Oddworld Soulstorm: Skradanie się Oddworld Soulstorm poradnik, solucja
Ostatnia aktualizacja: 9 kwietnia 2021
Na tej stronie poradnika do gry Oddworld Soulstorm znajdują się różnorakie porady na temat skradania się. Podpowiadamy m.in. jak unikać wykrycia przez aktywnych i śpiących przeciwników, jak zachowywać się w przypadku wykrycia, oraz jak pomagać sobie różnymi przedmiotami i umiejętnościami na potrzeby pozostawania w ukryciu.
- Skradanie się - najważniejsze informacje i porady
- Umiejętności i gadżety pomocne w skradaniu się
- Wykrycie - jak się zachować?
Skradanie się - najważniejsze informacje i porady
W Oddworld Soulstorm jest oddzielny przycisk do skradania się - L1 w wersjach na PS4 i PS5. Wciśnięcie i przytrzymanie tego przycisku gwarantuje, że okoliczni wrogowie nas nie usłyszą.
- Mając przytrzymany przycisk skradania nadal możemy wykonywać wiele podstawowych akcji, np. korzystać z pojedynczych skoków, podciągać się i opuszczać czy wchodzić w interakcję z elementami otoczenia.
- Jeżeli podążają za nami inne Mudokony, to będą one naśladowały ruchy Abe'a, a więc również skradały się. Możemy przekradać się obok przeciwników całą grupą.
W lokacjach z przeciwnikami w prawym górnym rogu ekranu pojawia się pasek zaalarmowania wrogów. Ma on trzy stany:
- Niebieski (Calm) - Wrogowie zajęci są rzeczami, które wykonywali przez przybyciem Abe'a, np. stoją w miejscu, śpią albo chodzą/latają po okolicy.
- Żółty (Medium) - Przeciwników zaalarmował jakiś hałas. Nadal nie są świadomi obecności Abe'a, ale sprawdzają okolicę.
- Czerwony (High) - Przeciwnicy próbują wytropić Abe'a wiedząc o jego obecności. Mogą atakować Abe'a i inne Mudokony, a także starają się wytropić głównego bohatera.
Jeżeli pasek zaalarmowania osiągnie żółty lub czerwony stan, to najlepiej jest zaczekać w ukryciu aż zacznie opadać. Po tym jak powróci do niebieskiego stanu wrogowie zaprzestaną dalszych poszukiwań i powrócą do starych czynności. Jest to szczególnie w lokacjach, w których alarm blokuje wyjście z pomieszczenia. Będziemy musieli wtedy poczekać w ukryciu aż sytuacja się uspokoi.
W większości etapów możemy omijać przeciwników przechodząc po półkach zlokalizowanych pod lub nad tymi, na których aktualnie przebywają. Pozwoli nam to przejść dalej bez konieczności eliminowania lub odwracania uwagi danego Sliga.
W niektórych misjach mogą pojawiać się dodatkowe specjalne okazje do unikania wykrycia. Abe'a może przykładowo chować się w szafkach albo zatrzymywać w obszarach, w których wydobywa się oślepiająca wrogów para. Tego typu unikalne techniki pozostawania w ukryciu uwzględniliśmy w naszym opisie przejścia gry.
Kamery i przeciwnicy patrolujący okolicę mają zawsze ustalony schemat działania. Dobrym pomysłem jest zatrzymanie się w danym miejscu na krótką chwilę po to żeby się z nim zapoznać i przejść dalej gdy będzie to bezpieczne. Możemy też podejmować próby stosowania zwiadu w oparciu o śpiew (Chanting). Wszystko to zmniejszy ryzyko wykrycia lub popełnienia jakiegoś innego poważnego błędu.
Umiejętności i gadżety pomocne w skradaniu się
Abe w Oddworld Exodus dysponuje bardzo przydatną umiejętność związywania przeciwników taśmą (Tape). Metoda ta pozwala na zneutralizowanie oponenta bez zabijania go, ale ma niestety pewne ograniczenia:
- Związany może być wyłącznie ogłuszony lub śpiący Slig.
- Musimy dysponować co najmniej jedną taśmą. Są to obiekty jednorazowego użytku, przy czym kolejne taśmy możemy odnajdywać na bieżąco w trakcie przechodzenia gry.
Dodatkowa podpowiedź - Możemy też okradać ogłuszonych / związanych wrogów. Dokładniej opisaliśmy to na stronie Kradzież kieszonkowa - jak działa?.
W unikaniu wykrycia Abe'a może pomagać zdolność opętania (Possession), która dostępna jest od samego początku gry. Abe może używać opętania na inteligentnych Sligach i ma ono kilka głównych zastosowań:
- Możemy ogłuszyć lub zabić opętanego przeciwnika bez wszczynania alarmu.
- Możemy użyć opętanego przeciwnika do zaatakowania innych wrogów.
Opętanie nie zużywa żadnego surowca (np. many), ale nie jest możliwe w lokacjach z urządzeniami Chant Suppressor. W miejscówkach tych musismy polegać na innych technikach lub postarać się dostatecznie oddalić od Suppressora.
W trakcie gry możemy odnajdywać gadżety pomocne w oślepianiu lub ogłuszaniu przeciwników. Najważniejsze z nich to:
- Miny ogłuszające (Stun Mines) - Przeciwnik po wejściu na minę zostanie ogłuszony na jakiś czas. Możemy to wykorzystać żeby go ominąć lub związać.
- Granaty dymne (Smoke Screens) - Możemy z nich korzystać do "punktowego" ograniczania widoczności przeciwników żeby przekraść się obok nich. Lepsze granaty Smoke Screen Plus mogą też na chwilę ogłuszać wrogów.
Wykrycie - jak się zachować?
Jedyna słuszna reakcja w przypadku wykrycia to błyskawiczna ucieczka, a to dlatego, że Abe może bardzo szybko zginąć jeśli np. zostanie ostrzelany przez Sliga czy złapany przez potwora Sloga. Podczas ucieczki polegajmy na sprincie i rozglądajmy się za miejscami gdzie możemy doskoczyć do wyższej półki lub zeskoczyć na niższą.
W niektórych lokacjach alarm może oznaczać wezwanie posiłków - stanie się tak jeśli w badanej lokacji są posterunki strażnicze podobne do przykładowego z obrazka. Na budce może być wyświetlana cyfra informująca o możliwych posiłkach lub znak nieskończoności informujący, że posiłki będą przybywały żeby zastąpić każdego wyeliminowanego przeciwnika. W tego typu lokacjach starajmy się za wszelką cenę unikać wykrycia i przejścia w czerwony stan.