Zadowolenie | Podstawy Sid Meier's Civilization V poradnik Sid Meier's Civilization V
Ostatnia aktualizacja: 31 lipca 2019
Zadowolenie jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na rozwój naszego państwa i jego ogólną kondycję. Im większą nadwyżkę zadowolenia będziemy mieli, tym częściej będą następować złote ery, gwarantujące nam naprawdę ogromne profity finansowe i nie tylko. Niezwykle istotnym jest, by nie dopuścić do sytuacji, w której współczynnik zadowolenia osiągnie wartości ujemne (czyli tzw. niezadowolenie) - skutkuje ono bowiem zahamowaniem rozwoju naszych miast i ujemnymi modyfikatorami dla siły bojowej armii.
Istnieje wiele sposobów na utrzymanie wysokiego poziomu zadowolenia. Najbardziej podstawowym są surowce luksusowe - te możemy pozyskiwać sami, bądź importować od naszych sojuszników. Każdy taki surowiec daje nam +5 do zadowolenia (z protekcjonizmem w handlu +6). Ponadto, warto się zastanowić nad stworzeniem budowli gwarantujących nam wzrost zadowolenia - ich listę znajdziecie w rozdziale Różne rodzaje miast - miasta szczęścia. Jeśli to nadal nam nie wystarczy, będziemy musieli skupić się na rozbudowie infrastruktury handlowej - otrzymujemy +1 do zadowolenia za każde miasto przyłączone do naszej sieci handlowej. Pewne (acz niewielkie) znaczenie będą dla nas miały również cuda natury - każdy z nich gwarantuje +1 do zadowolenia (niektóre więcej). Ostatecznie możemy zwiększyć ilość zadowolenia poprzez ustroje - pobożność, wolność, racjonalizm, mecenat.
Co zaś z niezadowoleniem? To wynika przede wszystkim z ilości naszych miast, ich populacji, ilości zniewolonych osad oraz liczby ich obywateli. Niezadowolenie możemy zmniejszyć albo poprzez zwiększenie zadowolenia powyższymi sposobami, albo w sposób bezpośredni, czyli poprzez ustroje gwarantujące nam zmniejszenie samego niezadowolenia na określonych zasadach. Ustrojami takimi są: tradycja, honor, pobożność, autokracja oraz ład.
Aby zachować jak najwyższy poziom zadowolenia, trzeba nie tylko korzystać z powyższych informacji, ale i zadbać o równomierny rozwój naszego imperium. Jeżeli podbijemy zbyt dużą ilość miast w zbyt krótkim czasie, możemy być pewni, że nasze społeczeństwo szybko stanie się bardzo niezadowolone (nawet, jeśli będziemy tworzyć państwa marionetkowe, dające mniej niezadowolenia, niż zniewolone). Trzeba więc szybko łatać "dziury" powstałe poprzez podboje - w zdobytych miastach budować sądy, a we wszystkich, budowle gwarantujące wzrost poziomu zadowolenia. Choć brzmi to bardzo prosto, to jednak podczas samej rozgrywki potrafi sprawić wiele problemów, zwłaszcza graczom ceniącym drogę militarnych podbojów.