Renesans | Nauka w Sid Meier's Civilization V poradnik Sid Meier's Civilization V
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Renesans
Kiedy mroczne wieki mamy już za sobą, warto rozważyć opcje rozwoju, które oferuje nam renesans. Tutaj bardzo istotny będzie dla nas rodzaj mapy, na jakiej gramy - jeśli są to kontynenty lub wyspy, najbardziej opłaci nam się inwestycja w żeglugę - jeśli nie, najbardziej interesujący będzie wewnętrzny rozwój imperium. Niezależnie od naszego wyboru, prawie każda z technologii renesansu daje nam bonusy do surowców, takich jak kultura, nauka, zadowolenie, produkcja, złoto czy żywność. Będzie to więc epoka naszego rozkwitu i, jeśli taka nasza wola, gwałtownej ekspansji, dzięki wynalezieniu prochu strzelniczego i oceanicznej żeglugi.
Astronomia - bardzo opłacalna, jeżeli znaczną część mapy stanowią oceany. Pozwoli nam szybko odkryć nowe kontynenty i wyspy, poznać nieznane dotąd cywilizacje i osiągnąć dominację na morzach dzięki późniejszej nawigacji (co wydatnie zahamuje rozwój przeciwników).
Akustyka - dzięki niej możemy liczyć na gwałtowny wzrost kulturalny naszego państwa, co jest szczególnie opłacalne, jeżeli akurat nie jesteśmy uwikłani w kilka wyczerpujących wojen. W dalszej kolejności pozwoli nam wydobywać węgiel, co będzie esencjonalne dla epoki przemysłowej. Ponadto teoria naukowa, następująca po akustyce, da nam całkiem spory wzrost do punktów nauki.
Bankowość - pozwala znacznie zwiększyć nasze przychody w złocie oraz, w połączeniu z prasą drukarską, w produkcji (ekonomia). W dalszej kolejności ulepszy nasze armie, dzięki naukom militarnym. Jeśli musimy podreperować nasz budżet, jest to bardzo dobry wybór.
Prasa drukarska - przy jej użyciu zwiększymy zadowolenie naszych obywateli, a ponadto, w połączeniu z bankowością, będziemy mogli wynaleźć ekonomię oraz nauki militarne. O ile nie mamy do czynienia z dużym niezadowoleniem naszego społeczeństwa, lub jest ono na granicy między zadowoleniem a niezadowoleniem, nie ma potrzeby, by śpieszyć się z wynalezieniem prasy drukarskiej.
Proch strzelniczy - to droga dominacji militarnej. Dzięki tej technologii będziemy mogli tworzyć arkebuzerów, potężne działa (chemia) oraz lansjerów (metalurgia). Dalej, poprzez gwintowanie, zaciągniemy strzelców (piechota zadające ogromne obrażenia) oraz, co ciekawe, ulepszymy nasze pola uprawne (nawóz), dzięki czemu zwiększymy nasz przychód żywności o +1 na farmach bez dostępu do wody pitnej.