Poradnik do gry - Porady ogólne | Tom Clancy's Splinter Cell Conviction poradnik Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction
Ostatnia aktualizacja: 20 września 2019
WYBÓR POZIOMU TRUDNOŚCI
Zdecydowanie polecam zabawę na najwyższym poziomie trudności Realistic, nawet jeśli Conviction jest dla Ciebie pierwszym kontaktem z tą serią. Paradoksalnie więcej problemów mogą Ci sprawić wymuszone potyczki z przeciwnikami niż pozostawanie w ukryciu, zwłaszcza że tylko w kilku misjach odkrycie pozycji Fishera będzie się wiązało z zawaleniem aktualnie wykonywanego zadania. Pamiętaj o tym żeby po wybraniu poziomu trudności pozostać już na takich ustawieniach do samego końca. Nie powinno to być szczególnie uciążliwe, gdyż nawet w przypadku porażki niemal zawsze mógł szybko powrócić do danego miejsca i spróbować ponownie.
CHECKPOINTY
Checkpointy, a więc punkty kontrolne, w których dokonywany jest automatyczny zapis stanu gry, w początkowej fazie rozgrywki są bardzo gęsto rozmieszczone. Dopiero w dalszych etapach bywa, że dotarcie do nowego miejsca zapisu wymaga przedostania się przez więcej niż jeden obszar okupowany przez wrogów. Mimo wszystko z zapisywaniem swoich postępów nie powinieneś mieć większych problemów. Ważną informacją jest to, że dane zapisywane w punkcie kontrolnym nie uwzględniają pozycji przeciwników. Jeśli więc wrogowie na Ciebie polują lub jesteś przez nich ścigany i dotrzesz do checkpointu to zdecydowanie warto go "przeładować". Spowoduje to, że rozpoczniesz w tym samym miejscu, ale już bez wrogów.
UZUPEŁNIANIE ZAPASÓW
Skrzynie z wyposażeniem można odnajdywać w głównej mierze w miejscu rozpoczęcia misji i w pobliżu wybranych checkpointów. Zdecydowanie radzę z nich korzystać, a to dlatego, że za każdym razem możesz za darmo uzupełnić zapasy. W początkowych misjach gry nie musisz właściwie oszczędzać, bo skrzyń będzie dużo. Dopiero w końcowych etapach powinieneś się bardziej pilnować, szczególnie w przypadku materiałów wybuchowych, których zawsze powinieneś mieć trochę pod ręką.
WYPOSAŻENIE I UZBROJENIE
Z pomocą skrzyń możesz również dobierać sobie bronie, kupować nowe pukawki lub usprawniać działanie już odblokowanych giwer. W tych ostatnich dwóch przypadkach wymagane jest wydawanie punktów przyznawanych za wypełnianie wyzwań. Więcej na ten temat możesz się dowiedzieć z rozdziału zatytułowanego Wyzwania. Ja proponuję zabierać na misje pistolet zdolny do eliminowania jak największej liczby wrogów z pomocą systemu Oznacz i likwiduj oraz "wyciszony" karabin szturmowy.
W miarę postępów gra odblokowuje dodatkowe gadżety. Z granatów i zdalnie odpalanych min warto korzystać na bieżąco, choć rzuty za każdym razem muszą być precyzyjne. Ciekawym dodatkiem są przenośne ładunki EMP, znacznie lepsze od zwykłych granatów EMP. Korzystanie z nich pozwoli Ci w bezpieczny i łatwy sposób omijać lokacje okupowane przez wrogów. Doskonałym gadżetem są również gogle sonarowe, które dostaje się mniej więcej w połowie gry. Radzę używać ich na bieżąco, dzięki czemu znacznie łatwiej będzie Ci unikać lub zaskakiwać przeciwników.
POZOSTAWANIE W UKRYCIU
Prowadzenie działań z ukrycia jest możliwe w większości misji, przy czym wypadałoby tu dokonać pewnego podziału:
1) Całkowite pozostawanie w ukryciu - Oznacza to przemierzanie lokacji bez likwidowania przeciwników i bez wszczynania alarmów. Gdy tylko jest to możliwe to taki właśnie wariant opisywany jest w głównej części poradnika.
2) Cicha eliminacja pojedynczych przeciwników - W określonych sytuacjach może się zdarzyć tak, że na drodze stanie Ci pojedynczy wartownik, którego trzeba się będzie pozbyć w celu przejścia do kolejnej lokacji. Warto oczywiście korzystać z opcji walki wręcz lub (jeśli z racji odległości nie jest to możliwe) posiłkować się pojedynczymi strzałami w głowę.
3) Zaskakiwanie grup przeciwników bez wszczynania alarmu - Jeżeli nie chcesz wszczynać alarmu, a konieczne jest zlikwidowanie większej grupki wrogów, to zdecydowanie warto skorzystać z systemu Oznacz i likwiduj, a więc zaznaczyć wrogów i ich błyskawicznie wyeliminować. Nie zapomnij o tym, że skorzystanie z tej akcji możliwe będzie tylko wtedy gdy wcześniej pokonałeś kogoś w walce wręcz.
