Kultura i ustroje | Podstawy Sid Meier's Civilization V poradnik Sid Meier's Civilization V
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Podobnie jak w przypadku nauki, wybór konkretnej ścieżki rozwoju kulturowego jest szalenie względny - zależy bowiem od całej masy czynników, począwszy od terenu, poprzez rodzaj mapy, naszą taktykę czy odległość od przeciwników, na ilości miast i cudów skończywszy. Nie da się więc znaleźć jednej recepty na zwycięstwo - można jednak opisać wszystkie dostępne w grze ustroje oraz dywagować na temat ich użyteczności w różnych sytuacjach. O najlepszej drodze do gromadzenia kultury mogliście przeczytać w rozdziale Różne rodzaje miast: stolice kultury, tutaj skupię się na samych ustrojach.
Tradycja - ścieżka przeznaczona dla niewielkich (1-3 miast) cywilizacji, a przez to niezbyt opłacalna - małe państwa znacznie łatwiej podbić, przez co zwykle zostają zmasakrowane przez te większe. Chociaż jest to kierunek dostępny dla nas już od początku, lepiej zainwestować w Wolność - przynosi dużo większe profity i również możemy w nią szybko zainwestować. Co prawda arystokracja w tradycji pozwala nam budować cudy świata aż o 33% szybciej (a to właśnie cudy mają największe znaczenie dla zwycięstwa kulturowego), to jednak wszystkie inne "polityki" w tym ustroju są niezbyt wartościowe.
Wolność - to droga do potęgi, przeznaczona dla państw ze stale wzrastającą ilością miast. Bardzo opłaca się iść w tę gałąź rozwoju - nie tylko sprawi, że robotnicy będą pracować o 25% szybciej, ale i zapewni wiele innych, przydatnych profitów, takich jak zysk do zadowolenia z każdego szlaku handlowego, bonus do produkcji i kultury w każdym mieście etc.
- Wyklucza autokrację.
Honor - teoretycznie jest to ustrój dla graczy nastawionych na gwałtowną ekspansję militarną, w praktyce jednak sprawdza się co najwyżej średnio. Co prawda zwiększenie doświadczenia zdobywanego w bitwach o 50% oraz wzrost skuteczności bojowej jednostek o 15% gdy w okolicy stoją inne jednostki wydają się być dość kuszącymi opcjami, to jednak późniejsze ustroje zapewniają dużo większe premie. Nie mówiąc już o tym, że w początkowym etapie rozgrywki armia nie ma aż takiego znaczenia, jak w średniowieczu i później.
Zostało jeszcze 61% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie