Sid Meier's Civilization V PC
Civilization 5 | Civ 5
Rozbudowana strategia turowa, stanowiąca piątą odsłonę sygnowanego nazwiskiem Sida Meiera cyklu Civilization. Produkcją Sid Meier's Civilization V zajęło się studio Firaxis Games przy wsparciu wydawniczym koncernu Take Two Interactive.
Sid Meier's Civilization V Premiera PC
21września2010
pudełko PL
24września2010
producent: Firaxis Games wydawca: Take-Two Interactive wydawca PL: Cenega S.A. Strona oficjalna
Polskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi
Piąta odsłona serii Civilization tradycyjnie już przynosi spore zmiany, zarówno w oprawie audiowizualnej produkcji, jak i jej merytorycznej zawartości.
Spore zmiany zaszły w samym interfejsie, który można teraz określić mianem przejrzystego, minimalistycznego oraz przyjaznego użytkownikowi. Nie wszystkie opcje i funkcje dostępne są od razu na ekranie, ale nawet do tych ukrytych można się dostać jednym kliknięciem myszki. Powiadomienia mają teraz postać ikon, dzięki czemu nie musimy się już przedzierać się przez długą listę wiadomości tekstowych. Wszystkie te zmiany służą jednak tylko ułatwieniu sterowania. Nie ma tu mowy o jakimkolwiek spłyceniu samych mechanizmów rozgrywki.
Po raz pierwszy w historii serii wprowadzono siatkę heksogenalą na mapie świata. Dzięki takiemu rozwiązaniu gracze zyskują dodatkowe możliwości taktyczne podczas prowadzenia działań wojennych. Nowy sposób prezentacji uniwersum pozwala także na znacznie bardziej intuicyjną eksplorację terytorium i rozwój prowadzonego przez gracza mocarstwa.
W parze z nową oprawą graficzną produkcji idzie także poddany sporym zmianom system walki. Na konkretnym polu może przebywać tylko jeden oddział danego rodzaju (czyli po jednej jednostce wojskowej, cywilnej, powietrznej oraz specjalnej, każda oznaczona odpowiednią flagą, żebyśmy się nie pogubili). Współgra to ze wzmocnieniem znaczenia terenu. Modyfikatory do ataku czy obrony uzyskiwane dzięki rzekom, górom, wzgórzom itp. będą teraz miały większe znaczenie niż w poprzednich częściach cyklu. Kolejną zmianą jest wprowadzenie możliwości ostrzału pozycji wroga zza linii frontu.
Zwolennicy rozwiązywania konfliktów drogą pokojową również nie powinni narzekać. Sid Meier's Civilization V wprowadza bowiem bardzo rozbudowane relacje dyplomatyczne między rywalizującymi mocarstwami. W grze pojawią się również wolne miasta, czyli neutralne frakcje ograniczone tylko do jednej metropolii. Nie konkurują one z graczem i nie dążą do ekspansji, zamiast tego stanowią coś w rodzaju znanych z gier roleplaying postaci niezależnych. Do gry wbudowano ponadto wewnętrzną przeglądarkę, dzięki której będziemy mogli brać udział w życiu społeczności fanów, jak również wyszukiwać, oceniać i instalować modyfikacje z wnętrza samej gry.
Uzupełnieniem trybu dla pojedynczego gracza jest oczywiście możliwość wieloosobowej zabawy przy wykorzystaniu sieci. Civilization V działa na nowym silniku graficznym, wyposażonym we wsparcie dla DirectX 11. Mapy prezentują się teraz bardziej szczegółowo i naturalnie. Zadbano nawet o zróżnicowanie geograficzne, dzięki czemu np. lasy na każdym z kontynentów wyglądają teraz zupełnie inaczej. Ekran dyplomacji został zrealizowany w pełnym trójwymiarze i każdy z władców ma własne animowane tło. Dużą wagę przyłożono też do ścieżki audio, co najlepiej obrazuje fakt, że wszyscy wodzowie przemawiają w swoim ojczystym języku.
Ostatnia modyfikacja 9 czerwca 2024
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet / sieć lokalna / gorące krzesło Liczba graczy: 1-8
Ocena użytkowników: 8,6 / 10 na podstawie 4308 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 8.3 / 10 na podstawie 324 głosów czytelników.
Sid Meier's Civilization V cena w dniu premiery: 149,90 PLN
Klasyfikacja PEGI Sid Meier's Civilization V
Sid Meier's Civilization V Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Zalecane:
- Core 2 Duo
- 2 GB RAM
- karta grafiki 256 MB (GeForce 7900 GS lub lepsza)
- 8 GB HDD
- Windows XP/Vista/7