Stolice kultury | Rodzaje miast w Sid Meier's Civilization V poradnik Sid Meier's Civilization V
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Stolice kultury
To miasta gwarantujące nam duże przychody kultury. Takim miastem może być każda z naszych osad - kultura jest bowiem niezależna od terenu czy ilości obywateli. Oznacza to, że najlepiej inwestować w rozwój kulturalny w miastach położonych na antypodach, które nie nadają się do niczego innego. Z drugiej strony, dobrze jest łożyć na kulturę w każdym mieście po trochu - pozwoli to im szybciej nabywać nowe tereny.
Kultura jest bardzo ważnym elementem gry - pozwala wynajdować kolejne ustroje, dzięki czemu nasza cywilizacja otrzyma wiele wymiernych korzyści. Ponadto pozwala naszemu miastu powiększać swoje granice, dzięki czemu zaoszczędzimy wiele złota na ich zakupie.
Jako, że wszystkie cudy świata dają +1 do kultury, pominięto je w tabelkach, a uwzględniono tylko te, które gwarantują większe przychody tego surowca.
Bonusy do kultury
Nazwa | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Pomnik | 60 produkcji | 1 złota | Brak/Starożytność | +2 do kultury |
Świątynia | 120 produkcji | 2 złota | Pomnik/Klasyczna | +3 do kultury +1 artysta |
Klasztor | 120 produkcji | 2 złota | Miasto musi posiadać wino lub kadzidło/Średniowiecze | +3 do kultury +2 do kultury od zasobów wina lub kadzidła |
Muzeum | 350 produkcji | 3 złota | Opera/Renesans | +5 do kultury +1 artysta |
Opera | 220 produkcji | 3 złota | Świątynia/Renesans | +5 do kultury |
Szkoła publiczna | 350 produkcji | 3 złota | Uniwersytet/Renesans | +1 do nauki z każdego obywatela +1 kultury +1 wielki naukowiec |
Wieża transmisyjna | 600 produkcji | 3 złota | Muzeum/Przemysłowa | +100% do kultury |
Budynki gwarantujące bonus do kultury, ale dostępne jedynie dla określonych cywilizacji
Nazwa | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Grobowiec | 120 | Brak | Egipt/Klasyczna | +2 kultura +2 zadowolenie |
Meczet z piramidą | 120 | Brak | Songhaj/Klasyczna | +5 do kultury |
Fort Mogolski | 180 | Brak | Mury Indie/Średniowiecze | +2 do kultury |
Wat | 200 produkcji | 2 złota | Syjam/Średniowiecze | +50% do nauki +3 do kultury |
Przydatne cudy świata
Nazwa cudu | Koszt | Utrzymanie | Wymagania/Epoka | Profity |
Stonehenge | 120 produkcji | Brak | Brak/Starożytność | +8 do kultury |
Wyrocznia | 150 produkcji | Brak | Brak/Klasyczna | Jeden darmowy ustrój +1 do kultury |
Chichen Itza | 450 produkcji | Brak | Brak/Średniowiecze | Złote ery trwają o 50% dłużej +1 do kultury |
Angkor Wat | 420 produkcji | Brak | Brak/Średniowiecze | +1 kultura Koszt kupowania nowych pól w kulturze jest mniejszy o -75% |
Brama Brandenburska | 550 produkcji | Brak | Brak/Renesans | +1 wielki generał +1 kultura |
Kaplica Sykstyńska | 650 produkcji | Brak | Brak/Renesans | +33% do kultury we wszystkich miastach +1 do kultury |
Ermitaż | 570 produkcji | Brak | Muzeum w każdym mieście/Renesans | +5 do kultury Podwaja ilość kultury w mieście |
Chrystus Zbawiciel | 1200 produkcji | Brak | Brak/Przemysłowa | Przyjmowanie nowych ustrojów jest tańsze o 33% +1 do kultury |
Opera w Sydney | 1000 produkcji | Brak | Brak/Współczesność | Jeden darmowy ustrój +1 do kultury |
Podsumowanie
Jak widać, im więcej posiadamy miast, tym więcej kultury będziemy mogli dzięki nim uzyskać - w każdym wystarczy wybudować kilka budynków gwarantujących bonus do tego surowca. Co jednak najważniejsze dla naszego rozwoju kulturalnego, powinniśmy budować jak najwięcej cudów świata - to właśnie one gwarantują największe zyski tego zasobu.