się o rekrutacji, trzeba ustawić ją tak, by była dostępna podczas rozgrywki. O ile kampania dla pojedynczego gracza w dużej części narzuca to, jakie elity będziemy mieć tam dostępne, o tyle podczas starć wieloosobowych gracz ma pełną dowolność. Każdy może "wziąć ze sobą" na pole walki do 3 jednostek elitarnych. Ustawić można to tak w oknie konfiguracji jednostek elitarnych (przycisk przenoszący na ten ekran dostępny jest przy górnej krawędzi głównego menu), jak i już po dołączeniu do rozgrywki. W tym drugim przypadku, aktualnie wybrane jednostki elitarne podejrzeć można przy lewej krawędzi ekranu - klikając na dowolną z nich, możesz wejść do ekranu dostosowania jednostek i ją zmienić.
Drugą sprawą jest fakt, iż jednostki elitarne trzeba sobie najpierw odblokować. Domyślnie, każdy nowy gracz będzie miał dostęp do trzej podstawowych jednostek elitarnych - pośród których znajduje się "lider" frakcji (bohater, którego używa się podczas misji kampanii - Gabriel Angelos dla Space Marines, Macha dla Eldarów i Gorgutz dla Orków), jak i najdroższa dostępna dla frakcji elita, a zarazem jedna z kilku najsilniejszych jednostek w grze w ogóle. Dla każdej z frakcji przygotowane zostały dodatkowe jednostki elitarne - część z nich to podrasowane oddziały, które normalnie można rekrutować (jak Drednot walczący na dystans), a pozostałe to po prostu unikalne postacie (coś na wzór bohaterów z trzeciej części Warcrafta). Wreszcie, jednostki elitarne odblokować można przy pomocy Czaszek (Skulls), waluty, która służy właśnie do tego celu (jak i odblokowywania nowych doktryn). Ilość dostępnych Czaszek sprawdzić możesz w prawym dolnym rogu ekranu (ich sposób zdobywania opisany został w oddzielnym rozdziale).
Gdy już masz odblokowane i wybrane jednostki elitarne, które cię interesują, pora wejść do gry i je wezwać. Nie jest to jednak takie proste - potrzebna będzie odpowiednia ilość punktów elitarnych (Elite Points). Ich aktualny stan, jak i czas potrzebny do wytworzenia nowego punktu, sprawdzić można najeżdżając na ich wartość w lewym dolnym rogu ekranu (fioletowa ikonka). Domyślnie, gracz zdobywa jeden punkt elitarny co 120 sekund. Wartość tą jednakże zwiększyć można poprzez zajęcie i wybudowanie generatora punktów elitarnych na punkcie zasobów - każdy taki punkt zmniejsza czas ze 120 do 90 sekund.
Punkty elitarne generowane są od momentu startu rozgrywki - jeśli więc twoja jednostka elitarna wymaga, na przykład, 3 punktów, będziesz w stanie wezwać ją po 360 sekundach, czyli w momencie, gdy gra przekroczy 6 minutę. Wiąże się to także z pewnym ograniczeniem, wynikającym z długości samych starć. Im rozgrywka jest dłuższa, tym potężniejsze jednostki elitarne będziesz w stanie wystawić, jednak działa to także w drugą stronę i podczas, na przykład, 20-minutowego meczu nie masz co liczyć na wysłanie na pole walki najlepszych elit z twojej frakcji. Jednostki elitarne dobierać należy więc w zależności od tego, w jakim trybie będziesz grać (1vs1, 2vs2 czy 3vs3), przewidując niejako ich długość. Nie warto brać najtańszych, gdyż wróg, który wyposażył się w droższe, da ci łupnia, jednak ma co pchać się w jednostki, które wymagać będą rozgrywek trwających 50 minut.
Wygląda to mniej więcej tak:
- Starcia 1vs1 trwają zwykle maksymalnie 20 minut. Pozwala to wygenerować 10-12 punktów elitarnych, nie ma więc sensu przekraczać tej wartości przy doborze jednostek.
- Starcia 2vs2 trwają zwykle w przedziale od 20 do 30 minut, pozwalając wygenerować od 10 do 20 punktów, dając tutaj większe pole do popisu.
- Starcia 3vs3 trwają często ponad 30 minut, pozwalając wygenerować ponad 20 punktów elitarnych i umożliwiają rekrutację praktycznie najdroższych jednostek - warto tutaj poszaleć, by mieć czym walczyć w końcowych momentach meczu.
Wartości te mogą się, rzecz jasna, znacząco różnić - nie ma tutaj reguły. Warto jednak sugerować się właśnie tym, gdyż w "optymalnych warunkach", gdy wrogowie nie okopują się w bazach i nie są ponadprzeciętnie agresywni, starcia trwają mniej więcej tyle.
Na koniec warto jeszcze wspomnieć, iż jednostki elitarne posiadają własne doktryny, które wprowadzają do rozgrywki. Te dzielą się na dwie - doktryny rozkazów i aury. Te pierwsze aktywne są wtedy, gdy jednostka znajduje się na wyposażeniu, niezależnie od tego, czy zostanie przyzwana do walki czy też nie. Aury z kolei aktywują się wtedy, gdy jednostka elitarna pojawi się na polu walki. Aury oferują często znacznie ciekawsze bonusy. Co więcej, rozkazy można odblokować jako doktryny armii (więcej o tym w oddzielnym rozdziale), gdy awansuje się daną jednostkę elitarną na 8 poziom.
Podsumowując, warto pamiętać o:
- Odpowiednim doborze jednostek elitarnych. Warto brać te, które uzupełnią twój styl rozgrywki - jeśli lubisz polegać na atakach przy pomocy olbrzymich armii, nie ma sensu brać mobilnych elit, które specjalizują się w działaniach zaczepnych.
- Doborze jednostek pod względem kosztów przyzwania. Każda elita posiada swój własny koszt (od 2 do 10 punktów), a ilość wygenerowanych punktów elitarnych zależy od długości samych starć.
- Gdy jednostka elitarna padnie w walce, będzie trzeba odczekać kilkadziesiąt sekund, by móc znowu ją wezwać. Ponowne wezwanie jest darmowe, jednak z każdą śmiercią jednostka elitarna potrzebuje więcej czasu, by się odrodzić.
- Jednostki elitarne (w większości przypadków) wezwać można jedynie w obrębie własnej bazy, bądź zajętego punktu zasobów.
- Czasami warto przetrzymać trochę chęć wezwania tańszej jednostki elitarnej, by móc wezwać droższą. Bardzo często nie będziesz mieć takiej możliwości, jednak wezwanie na pole walki elity kosztującej 9 czy 10 punktów może całkowicie zmienić równowagę sił.