4) Wszczynanie alarmu i ucieczka w bezpieczne miejsce - To najbardziej ekstremalne rozwiązanie, z którego będziesz chciał korzystać tylko wtedy gdy nie będzie innego wyjścia. Najlepiej sprawdzają się tu przenośne ładunki EMP, gdyż po zneutralizowaniu wszystkich źródeł światła będziesz mógł szybko przebiec przez okupowaną przez wrogów strefę. Pamiętaj o tym żeby się szybko ulotnić z danego miejsca lub gdzieś schować, bo wrogowie przystąpią następnie do poszukiwań.
DODATKOWE UWAGI
- Ukrywanie się w cieniu - Wrogowie w Conviction są dość sprytni, w rezultacie czego nie możesz liczyć na to, że pozostając w cieniu będziesz bezpieczny. Przeciwnicy często badają te miejsca lub oświetlają je latarką. Musisz też uwzględnić to, że jeżeli zostaną zaalarmowani to mogą wkroczyć do nieoświetlonych stref, które poprzednio ignorowali.
- Źródła światła - Musisz się tu niestety bardzo pilnować, bo w wielu przypadkach zniszczenie źródła światła lub skorzystanie z przełącznika na ścianie może zaalarmować wrogów, nawet tych stojących w kolejnym pomieszczeniu. W rezultacie lepiej jest korzystać z ładunków EMP lub szukać innych dróg do celu.
- Okiennice - W wielu misjach możesz korzystać z okiennic oraz gzymsów w celu omijania grup wrogów czy zaskakiwania pojedynczych przeciwników. Pamiętaj o tym żeby zawsze otwierać okiennicę, gdyż rozbicie szyby w momencie skoku zaalarmuje wrogów. Warto też wiedzieć, że po wszczęciu alarmu wrogowie mogą podbiegać do okiennic, tak więc nie możesz się czuć bezpiecznie nawet będąc na zewnątrz danego budynku.
- Ataki z góry - Dość często będziesz odnajdywał rurki lub wspinał się na niewielkie budynki , a to pozwoli znaleźć się nad przeciwnikami. Jest to oczywiście dobry pomysł, choć nie radzę z takiej pozycji celować w przeciwników z pistoletu, gdyż jeśli spudłujesz to łatwo Cię zlokalizują. Zamiast tego lepiej celować w wybuchowe obiekty lub zeskakiwać na nich gdy tylko ustawią się pod Tobą.
- Odkrywanie ciał - Alarm może zostać wszczęty gdy ciało zabitego wartownika odkryte zostanie przez innego przeciwnika lub przez kamerę. Takich sytuacji należy oczywiście unikać, likwidując wrogów w mało uczęszczanych miejscach.
- Ostatnia pozycja Fishera - Jeżeli zostaniesz zauważony przez wrogów to zapamiętają oni Twoją ostatnią pozycję. Możesz to wykorzystywać na swoją korzyść i szybko zmienić miejsce pobytu. Wrogowie zaczną ostrzeliwać miejsce, w którym Cię widzieli, bądź też się tam udadzą. To z kolei powinno Ci dać szansę żeby ich ominąć lub zaskoczyć.
STACZANIE BEZPOŚREDNICH WALK
W niektórych misjach eliminacja przeciwników jest niestety obowiązkowa, w rezultacie czego warto pamiętać o kilku ważnych sprawach:
1) Korzystanie z zasłon - To sprawa absolutnie priorytetowa, szczególnie na najwyższym poziomie trudności, na którym Fisher nie przeżyje dłuższego ostrzału z broni.
2) Regeneracja zdrowia - W Conviction zastosowany został popularny system automatycznej regeneracji zdrowia. Gdy tylko stracisz więcej energii odszukaj sobie dobrą kryjówkę i zaczekaj aż Fisher powróci do pełni sił.
3) Materiały wybuchowe - W trakcie walk z przeciwnikami warto korzystać z materiałów wybuchowych. W szczególności przydatne mogą się okazać miny, gdyż jesteś w stanie kontrolować moment wybuchu. Ze zdetonowaniem ładunku zawsze warto odczekać do momentu aż w okolicy się zgromadzi większa grupa. Na granaty musisz również sam uważać, gdyż przeciwnicy (szczególnie ci spotykani w końcowych misjach) mogą z nich korzystać. Na szczęście łatwo je zauważyć, tak więc zwykle jest czas żeby uciec w bezpieczne miejsce.
4) Obiekty z otoczenia - Wiele obiektów z otoczenia może zostać zniszczonych i niejednokrotnie jest to bardzo pomocne. Ja radzę w szczególności rozglądać się za różnego rodzaju wybuchowymi beczkami i butlami z gazem. Oprócz tego w wielu sytuacjach możesz zrzucać przeciwnikom na głowy żyrandole i inne duże przedmioty.
5) Żywe tarcze - Wrogów możesz łapać i wykorzystywać w formie żywych tarcz. Jest to dobra, choć nieco ryzykowna strategia.
6) Nakrycia głowy i pancerz - Elitarne jednostki wroga korzystają z hełmów oraz pancerzy, co znacznie utrudnia ich sprawną eliminację. W takich sytuacjach warto strzelać dłuższymi seriami i pomagać sobie ładunkami wybuchowymi.
7) Obserwowanie poczynań przeciwników - Wrogowie w większości ze staczanych bitew będą dążyli do tego żeby Cię okrążyć lub zaatakować od flanki. Musisz odpowiednio wcześnie na to reagować, nie pozwalając im się zbliżyć. W dalszej fazie gry pomocne mogą się okazać gogle sonarowe, dzięki którym łatwiej można dostrzec tego typu próby i na nie odpowiednio zareagować.