Wprowadzenie | Rodzaje miast w Sid Meier's Civilization V poradnik Sid Meier's Civilization V
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Wprowadzenie
O ile początkowo wszystkie nasze miasta będą się rozwijać w mniej więcej taki sam sposób, z drobnymi różnicami zależnymi od terenu, to w późniejszych etapach gry warto pomyśleć nad ich specjalizacją. Możliwe jest co prawda tworzenie ośrodków uniwersalnych, które zajmują się wszystkim w mniej więcej równych proporcjach, jednak na większą skalę lepsze rezultaty przynosi rozdzielenie kompetencji i zysków na kilka wyspecjalizowanych jednostek.
Fabryka wielkich ludzi
W poprzednich częściach serii Civilization możliwe i opłacalne było ukierunkowanie miast w tak zwane "fabryki wielkich ludzi", czyli osady gwarantujące nam stały przypływ tych bezcennych jednostek. Niestety, w części piątej mija się to raczej z celem - miasta tego typu szybko staną się zbędnym balastem, a to z powodu stale rosnącego kosztu kolejnych wielkich ludzi. O ile początkowo taktyka ta może być dość sensowna, to w późniejszych etapach rozgrywki zyskanie choćby jednego wielkiego człowieka stanie się niemal niemożliwe - będzie to bowiem wymagało od nas ogromnych nakładów. Z tego też powodu pozwolę sobie pominąć listę budowli pozwalających nam szybciej werbować tych specjalistów - przyjdą do nas tak, czy inaczej, niezależnie od naszych inwestycji.